Læserbrev af Torben Kaare Lindholst, medlem af Venstre, Brennerpasset 38A, 6000 Kolding.
I forbindelse med etableringen af MarinaCity vil der være behov for at foretage en uddybning til den nye lystbådehavn ved Skamlingsvejen. Der skal fjernes ca. 360.000 m3 / 400.000 tons tyndtflydende slam fra havbunden.
Planen er i dag at dumpe det på klappepladsen lige nord for Lillebælt.
Klappladsen er på ca. 1.000.000 kvadratmeter og der skal klappes 360.000 kubikmeter. Klapningen foregår ved, at bunden på skibet åbnes, mens det sejler hen over klappladsen. Så med de strømforhold vi har i området, er sandsynlighed for en stor spredning ned i Lillebælt til stede. Materialet indeholder ca. 9-16% organisk stof, som under nedbrydningen bruger ilt.
Det betyder at Lillebælt og tilstødende farvande vil få øget iltsvind. Lillebælt har oplevet stigende iltsvind gennem de senere år. Det dræber alle bundlevende planter og dyr.
Problemerne er opstået, fordi Eva Kjer Hansen af 3 omgange siden 2008 har lavet lovgivning, der tilfører flere næringsstoffer til fjorde og kystnære områder. Oppløjning af 100.000 ha. natur. Fjernelse af gødnings og sprøjtefri bræmme langs vandløb samt tillade brug af 20% flere næringsstoffer. Alt sammen gift for havmiljøet.
Der findes klappepladser som ikke er påvirket Lillebælts kraftige havstrømme. En plads ligger 18 sømil længere væk og har ikke samme strømforhold. Mon ikke MarinaCity kan bære at være et bæredygtigt projekt
Eva Kjer Hansen:
Hvis du ligesom Villy Søvndal fra SF og Merete Due Paarup fra Radikale siger nej til en klapning i Lillebælt, så bliver der ingen klapning og det i øvrigt fine projekt MarinaCity bliver til et miljøneutralt projekt. Billedligt talt vil klapningen i Lillebælt være som at klappe det sidste søm i Lillebælts ligkiste.