Kolding Netavis

Der er stor mangel på sagkyndige

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Erhverv
Lisbeths Køreskole i Kolding vil lempe adgangskrav til kørelæreruddannelsen for at komme manglen på køresagkyndige til livs. Foto: PR.

Ovenpå et stort efterslæb som følge af corona er ventetiden til at komme til køreprøve rekordlang. Køreskole i Kolding vil lempe adgangskrav til kørelæreruddannelsen for at komme problemet til livs.

Det er igen muligt for forventningsfulde elever at gå op til køreprøve, men efter flere coronanedlukninger er der opstået et markant efterslæb, og ventetiden for at komme til prøve har aldrig været længere. Sådan lyder det fra brancheorganisationen for danske kørelærere, Dansk Kørelærer-Union.

-Der er simpelthen ikke sagkyndige nok, så når de ledige prøvetider bliver lagt ud, er de væk næsten øjeblikkeligt, og bortset fra i enkelte dele af Jylland er der altså ingen prøver at få. Dertil kommer så, at vi har haft en lang periode, hvor der ikke er blevet uddannet særlig mange kørelærere, fordi adgangskravene til uddannelsen blev højnet, så der er også mangel på kørelærere, siger Landsformand for Dansk Kørelærer-Union, Bent Grue, i en pressemeddelelse.

Hidtil har politiet stået for at afholde teori- og køreprøver, men siden 1. oktober i år varetages opgaven af Færdselsstyrelsen. Spørger man i branchen, vil det resultere i, at manglen på kørelærere øges yderligere, og det er problematisk.

-Færdselsstyrelsen skal ansætte omkring 80-100 civile køreprøvesagkyndige. Det vil gøre et stort indhug i mængden af kørelærere, som det i forvejen er svært at skaffe nok af. Lige nu vokser puklen af ventetider fortsat, og jeg er bange for, at det er en situation, vi kommer til at leve med rigtig længe, fortæller Lisbeth Jensen, der er kørelærer og står bag Lisbeths Køreskole i Kolding og kørelæreruddannelsen Kørelærer.nu.

Ændre krav til uddannelsen

I 2014 blev optagelseskravene til kørelæreruddannelsen skærpet markant. For at komme ind på uddannelsen skal man være fyldt 24 år og have kørekort til både lastbil med hænger og motorcykel samt et 120 timers voksenpædagogisk kursus.

-Det er i udgangspunktet rigtig godt, at kravene blev skærpet, for det betød, at alle og enhver ikke ’bare’ kunne blive kørelærer – man skal ville det. Ulempen er selvfølgelig, at mange potentielt gode kørelærere bliver skræmt væk fra uddannelsen, og det er en ulempe, forklarer Bent Grue.

At det ikke må være alt for nemt at blive kørelærer, er Lisbeth Jensen enig i, dog kan ændringer af optagelseskravene til uddannelsen være med til at afhjælpe problemstillingen, uden at det vil gå ud over kvaliteten.

-Jobbet som kørelærer er utrolig frit og fleksibelt og appellerer til mange, men alligevel kan vi ikke få kørelærere nok. Det skyldes i høj grad kravet om, at man skal have kørekort til både motorcykel og lastbil, hvilket afholder rigtig mange fra at søge ind, slutter Lisbeth Jensen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel