Fire skoleruter, der dækker dele af skoledistrikterne til Ødis, Vamdrup og Christiansfeld skoler, erstattes fra næste skoleår med flextrafik. Baggrunden er et meget lavt passagertal.
Skoleruterne 520, 521, 527 og 539, der primært kører med elever til skolerne i Ødis, Vamdrup og Christiansfeld, kører på nogle ture helt uden passagerer, og selv på de travleste skoledage når antallet af passagerer i de fire busser tilsammen ikke over 50. Teknik- og Klimaudvalget har derfor på et udvalgsmøde besluttet at erstatte de fire skoleruter med flextrafik. Det betyder, at de berørte elever bliver hentet ved deres bopæl og kørt direkte til skolen og retur om eftermiddagen. Det oplyser Kolding Kommune i en pressemeddelelse.
– Der er ingen tvivl om, at offentlig transport har en stor betydning for et lokalsamfund, men det er ganske enkelt ikke bæredygtigt, hverken økonomisk eller miljømæssigt, at vi har tomme busser til at køre rundt og derfor har vi i udvalget besluttet at erstatte de fire skoleruter med flextrafik, siger formand for Teknik- og Klimaudvalget Jakob Ville og fortsætter:
– Med flextrafik kan vi give eleverne og deres familier en bedre service for færre midler. Blandt andet får skoleleverne mulighed for at benytte ordningen til fx at besøge en klassekammerat efter skole, hvilket kunne være svært eller umuligt med skolebussen. I første omgang er det en toårig forsøgsordning, og herefter samler vi op på erfaringerne og evaluerer. Det betyder dog ikke, at vi ikke også undervejs vil følge med i forsøget og justere efter behov.
En yderligere fordel for skoleeleverne er også, at de selv bestemmer, hvornår de vil hentes. De er med andre ord ikke, som nu, bundet af en køreplan.
Skoleruterne 520, 521, 527 og 539 betjener blandt andet Aller, Stepping og Bjerndrup, Pottehuse og Ødis-Bramdrup.
Attraktivt alternativ til bussen
Det er Sydtrafik, der står for både skoleruterne og flextur-ordningerne. Her er adm. direktør Lars Berg opmærksom på den kollektive trafiks betydning for landsbyerne og landzonerne.
– I Sydtrafik ser vi det som vores fornemste opgave at sikre kollektiv trafik til alle. Bussen er en rigtig god løsning, når mange skal rejse på samme tid. Når færre skal rejse, giver flextrafik nogle helt andre og meget mere fleksible muligheder. Den rejsende behøver f.eks. ikke gå hen til busstoppestedet, men bliver hentet hjemme på sin egen adresse, fortæller Lars Berg.
Inden Teknik- og Klimaudvalget onsdag i sidste uge vedtog at erstatte de fire skoleruter med flextrafik havde forslaget i løbet af oktober og november været i høring hos skolerne og lokalrådene i de berørte områder og i Ældrerådet. I høringsperioden kom der syv svar, der alt overvejende var positive over for forslaget.
Omkring 90 procent af passagerne på de fire ruter er skolebørn og unge, der går på ungdomsuddannelse. De resterende passagerer er voksne.
Fakta
Flexordninger, der erstatter skoleruterne
De nye flextrafik-ordninger, der skal erstatte skoleruterne 520, 521, 527 og 539, gælder for alle berørte elever, der er befordringsberettigede, samt for de ikke befordringsberettigede elever bosiddende i Stepping-området, herunder også elever til Stepping Friskole, da friskoleelever ikke er befordringsberettigede. De nye ordninger dækker ca. 80 procent af passagerne, der i dag benytter de fire ruter.
For de elever, der er befordringsberettigede, vil det fortsat være gratis at blive kørt til skole. For de skoleelever, der ikke er befordringsberettigede, vil den daglige udgift være 13 kr., eller ca. 260 kr. pr. måned, hvilket svarer til prisen på et Ungdomskort.
De skoleelever, der ikke kan eller ønsker at benytte de nye ordninger, kan benytte ordningen FlexJunior, som er en allerede eksisterende flextrafik-ordning, hvor man kører flextur til halv pris.
Unge med Ungdomskort har FlexUng som alternativ, mens alle andre kan benytte almindelig Flextur som alternativ til de fire skoleruter. Desuden har alle, der benytter de berørte ruter, mulighed for at tage en Plustur frem til et Plustur-stoppested, hvorfra man tager en bus videre.
Desuden får de uddannelsessøgende i Stepping-området, der har investeret i et Ungdomskort, som en særlig service gratis flextrafik fra bopæl til et busstoppested, hvorfra de kan rejse videre med den almindelige kollektive trafik.