Kolding Netavis

Kolding Netavis

Også den kollektive trafik bliver berørt af besparelser i forbindelse med kommunens stramme budget for 2020.

Det bliver lidt dyrere at tage en flextur, og en række busafgange med ingen eller meget få passagerer bliver sløjfet. Til gengæld kommer der to nye afgange fra Kolding til Jordrup og et nyt flex-tilbud, som specielt er tiltænkt kørsel til tyndtbefolkede dele af kommunen.

På mødet i Teknik- og Klimaudvalget 11. december besluttede politikerne at spare sammenlagt 1,080 mio. kr. på den kollektive trafik. De fleste ændringer blev vedtaget i enighed, men SF stemte imod seks af besparelserne.- Vi har gået den kollektive trafik igennem med en tættekam. Vi nedlægger ingen ruter, men vi har fundet en række afgange på en række lokale ruter og skoleruter med meget få passagerer. Derudover sætter vi fra nytår taksten for flexture op, så prisen bliver den samme som i flertallet af de øvrige Sydtrafik-kommuner, fortæller Jakob Ville, formand for Teknik- og Klimaudvalget, i en pressemeddelelse.

Takststigningen træder i kraft fra nytår. Her hæves prisen på de fleksible flexture fra 4 kr. pr. km til 5,5 kr. pr. km. Ændringerne af køreplanerne for en række lokale ruter og skoleruter kommer først til at gælde, når Sydtrafiks nye køreplaner træder i kraft i slutningen af juni 2020.

Flexture i stedet for tomme busser

Beslutningen om at nedlægge en række afgange er baseret på passagertællinger foretaget tidligere på året. Her blev der på enkelte ruter slet ikke registreret nogle passagerer, men der på andre var meget få.

- I en tid med pres på økonomien kan vi ikke forsvare at have tomme busser kørende i rutefart – og slet ikke i forhold til miljøet og den grønne omstilling. De få borgere, som har brug for kørsel på de tidspunkter, hvor vi nu fjerner en afgang, henviser vi i stedet til at bestille en flexplus- eller en flextur, oplyser Jakob Ville.

To nye initiativer

En del af besparelserne bruger politikerne på at styrke den kollektive trafik på to områder:

Når den nye køreplan træder i kraft til sommer, får rute 510 to nye eftermiddagsafgange fra Kolding til Jordrup på hverdage. Med de nye afgange ønsker politikerne at undersøge, om der er behov for bedre kollektiv trafik for specielt unge, der bor i Jordrup og går i skole i Kolding.

Et nyt flex-tilbud introduceres i løbet af foråret. Plustur hedder det nye koncept. Plustur er flextrafik, som kan benyttes, når bussen eller toget ikke kører hele vejen. I starten af det nye år bliver der informeret i detaljer om det nye tilbud, som er billigere end flextrafik.

Disse busafgange bliver berørt

I nedenstående oversigt kan du se, hvilke afgange der bliver berørt, når den nye køreplan træder i kraft fra slutningen af juni måned. De fleste ændringer blev vedtaget af et enigt udvalg, men SF som nævnt i oversigten stemte imod seks af punkterne:

Rute 252 (Kolding Ødis Bramdrup – Vandrup): To afgange om formiddagen på hverdage sløjfes (kl. 8.41 fra Kolding og kl. 9.40 fra Vamdrup). SF stemte imod

Rute 253 (Kolding - Lunderskov): To afgange om eftermiddagen på hverdage sløjfes (kl. 16.15 fra Lunderskov og kl. 16.45 fra Kolding). SF stemte imod.

Rute 257 (Egholt - Jordrup – Lunderskov): Seks afgange hhv. formiddag og eftermiddag på hverdage sløjfes (kl. 8.10 fra Jordrup, kl. 8.27 fra Lunderskov, kl. 12.02 Lejrskov, kl. 12.21 fra Jordrup, kl. 16.40 fra Jordrup og kl. 17.01 fra Lunderskov). SF stemte imod

Rute 257: Ingen kørsel i uddannelsesinstitutionernes ferier. SF stemte imod

Skolerute 510 (Fynslund - Lejrskov - Jordrup): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.14 fra Fynslundskolen). SF stemte imod. Der indsættes to ekstra eftermiddagsafgange fra Kolding til Jordrup på hverdage. SF stemte imod.

