Erhvervshavn, Marina Nord og Marina Syd

Lørdag 21. November 2020 09:38 121
Bo Vesterlund. Privatfoto. Bo Vesterlund. Privatfoto.

Læserbrev af Bo Vesterlund, Rosenholm 18, 6000 Kolding.

På det seneste har erhvervshavnen og byrådet fremlagt et oplæg til den erhvervsmæssige og den bymæssige udvikling af havneområdet (fra Jens Holms Vej til åen).

Oplægget tilgodeser havnens behov og giver også plads til grønne og rekreative områder, evnt. med boliger i nærheden af inderhavnen og i området "Alaska" mellem havnen og Marina Syd. Trindholmsgade udlægges som en grøn passage mellem disse to områder.

Jeg synes oplægget herved tilgodeser både havnevirksomhedernes, de ansattes og borgernes behov.

Men havnens ide om at fylde op langs Svineryggen (ved den østlige ende af Jens Holms Vej) er meget problematisk:

1) Et stykke fjordnatur forsvinder.

2) Mange både vil så skulle flyttes til Marina Syd som så skal udvides meget. En udvidelse kræver meget entrepenørarbejde/pilotering og vil koste 500 mill. kr. En udvidelse ønskes ikke af sejlerne fordi mange med bopæl i den nordlige ende af kommunen har valgt at lade båden ligge i nord af transportmæssige grunde. Hvis de tvinges til at flytte båden til syd, vil det belaste trafikken på Jens Holms Vej og Skamlingvejen unødigt.

3) Fordi en udvidelse af marinaen i syd er dyr, vil kommunen sælge grunde på marinaen til boliger, erhverv, butikker etc..
Dette må kommunen egentlig ikke, fordi staten har givet området til kommunen med den klausul at det skal bruges til marinaformål. Kystdirektoratet har meddelt at kommunen ikke kan forvente at få tilladelse til det fulde Marina City Projekt, og Planklagenævnet at der ikke foreligger en redegørelse for at området kan bruges til andet end Marina.

4) Beboerne i højhusområdet vil blive tabere. Antallet af højhuse udvides nu fra 7 til 14-15, så beboerne skal bo endnu tættere end nu (hvor befolkningstætheden er den tætteste i Kolding).

I forbindelse med. byggeri af højhuse og andre etageboliger har man fældet meget bevoksning syd for Skamlingvejen, og hvis Marina City realiseres, vil man fælde meget bevoksning nord for Skamlingvejen og langs kysten (ved skulpturen vinger). En fuld realisering af Marina City vil også, ved opfyldning, fjerne et stort fjordområde langs Skamlingvejen, så beboerne i 14 - 15 højhuse skal bo meget tæt med meget lidt bevoksning og med udsigt til bygninger i 2 - 8 etager i stedet for fjordudsigt.

Tags