Når borgerne har haft kontakt med affaldsområdet i Kolding Kommune, er de ofte tilfredse med deres oplevelse, viser en ny undersøgelse.
Døgnåbne genbrugspladser, nye affaldsordninger, afhentning af storskrald og digitale selvbetjeningsløsninger fra hjemmeside og appen Affald Kolding. Det er nogle af de muligheder, Kolding Kommunes borgere har fået på affaldsområdet de seneste fem år.
Og netop de muligheder er med til at bringe Kolding Kommune op i top-10 i en national benchmarking undersøgelse, som analysebureauet FactFactory har lavet, oplyser Kolding Kommune.
Undersøgelsens hovedkonklusion er, at der generelt er tilfredshed med kommunens ydelser inden for affald og genbrug (Kolding Kommune scorer 84 mod landsgennemsnittet på 80). Undersøgelsen viser desuden tilfredshed med:
(Tallene viser Kolding Kommune først – efterfulgt af landsgennemsnittet, red.)
• Selvbetjeningsløsningerne (87 kontra 79)
• Ordningen for indsamling af storskrald (86 kontra 79)
• Åbningstider på genbrugspladserne (89 kontra 85).
Borgerne i undersøgelsen peger også på, at det har stor betydning for dem, at kommunen prioriterer bæredygtighed, miljø og klima.
Glad formand for Teknik- og Klimaudvalget
Resultaterne fra undersøgelsen glæder formand for Teknik- og Klimaudvalget, Jakob Ville (V).
– Vi har meget fokus på de gode, digitale borgeroplevelser på området for affald og genbrug. Det skal være let for den enkelte at komme af med affaldet, når det passer i kalenderen, og det skal være muligt at få svar på spørgsmål, også når personalet holder fri. Jeg hæfter mig ved, at svarene fra undersøgelsen understøtter, at vores løsninger skaber værdi for borgerne. Dermed er Kolding Kommune på rette vej med at sætte borgeren i centrum på affaldsområdet, og det er et godt afsæt, når vi skal implementere regeringens klimaaftale og blandt andet have borgerne til at sortere endnu mere derhjemme i årene fremover, siger Jakob Ville i pressemeddelelsen.
Den repræsentative undersøgelse er gennemført i april-maj 2020 (ugerne 17-20) blandt 5.000 danskere, heraf 216 fra Kolding Kommune. Målet med undersøgelsen har været at give kommuner og affaldsselskaber indsigt i, hvordan de klarer sig set med brugernes øjne. Kolding Kommune har ikke tidligere fået gennemført lignende undersøgelser på området for affald og genbrug.