For 60 år siden grundlagde købmand Møller H. Merrild i Kolding det ikoniske kaffebrand Merrild og ændrede danskernes opfattelse af kvalitetskaffe. I dag er Merrild det mest solgte kaffemærke i Danmark med næsten en milliard kopper om året og har været med til at forme det danske kaffemarked, som vi kender det i dag.
Den 21. september markeres 60-årsjubilæet for det danske kaffebrand Merrild, som har fulgt danskerne gennem tykt og tyndt.
Den velkendte røde kaffepose er en fast del af mange danske hjem og vækker minder om alt fra barndommens søndagsmorgener, Merrild-postbuddet i Danmarks allerførste TV-reklame og hyggelige sammenkomster.
Men Merrild er ikke kun ren nostalgi. Merrild har også spillet en stor rolle for kaffens udvikling i Danmark og den kaffe, vi nyder i dag.
Mere end nostalgi
Merrild har været med til at forme udviklingen af det danske kaffemarked. I starten af 1960’erne stillede Møller H. Merrild spørgsmål ved kvaliteten og ensartetheden af den kaffe, som blev solgt i Danmark. Derfor anskaffede han sig en kafferister og begyndte at eksperimentere med kaffeblandinger i fyrrummet under sin købmandsbutik i Kolding.
Ved at blande forskellige typer af kaffebønner kunne han tilbyde forskellige varianter af kaffe, som havde samme gode smag året rundt uanset høst. Med løssalg direkte fra sækken kunne kaffen sælges til konkurrencedygtige priser. Danskerne kunne købe ind efter vægt og det foretrukne kaffeblend. Det var måden at fremstille en god kvalitetskaffe, som var tilgængelig for alle. Det blev og er Merrilds kvalitetsløfte.
Netop den tilgang til kaffen har gjort Merrild til det mest velkendte og foretrukne kaffemærke i Danmark, og hvert år skænkes der omkring en milliard kopper Merrild-kaffe. Den position har Merrild opnået ved at udvikle og tilpasse sig markedet og ændringer i danskernes efterspørgsel.
Eksempelvis fulgte Merrild trop med supermarkedernes indtog og begyndte at sælge formalet kaffe i vakuumforseglede poser. I de seneste årtier er efterspørgslen på kaffe kun blevet mere varieret. Merrild har derfor øget sit fokus og markedsandele gennem nye kaffekategorier som instantkaffe efterfulgt af hele bønner og kaffekapsler, der er i stærk vækst og forventes at dominere kaffemarkedet fremover.
Fremtidens kaffefavorit
I de sidste knap 10 år er Merrild-forretningen ført videre som et nyt medlem af den italienske kaffefamilie Lavazza. De to kaffemærker bygger på samme værdigrundlag, historie og ikke mindst løftet om kvalitetskaffe. Lavazza har knap 130 års erfaring inden for kaffehåndværket og innovation, som Merrild nu også drager fordel af i et kaffemarked i konstant udvikling.
Jubilæet handler nemlig ikke kun om at fejre det præg, som Merrild har sat på det danske kaffemarked og danskernes liv. Det handler også om at tænke fremad, så Merrild fortsat vil være danskernes foretrukne brand, når det næste jubilæum skal fejres.
-Vi er utrolig stolte af Merrild som brand. At Merrild efter 60 år stadig er Danmarks største kaffebrand, er en imponerende bedrift. Virksomhedens udvikling og evnen til at tilpasse sig de nyeste kaffetrends uden at gå på kompromis med kerneværdien, kvalitet, er det, der gør Merrild til noget særligt. Denne filosofi har været nøglen til vores succes, og vi er overbeviste om, at vores øgede fokus på produkter i nye kaffesegmenter vil gøre, at Merrild fortsat vil være en favorit blandt kommende generationer af kaffedrikkere, forklarer Tom Faurschou, administrerende direktør i Lavazza Danmark, i en pressemeddelelse.
Jubilæet fejres den 21. september med en fest for alle ansatte, repræsentanter fra Lavazza-familien og virksomhedens ledelse fra Torino.