Forbrugere, der vil skifte elselskab, mødes af en aconto-regning på forventet forbrug, før de overhovedet har skiftet leverandør. Det medfører i forvejen urimeligt store straks-betalinger – og med prisstigninger vil det problem forværres, mener Ewii Koncernen. Koncernen vil derfor have politikerne til at forbyde selskaber at opkræve betaling før forbrugstidspunktet.
Danmarks regering har besluttet at indføre en ordning, hvor borgere kan få henstand på deres energiregninger, fordi energipriserne i øjeblikket er historisk høje.
Det er en ordning, der i sig selv kan være en hjælpende hånd til forbrugerne, men der er et problem:
Den måde som de fleste i energibranchen skruer regningen sammen på i dag med kvartalsvise aconto-regninger, kan betyde, at kunder står overfor en voldsom straks-udgift, lyder det fra Ewii Koncernen.
Koncernen foreslår derfor, at politikerne helt forbyder el-selskaber at opkræve penge før forbrugstidspunktet, oplyser Ewii i en pressemeddelelse.
Acontoregninger er en unødvendig låneordning
En aconto-regning betyder, at energiselskabet beregner det forventede forbrug tre måneder frem og sender en regning for det forbrug på forkant.
-Acontobetalinger er for et forbrug, som kunderne endnu ikke har haft. Med andre ord låner energiselskaberne penge af de trængte kunder, og det synes vi i princippet ikke, de skal. I øjeblikket, hvor energipriserne er så høje, så er det et reelt problem for mange, lyder det fra Ewii Koncernens administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn, der mener, at energibranchen kommer til at skubbe til problemerne med kravene om tre måneders forudbetaling.
I Ewii har man besluttet at opkræve betaling måned for måned og med bagudvirkende kraft. Og her er stigningen på betalere, der har svært ved at betale rettidigt, da også begrænset, situationen taget i betragtning: Andelen af rykkerudsendelser er steget med cirka 20 procent, sammenlignet med første og andet kvartal af 2022.
Det er en måde at gøre det på, og der er givetvis flere og andre. Forslaget skal som sådan ikke ses som en kritik af branchen, understreger direktøren:
-Verden forandrer sig, og det har den i den grad gjort på energiområdet de sidste ti måneder. Som konsekvens mener vi, at vi i branchen skal tilpasse os forbrugerens nye virkelighed, siger han.