Kolding Netavis

En stor dobbeltweekend

Foto: Markussen Racing.

En stor dobbeltweekend for Markussen Racing.

Årets største weekend i MASCOT DTC-mesterskabet blev i weekenden kørt på FDM Jyllandsringen. De buldrende V8-racere kørte hele to afdelinger af mesterskabet, så der var ekstraordinært meget tid bag rattet til Michael Markussen.

– Det er noget af en omgang sådan at køre 16 kvalifikationsheats og to finaler på to dage, men det er et fedt twist til en almindelig løbsweekend, fortæller Michael Markussen i en pressemeddelelse.

Han sluttede lørdagens finaleheat på femtepladsen efter et løb under svære vejrforhold.

En enkelt regnbyge havde gjort det nødvendigt at starte løbet på regnvejrsdæk, men bilens opsætning var stadigvæk optimeret til tør asfalt. Femtepladsen var derfor en velkommen afslutning på løbet.

Ingen spor af træthed

Søndag var der ingen spor af træthed eller udmatning. Tværtimod – med mere end 200 glade og veloplagte gæster i Markussen Racing’s VIP-afdeling summede det rekordstore teamtelt af stemning. Lige noget, der passer i Michael Markussens kram:

– Det er jo fantastisk at se så mange mennesker, der vil bruge en søndag sammen med os på racerbanen. Den slags giver ekstra energi og motivation til at give den fuld gas ude på banen, fortæller Michael Markussen.

Og fuld gas blev der givet. Det underholdende løbsformat, som blev introduceret i MASCOT DTC til denne sæson, giver action til tilskuerne og masser af overhalingsmuligheder til racerkørerne:

– Jeg havde nogle gode kvalifikationsheats i dag – jeg tror aldrig at jeg har overhalet så meget som jeg har i dag. Det er det fedeste.

Finaleheat

Opgaven i finaleheatet var ret simpel; startplaceringen som nummer fem skulle konvertere til en podieplacering. Ikke en let opgave, taget konkurrenterne i betragtning, men det var en topmotiveret Michael Markussen, som lagde fra land. Det våde element havde dog en stor faktor i regnestykket.

I tidsrummet mellem kvalifikationsheatene og finaleheatet nåede en større regnbyge at ramme FDM Jyllandsringen, og selvom solen kort efter vendte tilbage, var det svært at vælge det rigtige dæk til løbet.

– Vi kunne se at en enkelt konkurrent valgte slicks mens resten satte regndæk på bilerne, fortæller Michael Markussen, der besluttede sig for at satse på regndæk. En korrekt beslutning, men der er mange faktorer som gælder, når et dæk skal på en racerbil.

– Dækket var helt rigtigt ramt, men til gengæld fik vi ikke ramt det rigtige dæktryk. Det betød at jeg ikke helt havde det vejgreb som jeg gerne ville have haft, og derfor kunne jeg ikke gøre mig gældende der, hvor jeg gerne ville være, forklarer Michael Markussen, som trods alt er godt tilfreds med søndagens femteplads.

– Jeg har sagt det før, men det er vores første år som team med de her dygtige mekanikere, en dygtig engineer og mig som kører. Vi lærer hver eneste weekend, og vi rykker os hele tiden i den rigtige retning. En femteplads i dét felt er ganske godkendt, så jeg glæder mig allerede til vi skal køre på Ring Djursland om 14 dage, slutter Michael Markussen.

Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *