Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet, advarer Forbrugerombudsmanden. Foto: Jess Watters/Unspalsh (Modelfoto) Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet, advarer Forbrugerombudsmanden. Foto: Jess Watters/Unspalsh (Modelfoto)

Advarer mod ny abonnementsfælde

Skrevet af  søndag 4. november 2018 | 07:23

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder pt. bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet.

Forbrugerne bliver via en e-mail og sms tilbudt en frokostbøf hos Jensens Bøfhus til en pris på 10 kroner for to personer. Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen advarer mod abonnementsfælden, der misbruger Jensens Bøfhus navn, logo og billeder. Det skriver Firbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en klage fra en forbruger, der oplyste, at hun fulgte et link, der fremgik af den mail, som hun modtog. Hun blev ledt ind på en hjemmeside, hvor Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder fremgik. Kun med meget lille skrift fremgik det af hjemmesiden, at forbrugeren, ved at takke ja til tilbuddet, blev bundet til et abonnement, og at forbrugeren alene deltog i en konkurrence om at vinde en frokostbøf. Jensens Bøfhus har også kontaktet Forbrugerombudsmanden og oplyst, at de er blevet kontaktet af en masse danskere, som har modtaget mailen, og at de ikke står bag mailen.

Forbrugerombudsmanden undersøger i øjeblikket sagen.

- Vi ser her et eksempel på en typisk abonnementsfælde. Forbrugerne lokkes til at give deres betalingsoplysninger, hvorefter bagmændene hæver knap 600 kroner om måneden på deres konto. Det kan løbe op i store beløb, hvis ikke forbrugerne opdager det lige med det samme, fortæller Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

- Bagmændene bag abonnementsfælderne bruger ofte kendte brands til at lokke forbrugerne i fælden. Mailen eller hjemmesiden kan se rigtig ud, fordi der er brugt det rigtige logo og navn, men vi er desværre nødt til at være meget kritiske og læse det med småt. Særligt hvis vi skal give vores betalingsoplysninger.

Gode råd til at undgå at gå i fælden

Der er forskellige tips til at finde ud af, om et tilbud er ægte eller falsk:

Læs betingelser og vilkår igennem

Vær særlig varsom ved krav om betaling

Tjek felter, som er krydset af på forhånd

Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Facebookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Facebook/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil.

Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden

Gode råd til forbrugere, der er blevet snydt

Kontakt firmaet med det samme. Meddel at:

du ikke mener, I har indgået en aftale

aftalen er ugyldig

at du vil have dine penge tilbage

Derudover skal du straks kontakte din bank, hvis du uberettiget har fået trukket penge fra din konto. Banken kan i visse tilfælde tilbageføre dine penge uden om den erhvervsdrivende.

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« November 2018 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30