Banegårdsbygningen vil snart være fortid.
Så er tiden snart forbi, hvor Vamdrup har en rigtig banegård. DSB søger nu Kolding Kommune om tilladelse til at rive bygningen ned. Beslutningen er truffet, fordi det ikke har været muligt at finde anvendelse for bygningen til andre formål, nu hvor DSB ikke mener, der er brug for den som stationsbygning.
Banegårdsbygningen i Vamdrup er fra 1954. Den blev opført samtidig sammen med banedæmningen fra Bønstrup til Bastrup over broerne over Vamdrup Å, Østergade og Kongeåen. I forbindelse ansøgningen om nedrivningstilladelse lyder det fra DSB, at det vil sikres, at lokale interesser bliver inddraget, og at Vamdrup Byforum vil være blandt høringsberettigede, skriver netavisen Sebro Press.
Vamdrup har haft en rigtig banegård siden 1866, men nu er det altså snart slut.
DSB oplyser, at den fremtidige anvendelse af stationsområdet i Vamdrup, når banegårdsbygningen er væk, er endnu ikke fastlagt, men den vil blive drøftet i enkeltheder med Kolding Kommune.
DSB lover også, at der fremover tilbydes gode kundefaciliteter med cykel- og bilparkering samt venteforhold for rejsende.
Området vil blive tilpasset de tilstødende arealer. Her henviser DSB til forholdene i Højby, Pederstrup og Rudme på Fyn, hvor banegårde er nedrevet og erstattet af nye faciliteter til rejsende.
Nord for den nu dødsdømte bygning, blandt andet langs med Jernbanegade, råder DSB over et større ubebygget areal. Om dette hedder det, at det kan indgå i planlægning af området. Til sammenligning har man fx i Kolding valgt at opføre centralt beliggende boliger i Klostergården langs jernbanen, lyder det i forbindelse med den forestående nedrivning af banegårdsbygningen i Vamdrup.