Mange forbrugere vægter pris over bæredygtighed. Det har en legetøjsbutik i Kolding løst ved at samarbejde direkte med producenten og derigennem sænke prisen på bæredygtigt legetøj.
Bæredygtighed er i høj kurs i Danmark, men ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Grohe vægter over halvdelen af forbrugerne fortsat pris over bæredygtighed, mens kun hver fjerde prioriterer bæredygtighed over pris.
For at imødekomme behovet for et prisfald på bæredygtigt legetøj får legetøjsbutikken Børnenes Kartel i Kolding legetøjet leveret direkte fra producenten.
-Vores kunder er meget bevidste om prisen på legetøj, og derfor har vi valgt at samarbejde direkte med producenten. Det gør det typisk muligt at slå godt 30 procent af prisen, siger Heidi Ritter, medejer af Børnenes Kartel, i en pressemeddelelse.
Gennem samarbejde med en familievirksomhed i Tyskland mindsker Børnenes Kartel transportafstande og CO2-udslip. Samtidig spares der på plastik som folie i vareindpakningen.
Koldingenserne vægter bæredygtigt legetøj
Hos Børnenes Kartel i Kolding foretrækker kunderne det mere bæredygtige legetøj, når prisen matcher eller er lavere end alternativerne i sortimentet. Det gælder blandt andet butikkens modellervoks uden miljøskadelige stoffer og sæbebobler med miljøvenlig sæbe.
Ifølge Ole Storm Jørgensen, der er forbrugerekspert fra Institut for Dansk Detailhandel, afgør prisen på legetøj valget af produkt for mange børnefamilier, fordi de savner gennemsigtighed om miljøhensyn i produktionen.
-Børnefamilier går mest op i bæredygtighed, men mange legetøjsbrands bruger komplekse miljømærkninger og buzzwords som ’greenwashing’ i flæng, som gør det svært at gennemskue produkternes reelle klimaaftryk. Gennemsigtighed om deres særlige produktionsform over for forbrugerne giver bonus, fortæller Ole Storm Jørgensen.
Få legetøjet leveret med cykelbude
Børnenes Kartel har netop indgået i et samarbejde med den danske logistikvirksomhed Burd Delivery, som gør det muligt for koldingenserne at få leveret legetøjet samme dag med cykelbude.
-Det betyder meget for vores kunder, at de kan få pakkerne leveret på en CO2-neutral måde, og så er det jo bare en ekstra luksus for travle forældre at kunne få legetøj leveret hjem hurtigt og ubesværet, siger Heidi Ritter.