Skolerute 520 (Ødis – Højrup – Stepping – Hjerndrup – Christiansfeld): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.51 fra Stepping)

Skolerute 521 (Christiansfeld – Stepping – Tågerup – Frørup - Christiansfeld): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.27 fra Christiansfeld)

Skolerute 537 (Lunderskov – Gelballe – Skanderup – Skanderup – Hjarup Forbundsskole): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 15.55 fra Lunderskov)

Skolerute 538 (Lunderskov – Vamdrup – Ødis): Fire afgange hhv. morgen og eftermiddag på hverdage sløjfes (kl. 6.12 fra Vamdrup, kl. 6.20 fra Vamdrup, kl. 16.00 fra Ødis og kl. 16.10 fra Lunderskov). SF stemte imod.

Nu kan Erik Brandt vinke farvel til Møn.

Den firelængede bindingsværksgård, som mode- og erhvervsmanden i sin tid købte med hustruen Margit Brandt, er blevet solgt, skriver boligsitet Boliga.dk.

Den 140 kvadratmeter store bolig fra 1875 har været udbudt til salg af flere omgange i løbet af årene , men denne gang skulle der kun omkring to måneder til, før en handel gik igennem.

Hammerslaget endte på lige præcis 1,4 millioner kroner, som også var det, den sidste udbudspris lød på.

Det betyder, at de nye købere nu kan rykke ind på adressen i det stråtækte hus, der ligger på en 4.465 kvadratmeter stor grund ikke langt fra naturseværdigheden Møns klint.

Over gennemsnittet

Den endelig pris på gården, som Brandt fik i hus, svarer til en kvadratmeterpris på lige præcis 10.000 kroner - og det er altså en smule mere end, hvad villaerne i området normalt bliver handlet til. Det viser tal fra Boliga.dk.

I Stege - den primære by på Møn, hvor modemandens nu tidligere bolig ligger - ligger den gennemsnitlige kvadratmeterpris på husene nemlig på omkring 8.600 kroner, hvis man ser på handlerne i det første halve år af 2019.

Erik Brandt skabte sammen med hustruen modehuset Margit Brandt Design, hvor han tog sig af forretningsdelen.

Parret var sammen i næsten 50 år, hvor de ikke bare var velkendte ansigter i den danske modeverden, men også som jetsettere og provokatører.

Margit Brandt gik bort i 2011. Sammen har de døtrene Emilie og Julie Brandt.

Venner og familie tog fusen på para-atleten Tobias Thorning Jørgensen fra Hejlsminde Rideklub, da han onsdag blev hyldet med taler og honningkager i rådhussalen.

Tobias Thorning Jørgensen var noget overrasket, da han kom ind i byrådssalen i Kolding onsdag eftermiddag. Han anede intet om, at han skulle hyldes af venner, familie og borgmester Jørn Pedersen, men troede, han skulle til et møde i kommunen, oplyser Kolding Kommune.

- Jeg blev totalt overrasket og vidste ikke, hvad jeg skulle sige, fortæller en glad Tobias Thorning Jørgensen om den overraskende drejning, dagen pludselig tog.

Den 19-årige paradressur-rytter fra Hejlsminde Rideklub blev hyldet for et fantastisk 2019, hvor han blandt andet med landsholdet har vundet to gange individuelt EM-guld og EM-bronze i holdkonkurrencen. Og så er han for nyligt blevet nomineret til prisen ”Årets fund” af Danmarks Idrætsforbund, Team Danmark og Politikken. En eftertragtet pris der uddeles i slutningen af december.

De fornemme placeringer blev fejret med taler og honningkager til ære for det unge talent.

