Læserbrev af Christian Ilcus (V), Cand.scient.pol, Piledamsvej 19, st., 6000 Kolding.
I perioden fra 2020 til 2024 har Danmark oplevet en stigende interesse for modernisering af infrastrukturen, og flere banegårde er blevet opført. Disse nye stationer har forbedret rejseoplevelsen for passagerer og bidraget til en mere bæredygtig transportsektor.
Når rejsende træder ud på pladsen ved Kolding Banegård og løfter blikket mod majestætiske Koldinghus, møder de en by i forandring. Den nuværende banegård er opført i historicistisk stil med træk fra renæssance og barok, tegnet af Thomas Aarboe i 1884 og sidenhen udvidet.
Kolding er langt fra færdigdesignet, og dialogen kan fungere som en katalysator for byudvikling.
Det fremtidige behov for Koldings Banegård:
Formål og Identitet
o Den nye banegård skal være mere end blot et transportknudepunkt. Den skal være et symbol på Koldings dynamik og udvikling.
o Banegården skal udtrykke moderne arkitektur, have en intressant visuel form og inkarnere et elegant og multifunktionelt bæredygtigt design, og samtidigt forholde sig til byens kultur og historie.
Funktioner og Faciliteter
o Multifunktionsområde: Udover togtrafik skal banegården rumme caféer, butikker og mødelokaler.
o Cykelparkering og ladestationer til elbiler skal være tilgængelige.
o Grønne områder og pladser til ophold skal skabe et behageligt miljø for rejsende.
Finansiering og Samarbejde
o Banestyrelsen og Kolding Kommune skal samarbejde om finansieringen.
o Private investorer kan også bidrage til projektet.
Arkitektur og Design
o Inviter arkitekter til en åben konkurrence for at finde den bedste løsning.
o Arkitekturen skal være moderne, men samtidig harmonere med omgivelserne.
Gravet ned i jorden?
o Overvej at placere banegården delvist under jorden for at frigøre plads på overfladen.
o Dette vil også skabe en mere sammenhængende bystruktur.
Lad os drømme stort og skabe en Kolding Banegård, der ikke kun forbinder tog, men også mennesker, kultur og fremtidige muligheder.