Få et lift til bussen

Januar 28, 2020

Den kollektive trafik i Kolding Kommune udvides nu med et nyt fleksibelt tilbud, som primært er målrettet borgere i landsbyerne. Sammen med Kolding Kommune lancerer Sydtrafik produktet Plustur, hvor du kan bestille en tur med flextrafik fra din adresse til nærmeste stoppested – eller omvendt.

Plustur forlænger på den måde den kollektive trafik, så den kan nå helt ud i alle hjørner af kommunen, skriver Kolding Kommune i en pressemeddelelse.

Plustur er en ny variant af det mere kendte flextur, og den kan lige som flextur benyttes af alle. Det er lige meget, om man skal til banko, basketball eller på besøg, så kan man benytte Plustur, hvis der ikke kører en bus hele vejen.

- Det er ikke så længe siden, at vi nedlagde en række busture på lokale ruter. Dels for at spare penge, dels på grund af ingen eller meget få passagerer. Nu styrker vi den kollektive trafik primært til og fra landsbyerne med et nyt fleksibelt tilbud, hvor vi samtidig undgår tomme busser, siger Jakob Ville, formand for Teknik- og Klimaudvalget, i pressemeddelelsen.

Sådan bestiller du Plustur

Plustur bestilles via Rejseplanen.dk eller Rejseplanen App som en del af en almindelig rejse, og den fremgår automatisk i søgeresultatet i Rejseplanen, hvis det er en mulighed i forbindelse med din planlagte rejse.

Turene kører som en del af den øvrige flextrafik, og det skal bestilles mindst to timer før afgang. Plusturen koster altid 24 kr. pr person – og derudover skal man så betale for selve bus- eller togturen.

- Vi er rigtig glade for, at vi sammen med Kolding Kommune nu har fået lanceret et produkt til den kollektive trafik, som kan hjælpe med at sikre, at borgerne kan komme helt fra bopælen og til deres valgte destination, selv om de bor uden for de gængse byområder. Ved at kombinere forskellige former for kollektiv trafik, skaber vi fleksible tilbud til alle, fortæller Lars Berg, direktør i Sydtrafik.

Testet i Sønderborg

Tilbuddet har kørt som en pilottest i Sønderborg Kommune siden juni 2018 og er senere udrullet i Aabenraa Kommune. I Nordjylland har de været i gang siden januar 2018. Bestillingen og afviklingen af turene som en del af den åbne flex-trafik-kørsel er derfor gennemtestet med succes. Og brugerne, der er fordelt ligeligt over alle aldersgrupper, er glade for løsningen.

- Formålet med Plustur er at løfte mobiliteten i Kolding Kommune ved at tilbyde borgerne en prisvenlig og integreret trafikløsning, der nemt og bekvemt søges frem i Rejseplanen, som en del af en almindelig rejse. Borgere i yderområderne af Kolding Kommune bliver dermed koblet til en busforbindelse gennem en fleksibel kørselsordning, som effektivt balancerer mobilitet og økonomi, forklarer Michael Aagaard, der er afdelingschef for Flextrafik i Sydtrafik.

Trafikken kommer til at glide bedre, og trafiksikkerheden får et markant løft, når Kolding Kommune nu etablerer et nyt lysreguleret kryds på den trafikerede vej Højvangen.

Højvangen i den nordlige del af Kolding er en af de mest trafikerede indfaldsveje i Kolding med op til 14.000 bilister dagligt, heriblandt mange lastbiler til virksomhederne i industriområdet.

Et lyskryds har længe stået højt på ønskelisten hos både trafikanter og virksomheder, da det i takt med den stigende trafik er blevet sværere at komme ud fra sidevejene Petersmindevej og Korsvej. I dialog med virksomhederne er flere forskellige modeller blevet undersøgt.

To T-kryds samles i lyskryds

Løsningen er blevet at samle de to eksisterende T-kryds i et nyt firbenet lysreguleret kryds, oplyser Kolding Kommune i en pressemeddelelse.

- Lyskrydset vil betyde meget for afviklingen af trafikken og ikke mindst trafiksikkerheden. Der opstår jævnligt farlige situationer, når specielt lastbilerne forsøger at komme ud på Højvangen. I perioden 2015-2019 er der sket 14 politianmeldte trafikulykker. Herudover sker der ifølge virksomhederne jævnligt mindre ulykker med materielskader, som blot ordnes i mindelighed, fortæller trafikplanlægger Erik Harbo.

Arbejdet med at lave det nye kryds går i gang 27. januar. Anlægsarbejdet ventes at strække sig frem til slutningen af maj måned.

Specielt i starten vil den gennemkørende trafik ikke blive særligt berørt af anlægsarbejdet. Generne vil være mest mærkbare for trafikkanterne på Petersmindevej og Korsvej. De to veje, som ligger cirka et halvt hundrede meter fra hinanden på hver sin side af Højvangen, skal samles i et nyt firbenet kryds. Det kræver, at vejene forlægges, hvilket indebærer en del anlægsarbejde.

- Vi kan ikke sige præcist, hvornår trafikken vil blive påvirket de kommende måneder. Men i perioder bliver der indført midlertidig hastighedsbegrænsning, m.m., og det betyder selvfølgelig tættere trafik og øget rejsetid, forklarer Erik Harbo.

