En trist stigning, lyder det fra Banedanmark.
Det er ulovligt og livsfarligt at krydse jernbanen andre steder end i de autoriserede overgange – og desværre stiger antallet af såkaldte sporløbere fortsat, oplyser Banedanmark.
I første halvår ar 2022 blev der rapporteret om 733 tilfælde, hvilket er næsten 200 mere end sidste år, som endda var et år med mange indrapporteringer.
Hovedstadsområdet – og især Københavns Hovedbanegård – er det sted i landet, hvor der er flest tilfælde, men også andre steder i landet har oplevet en trist stigning. Det gælder eksempelvis på stationerne i byer som Kolding, Middelfart og Hjørring.
-En pludselig indskydelse om at slå genvej over sporet kan være en dødelig beslutning. Det er vigtigt, at de der krydser sporerne forstår, hvorfor det er forbudt og hvilken fare, det er forbundet med, siger transportminister Trine Bramsen (S) i en pressemeddelelse.
Tog er hurtige og vanskelige svære at høre
Det er lokomotivførerne, der står for at indmelde det, hver gang de oplever, at der er mennesker i sporet. Det kan være personer, der ønsker at skyde genvej på tværs af banen. Andre gange er det graffitimalere eller folk, der er berusede eller som har tabt noget i sporet.
Det er livsfarligt, for toget kører hurtigere, end man tror, når man står i sporet og ser det komme. Samtidig er det vanskeligt at høre toget, fordi nutidens tog er meget støjsvage. Det gælder især el-tog, som der bliver flere og flere af, fordi el-togene er mere miljøvenlige, hurtigere og bedre til at accelerere.
Hvert år dør mellem tre og syv mennesker, fordi de bliver påkørt af et tog, mens andre bliver kvæstet i større eller mindre grad. Personpåkørsler er dermed den type af jernbaneulykker, som er skyld i flest tilskadekomster.
Det er især i de sene eftermiddagstimer mellem klokken 16 og 20, at folk vælger ulovligt at krydse sporene.