Kolding Netavis

Eurovision-sange der gik viralt

I 2013 vandt Emmelie de Forest Eurovision Song Contest med "Only teardrops". Foto: René Lind Gammelmark (Arkivfoto)
Sponseret indhold
.

Eurovision er en gigantisk international begivenhed, der trækker mediebevågenhed fra hele verden.

I dag er der også kommet andre lande til i konkurrencen – udover de europæiske. I Danmark har vi gode erfaringer med konkurrencen, men det er ikke kun danske sange, der har brændt sig ind på vores nethinde.

I denne artikel kigger vi på nogle af de mest berømte Eurovision-sange, der gik viralt og stadig spilles i dag.

Når en sang går viralt

Eurovision Song Contest er en af de største musikbegivenheder i verden. Meget handler selvfølgelig om selve konkurrencen og den ikoniske stemmeafgivning, hvor pointene tildeles fra de enkelte lande. Men nogle af sangene har også brændt sig ind på vores kollektive nethinde – og i de senere år gået viralt på nettet. Men hvornår bliver en Eurovision-sang til et viralt hit?

Meget handler selvfølgelig om sangen: Musikken, teksten og præstationen på scenen. Der skal gerne være en stærk melodi, en livlig tekst og en optræden, der underbygger sangens styrke. I princippet burde man kunne afgøre på forhånd, om sangene kan gå viralt. Når man kigger på Eurovision odds finder man hurtigt de sange, som bookmakerne har de største forventninger til. Det er dog ikke helt så enkelt i praksis.

Virale hits er nemlig uforudsigelige. Du husker måske Rebecca Blacks ‘Friday’, der på ingen måde imponerede de mange musikanmeldere – eller nogle andre. Men sangen hittede på nettet og endte med at gå viralt, primært fordi den var så dårlig.

Det kan også ske med Eurovision-sange, hvor de forskelligartede musikalske traditioner virkelig skinner igennem. Ingen havde regnet med at Lordi vandt Eurovision i 2006, men sangen fik sit eget liv.

De største virale hits

Hvor skal man egentlig starte? Nogle af de største Eurovision-hits inkluderer Waterloo af Abba, Euphoria med Loreen og Toy med Netta. Du kan endda finde en officiel liste over de mest afspillede Eurovision-sange, som toppes af Duncan Laurence med ‘Arcade’ fra 2019.

Det eneste problem med listen er, at den selvfølgelig vægter mod de nyere sange, som er udkommet i en tid med ubegrænset adgang til musikken. De ældre hits klarer sig typisk dårligere på sådan en liste, hvilket gør Abbas andenplads endnu mere imponerende.

Sociale medier som Instagram, Tik-Tok og Facebook bidrager også i denne kontekst. De mange platforme gør simpelthen, at både konkurrencen og kunstnerne når ud til langt flere mennesker. Derfor er der også mange kunstnere i dag, som allerede er kendte fra sociale medier.

Det giver en kæmpe fordel, når sangen skal blæses ud til omverdenen.

Eurovision-sange fortsætter med at imponere

Eurovision-sange når ud til et enormt publikum. Klassikere som ABBA’s Waterloo og Rise Like a Phoenix samt de nyere hits har vist, at Eurovision-sange kan have en varig appel. Ja, mange glemmer alt om sangene, når konkurrencen er forbi, men der er rigeligt med undtagelser!

I en tid hvor vores medieforbrug spaltes over stadigt flere platforme, er Eurovision noget af et unikum.

Hvornår møder man eller en så bred offentlig og diverst publikum? Netop derfor kan sangene gå viralt: Folk elsker simpelthen konkurrencen.

Tagget med:
Del denne artikel