- Det er en kæmpe motivation og støtte, at både venner og familie og også kommunen går ind og støtter mig. Det er helt fantastisk. Man kan komme langt med hårdt arbejde, men man skal også have baglandet med sig, mener Tobias Thorning Jørgensen.

Næste mål for Tobias er PL i Tokyo i 2020, hvor han går efter en topplacering.

Findboliger.dk har fundet de 10 mest julede gadenavne i Danmark og her er Kolding iblandt. Mon beboerne her er i ekstra god julestemning?

Vi er gået i december måned, og inden vi får set os om er det endnu engang tid til året hyggeligste begivenhed, juleaften. I anledningen af julemåneden, har Findboliger.dk samlet de 10 mest julede gadenavne i Danmark. Gadenavnene er som taget ud af et juleeventyr, men de eksisterer altså her i vores eget lille land.

Der findes mange spændende gadenavne. Både de klassiske, sjove, anderledes og en sjælden gang en man kommer rigtigt i julestemning af. I år har Findboliger.dk samlet hele 10 af de bedste - fra Pyrus allé til Gavevænget. Kolding er også at finde på Top 10-listen. Her er det Rensdyrvænget

Mon de som bor på gaden er i ekstra julestemning? Vi ved det ikke, men man kommer i julestemning af bare at se listen igennem:

Julestuen (3740, Nexø)
Nissedalen (2740, Skovlunde)
Slædesporet (9940, Byrum)
Rensdyrvænget (6000, Kolding)
Misteltenvej (2770, Kastrup)
Lucievej (7673, Harboøre)
Pyrus allé (2770, Kastrup)
Gavevænget (4683, Rønnede)
Snemandsvej (2730, Herlev)
Snebollevej (4873, Væggerløse)

400 boliger er på vej i udkanten af Vonsild. Her kommer der også en dagligvarebutik og en tankstation.

En lokalplan skal ligge klar i 2020 for den nye bydel i Vonsild, der får omkring 400 boliger. Pierre Ejendomme er blandt andet én af dem, der har købt et stykke jord, hvor han vil opføre boliger.

Nu oplyser Pierre Legarth til jv.dk, at der bliver bygget en Netto-butik på området. Byggeriet starter i slutningen af 2020. Desuden vil der blive opført en tankstation.

Lokalplanen, der er færdig omkring sommeren 2020, baner vejen for cirka 400 boliger i den nye bydel, og Pierre Legarth har planer om at opføre 100 lejeboliger, mens datterselskabet Lasse Larsen Huse skal opføre 40 parcelhuse, skriver jv.dk.

Vonsild har i forvejen en dagligvarebutik. Det er Superbrugsen på Hjarupvej. Og derudover er der to tankstationer i bydelen.

Opråb til de folkevalgte

December 11, 2019

Læserbrev af Vibeke Henriksen, bestyrelsesmedlem i Venstres vælgerforening, Dalbyvej 16, 6000 Kolding.

Jeg er forundret over at endnu et medlem i Koldings byråd, har valgt at skifte parti midt i en periode. Denne gang er det Merete Due Paarup som skifter fra Venstre, Danmarks liberale parti til det Radikale Venstre.

For mig er det med til at øge utroværdigheden af vores folkevalgte, og det svækker vores tro på politikerne. For mig er politik ikke at spøge med – det er ikke for sjov, der er en grund til at nogen har stemt på jer, og det ansvar skal man tage på sig.

Jeg synes at et partiskifte er helt på sin plads i forbindelse med et valg, da det så er vælgerne som bestemmer, hvem der skal repræsenteres i byrådet, folketing mm. Men at flytte til et andet parti midt i en periode og tage alle tillidsposterne med sig er efter min mening uacceptabelt. Det er ikke respektfuldt overfor de borgere som har valgt at afgive sig sin stemme.

Jeg synes at hvis man ikke kan se sig selv i et parti, så have modet til at gå af og tage så kampen op som kandidat for det parti, det må være det mest rimelige i forhold til de borgere der har stemt i troen på den folkevalgte.

