Kolding Netavis

Designløsninger skal fremme børns læselyst

Foto: Katrine Worsøe.

Kan kunstnere og designere give børn mere læselyst? Ja, de kan.

Onsdag den 31. maj kl. 10.00-15.15 bliver 10 forskellige designløsninger for at fremme børns læselyst præsenteret og evalueret på en stor konference på Kolding Bibliotek.

Mød ca. 25 børn, der kan fortælle, om designernes 10 meget forskellige bud på at skabe mere læselyst hos børn rent faktisk virker. Prøv også selv prototyperne! Børnene vil være til stede cirka klokken 12-14.

Mød også en flok piger fra 8. klasse på Munkevængets Skole, der på dagen laver deres egen podcast om børns læselyst samt konferencen. Pigerne vil være på biblioteket fra 8.30-15.15. Mellem kl. 9 og 10 gennemfører de egne interviews.

Designere, forskere, bibliotekarer fra både bibliotek og skoler vil naturligvis også være til rådighed for pressen på dagen. Se det vedhæftede program for flere detaljer.

Konferencen har været udsolgt længe, og huset vil derfor summe af 165 nysgerrige fagfolk fra hele landet, der alle ønsker at give børn mere læselyst.

laeselabyrinten credit Katrine Worsoee
Foto: Katrine Worsøe.

Toårigt millionprojekt har givet vigtig viden om børns læselyst

10 flotte prototyper, der inspirerer børn til øget læsning gennem læsefællesskaber, læsemiljøer og bookfinding samt en masse viden om børns læselyst. Det er resultatet af projekt Læselyst og læserum.

Gennem to år har forskere fra SDU, Designskolen Kolding, Koldingbibliotekerne samt flere skolers pædagogiske læringscentre arbejdet for at få indsigt i, hvordan folkebiblioteker og skolernes pædagogiske læringscentre kan øge børns læselyst.

Læselyst og Læserum er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen med godt en million kroner. Projektet har gennem en forskningsbaseret designtilgang fået viden om børns læselyst, som er mundet ud i en række konkrete anbefalinger, som biblioteker og pædagogiske læringscentre over hele landet kan bruge i deres videre arbejde med at øge børns læselyst.

Den nylige PIRLS-undersøgelse viser desværre, at kun hvert syvende danske elev rigtig godt kan lide at læse, og det gør projektets resultater endnu vigtigere.

Tagget med: ,
Del denne artikel