Beautycos, der blandt andet har en butik i Kolding, vil nu satse på bæredygtigheden.
Når Beautycos sælger sine produkter på nettet, er kunderne og virksomheden med til at generere en del af de næsten 50.000 tons papaffald, der årligt er resultatet af pakker, der bliver sendt hjem til forbrugere, bliver hentet i pakkebokse eller på afhentningssteder.
Men det kan snart være slut, fortæller AnnSofie Sejersen, der er ansvarlig for butikken i Kolding:
-Vi har startet forsøg med en løsning fra den danske iværksættervirksomhed Pero Solutions, hvor intelligente og digitale labels i kombination med forsendelseskasser i plastmaterialer, der kan recirkuleres op til 1000 gange, giver helt nye muligheder.
Beautycos, der udover butikken i Kolding også har butikker i København, i Aarhus, Aalborg, Vejle, Horsens, Randers, Roskilde og Odense, sælger til godt og vel 400.000 unikke kunder om året.
Tror på at kunderne vil have en bæredygtig løsning
Og en pæn andel vælger ofte at købe via virksomhedens webshop, når de igen skal have plejeprodukter, makeup, parfume eller andre helse- eller skønhedsprodukter.
-Vi er temmelig sikre på, at rigtig mange af vores kunder gerne vil have en mere bæredygtig løsning, når det gælder emballage. Der er grunden til, at vi har valgt at afprøve løsningen fra Pero Solutions, fortæller AnnSofie Sejersen.
De foreløbige resultater tegner lovende, og Beautycos har derfor en forventning om, at muligheden for recirkulérbar og bæredygtig emballage bliver en realitet i webshoppen i løbet af det kommende år.
Pero Solutions var tidligere i år finalist i konkurrencen om årets klimaiværksætter som repræsentant for Region Syddanmark. Fra domicilet i Sønderborg arbejder virksomheden på at færdiggøre udviklingen af en løsning til webhandlen, hvor emballage recirkuleres og genbruges.
Kernen i løsningen er digital, da der er tale om en label, der, efter man har taget sine varer, skifter til returadressen, så emballagen umiddelbart kan sættes tilbage i pakkeboksen, gives tilbage til udbringeren eller til pakkeshoppen.
-Vi er meget tæt på at kunne rulle løsningen ud i større stil, og det er ikke mindst forsøgsordninger, som den Beautycos har i gang, der får rettet de sidste detaljer til. Vi tror på, at vi i 2022 kan ændre logikken og logistikken i webhandel i en meget mere bæredygtig retning, fortæller Jakob Dige fra Pero Solutions.