Men stor respekt for uenigheden om de politiske linjer og jeg har stor anerkendelse for, at man ikke kan se sig i dele af den førte politik, men vær med til at bevarer troværdigheden overfor vores folkevalgte, så det ikke svækker vores demokrati.

Rotter lukker værtshus

December 11, 2019

Rotter lukker Byens Bodega i Vamdrup.

Rotter har indtaget Byens Bodega på Nørregade. Og det har medført, at bodegaen nu har været lukket i et par dage, mens man forsøger, at få det ulækre smittebærende skadedyr væk fra bodegaen, skriver netavisen Sebro Press.

Et skilt i vinduet i indgangsdøren til stedet forkynder, at der er lukket, og at det skyldes rotter. Det vides ikke hvornår forretningen igen kan blive rottefri og der kan genåbnes.

Men nu er det ikke kun bodegaen på Nørregade i byen, der kæmper mod rotter. Det er galt flere andre steder. Blandt andet har rotterne indtaget en større ejendom på Østergade i bymidten. Og her fortælles fra kilder, som har problemet på nært hold, at rotterne har fundet vej helt op til ejendommens anden sal og loft.

Kolding Havn lever til fulde op til den danske lovgivning – også når det gælder sikring mod terror.

Kolding Havn er måske ikke et oplagt terrormål, men ligesom en kæde ikke er stærkere end det svageste led, så er sikkerheden på havnene i hele Europa afhængig af, at Kolding og alle andre havne yder deres indsats.

Der er ingen tvivl om, at havnen i Kolding ville være mere åben og interessant for turister og borgere i Kolding, hvis der ikke fandtes nogen terrortrusler i verden, oplyser Kolding Havn.

Men det gør der, og konsekvensen af det er, at der på havnen i Kolding er opsat terrorhegn.

- Jeg kan sagtens følge vores førende politikere, når de ønsker sig tilbage til en tid, hvor havnene var åbne for lystfiskere, familier på spadsereture og skibsinteresserede. Men i dag har vi både en moralsk og en lovgivningsmæssig forpligtelse til at opretholde en høj grad af sikkerhed på havnen. Vi bærer ikke kun et ansvar for borgerne i Kolding, men også for de havne og byer, hvor skibene lægger til efter at have været i Kolding. Sikkerhedsprocedurerne i Billund Lufthavn er jo heller ikke til kun for at beskytte lufthavnen, men passagerer og fly over hele kloden, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen i en pressemeddelelse.

Kolding Havn vil gerne invitere bag om terrorsikringen

Kolding Havn råder over omkring to kilometer kajanlæg, og faktisk er 20 procent stadig frit tilgængelige for børnehaver på udflugt, lystfiskere og andre interesserede.

- Men vi vil gerne have endnu mere åbenhed. Vi har aldrig lagt skjul på, at vi gerne vil have et positivt samarbejde med vores naboer og byen – det har ikke ændret sig. Derfor lytter vi meget gerne til både byens borgere og byens borgmester, og vi er da også allerede ved at undersøge muligheden for at åbne nordhavnen helt op to – tre søndage til sommer, så interesserede kan opleve, hvad der sker bag kulissen.

Forsøget med at åbne nordhavnen vil kræve en godkendelse fra statens maritime sikring og hele området vil efterfølgende skulle igennem en omfattende screening for at få clearet sikkerheden på havnen igen.

- Lykkes det os at få de nødvendige godkendelser, vil vi annoncere datoerne i god til, lover Anders Vangsbjerg Sørensen, som også gerne vil benytte lejligheden til at berolige dem, som tænker på de mange udgifter, der går til terrorsikringen:

- Det ER dyrt at sikre havnen, men det er hverken skattekroner eller andre offentlige midler, som dækker udgifterne til terrorsikringen. Udgifterne bliver dækket af de skibe, som anløber Kolding Havn. Det er jo helt grundlæggende dem, vi sikrer.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget

Selvom Kolding Havn ikke ligefrem er glad for, at det er blevet nødvendigt at skærme af for offentligheden, så er der også fordele ved at bløde trafikanter ikke færdes side om side med havnens kæmpestore kraner, trucks, lastbiler og andet terminaludstyr.

