De fleste i branchen kender de røde autotransportere fra Dansk Auto Logik og med ca. 8 mio. km. årligt på de danske landeveje, er de meget synlige i trafikken. På bilterminalerne i Vamdrup og Ringsted, som kun få bliver lukket ind på, summer det også af aktivitet.
I dag, den 1. august 2022, er det 60 år siden, at nu afdøde Bent O. Jørgensen købte sin første lastbilfor at transportere personbiler til forhandlere i Kalundborg. 60 år efter er det blevet til 160 aktive lastbiler, mere end 500.000 m2 asfalt til opbevaring af biler og beskæftigelse af mere end 300 medarbejdere i Danmark og Sverige.
Gennem de 60 år har forretningen, bortset fra udsving grundet konjunkturer, konstant udviklet sig og vokset i tæt samarbejde med kunder og leverandører. Fra kun at servicere lokale forhandlere i Kalundborg, udviklede Bent O. Jørgensen forretningen til at blive en landsdækkende virksomhed med hovedkontor i Vamdrup ved Kolding. Under finanskrisen, hvor bilsalget kortvarigt gik meget tilbage, blev den oprindelige Kalundborg afdeling lukket, og al aktivitet på Sjælland blev samlet i Ringsted.
På opfordring fra flere bilimportører, som kender Dansk Auto Logik fra det danske marked, blev der for seks år siden etableret et datterselskab i Sverige. Fra kontoret i Malmø styres nu 30 lastbiler og ca. 50 medarbejdere, som servicerer svenske importører og forhandlere.
Et par udfordrende år
De seneste par år har naturligt nok udfordret Dansk Auto Logik. Flowet af fabriksnye biler fra bilfabrikkerne har været stærkt påvirket af de konsekvenser, som Covid-19 har påført verdenssamfundet. Senest har også krigen i Ukraine givet yderligere udfordringer for bilindustrien i Europa. Autotransport-branchen er påvirket af krigen, da mange chauffører traditionelt kommer fra Østeuropa. I så turbulente tider har Dansk Auto Logik, dets kunder og medarbejdere nydt godt af stifterens oprindelige slogan ”Køb kontant – og hold lidt i reserve”.
Også rammevilkårene for transportbranchen bliver påvirket i denne tid. Dels er det kendt, at der generelt er mangel på lastbilchauffører i hele Europa, og når der så samtidig fra politisk side indføres stramninger for udenlandske vognmænds muligheder for at arbejde i Danmark, er det blevet næsten umuligt at tiltrække underleverandører til at hjælpe i perioder med højere aktivitet.
Igen viser firmaets gode økonomi sin værdi, idet der nu bliver investeret i væsentlig flere lastbiler, således firmaet selv kan håndtere de sæsonudsving, som er indbygget i bilbranchen. Med et uændret aktivitetsniveau og de nuværende politiske rammevilkår, ser Dansk Auto Logik igen ind i en yderligere udvidelse af lastbilflåden.
-Hvis lastbilproducenterne kunne levere, og hvis vi kunne skaffe yderligere 30 dygtige chauffører, så ville vi gennemføre denne udvidelse her og nu, fortæller direktør Kurt Rath i en pressemeddelelse.
Stifteren Bent O. Jørgensen gik bort ultimo 2021, men hans principper omkring økonomisk forsigtighed, bliver der ikke ændret på.
Ejerskabet
Gennem de seneste mange år har ejerskabet af Dansk Auto Logik været placeret i en erhvervsdrivende fond. Ved etablering af fonden, ønskede stifteren at skabe stabilitet for firmaet, kunder og medarbejdere. Vurderet efter de første 60 år, syntes det at være lykkedes.
Grundet aktuel travlhed i branchen, blev dagen i dag fejret internt med ristede pølser og Cocio. Senere på året markeres jubilæet ved en fest for alle medarbejdere og deres påhæng.