- Kombinationen af folk på cykel, gåben eller børnehaveklasser på tur med brugen af det nødvendige terminaludstyr er på mange måder en rigtig dårlig idé. Der er ingen tvivl om, at det har forbedret både sikkerheden og arbejdsmiljøet for medarbejderne på Kolding Havn, at de ikke skal tage hensyn til ”civile”, der ikke kender til de faste sikkerhedsprocedurer på havnen, slutter Anders Vangsbjerg Sørensen.

Læserbrev af Knud Erik Langhoff, formand for den Konservative Vælgerforening i Kolding, Mariavej 9, 6091 Bjert.

Fredning af Marienlundskoven er et rigtig godt forslag, men hvorfor skal det være lige nu?

Imens andre partier laver ordstrid om forslaget fra borgmesterpartiet, der går på fredning at Marienlundsskoven er en slags ”pyntegrønt” ovenpå en kaotisk økonomisk situation i Kolding, stiller Det Konservative Folkeparti i Kolding spørgsmålet ”Hvorfor lige nu”?

Vi stiller spørgsmålet, fordi vi er vel vidende om, at Kolding Kommune i øjeblikket ikke ligefrem svømmer i overskudslikviditet. Og fordi vi er bekendte med, at forberedelse til og selve fredningssag koster mange penge for kommunen.

Hvorfor nu dette hastværk? Kolding kommune er jo myndigheden, der altid har taktstokken i hånden og via planloven til enhver tid kan forhindre, at der foretages tiltag til uhensigtsmæssig udvikling af området.

Konservative i Kolding anbefaler derfor, at byrådet klapper hesten, konsoliderer kommunekassen og venter med at bruge penge på en fredning af Marienlundsskoven indtil den kommunale økonomi atter er på plads.

Vi anbefaler, at alt hvad der kan skrabes sammen af penge anvendes til at hjælpe børnefamilierne af med nogle af de tunge byrder byrådet netop har lagt på dem.

Læserbrev af Knud Erik Langhoff, formand for den Konservative Vælgerforening i Kolding, Mariavej 9, 6091 Bjert.

Da Kolding Byråd har meldt ud, at de ikke længere har komfortabelt flertal bag forliget om lukning af havnen samt at drøftelserne omkring havnen ”bør gå om”, vil vi gerne fastslå følgende.

Det Konservative Folkeparti i Kolding åbnede d. 3. sept. 2018 ”ballet” om debatten vedr. erhvervshavnens fremtid. Vi foreslog omdannelse af Sydhavnen til andre formål end havnevirksomhed.

Da forslaget ikke var opvokset i byrådspartiernes baghave, fik det en lunken modtagelse af parterne i byrådssalen.

Men i november 2018 sprang så en bombe. Byrådet ønskede nu at lukke hele erhvervshavnen.

Det konservative forslag gik på alternativ anvendelse af Sydhavnen, og vi ønsker ikke at omdanne Nordhavnen. Vi foreslår, at havnebestyrelsen bliver mere restriktiv i tilladelse til, hvilke produkter havnen skal omsætte.

Det Konservative Folkeparti i Kolding mener stadigvæk, at vi bør udnytte arealer tæt på byens centrum og boligudviklingsområder til at tiltrække nye / anderledes virksomheder og resursestærke skatteborgere. Vi ønsker skrot, støv og støj væk fra bymidten.

Konservative i Kolding vil gerne tiltrække ”resursestærke nye borgere” og nye fremadrettede arbejdspladser til Kolding.

Konservative i Kolding ønsker ikke at lukke erhvervshavnen. Men vi ønsker at omdanne dele af havnen til liberalt erhverv og boliger. Og så vil vi udvikle andre arealer på havnen til erhvervsmæssigt havnerelateret formål. Vi ønsker et både og. Men i en noget mere selektiv erhvervshavn.

Og husk, at et kontorhus i Kolding Åpark rummer flere arbejdspladser end samtlige virksomheder på Kolding Havn har i dag.