Prisen for det nye lysregulerede kryds er cirka 10 millioner kroner. Pengene stammer fra den såkaldte infrastrukturpulje, som skal øge fremkommelighed og trafiksikkerhed i Kolding Kommune.

Se billederne nedenunder...

De kolde morgener får mange til at skrue op for varmen i bilen. Har du bare et lille stenslag i forruden, kan det hurtige temperaturskifte have store konsekvenser, og hos koldingensisk ekspert oplever man i vintermånederne en stigning i antallet af forrudeskader.

Vinteren har hidtil vist sig fra sin milde side, men alligevel er det ofte en kold fornøjelse at sætte sig i bilen om morgenen. Men selvom det kan være fristende straks at sætte fuld blus på varmen, skal du tænke dig om en ekstra gang i vintermånederne. Det kan nemlig ende med at koste dig forruden.

Det fortæller Mathias Toft, der er ansvarlig for Carglass i Kolding:

- Det temperaturskifte, der opstår, når du tænder for varmen i en bil, der har stået ude om natten, gør, at ruden kan udvide sig. Har du bare et lille usynligt stenslag i forruden, er der derfor stor risiko for, at det vil sprede sig, og du står med en ødelagt forrude, siger han i en pressemeddelelse.

Vinteren giver flere forrudeskift

Ifølge tal fra Danmarks Statistik har mere end 32.000 familier i Kolding Kommune bil. Hos Carglass i Kolding oplever de hvert eneste år en stigning i antallet af forrudeudskift i de koldeste måneder, fordi mange bilister ikke får fikset stenslag i tide.

Ifølge Mathias Toft kan alle stenslag op til størrelsen på en tokrone repareres, men er stenslaget større end det, skal hele ruden skiftes. Han råder derfor til, at man får repareret stenslaget med det samme, så det ikke udvikler sig i det kolde vejr – for på den måde kan man spare en del penge.

Har man et stenslag i ruden, som man endnu ikke har fået repareret, skal man ikke kun være påpasselig med varmen i bilen. Også det gamle tip om at hælde varmt vand på forruden for at fjerne is kan give problemer, fordi det også giver et hurtigt temperaturskifte, fortæller Mathias Toft.

Sidste år steg hverdagstrafikken på nogle af de i forvejen mest belastede strækninger i Trekantområdet med mellem 1,9 og 5,9 procent. Det viser helt nye tal fra Vejdirektoratet.

For et par uger siden offentliggjorde Dansk Industri en analyse, der viste, at trængslen på de danske veje årligt koster samfundet op mod 27 milliarder kroner. Et af de steder, der for alvor sættes penge til, er i Trekantområdet, og nye tal fra Vejdirektoratet viser, at der ikke er tegn på, at trafikken mindskes. Tværtimod.

Hverdagstrafikken på tre af de i forvejen mest trafikerede strækninger i Trekantområdet – nemlig motorvejen rundt om Kolding, Lillebæltsbroen og Vejlefjordbroen – er steget med mellem 1,9 og 5,9 procent. Det er væsentligt mere end den stigningstakst på 1,2 procent, som Vejdirektoratet og Transportministeriet bruger i deres prognosemodeller.

- Vi ser frem til regeringens nye infrastrukturplan, hvor der forhåbentligt er afsat penge til at løse de store trafikale udfordringer, vi har i Trekantområdet. Det vil gavne hele landet. Vi er et vækstcentrum, og det sted i landet, der næstefter Hovedstaden, leverer det største bidrag til Danmarks velstand. Den vækst bliver vi nødt til at sikre med kloge og rettidige investeringer i infrastrukturen, siger Jens Ejner Christensen, formand for Trekantområdet Danmark og borgmester i Vejle, i en pressemeddelelse.

På motorvejen rundt om Kolding, hvor der allerede i dag er kritisk trængsel, steg trafikken sidste år med 1,9 procent. Her spilder bilister så meget tid med at sidde i kø, at en udvidelse af motorvejen vil kunne tjene sig hjem på cirka 7 år. Med en samfundsøkonomisk rente på 13,8 procent er det faktisk dét større vejprojekt i Danmark, der allerbedst kan betale sig.

En udvidelse af motorvejen rundt om Kolding er ikke alene nødvendig. Det er også en god forretning, der vil kunne tjene sig ind på cirka syv år.

En netop offentliggjort analyse fra Dansk Industri viser, at trængsel på de danske veje årligt koster samfundet op mod 27 milliarder kroner.

Et af de steder, hvor der for alvor sættes penge til, er i Trekantområdet. Blandt andet på motorvejen rundt om Kolding, hvor bilister hver dag spilder så meget tid med at sidde i kø på grund af trængsel, at en udvidelse af motorvejen vil kunne tjene sig hjem på cirka syv år. Med en samfundsøkonomisk rente på 13,8 procent er det faktisk dét større vejprojekt i Danmark, der allerbedst kan betale sig. Det skriver Trekantområdet i en pressemeddelelse.

Projektet var derfor også med på den tidligere regerings liste over infrastrukturprojekter, som skal gennemføres de kommende år, og Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) forventer også, at den er med blandt investeringer i den infrastrukturplan, som den nye regering efter al sandsynlighed får forhandlet færdig før sommerferien 2020.

- Det haster med at få sat gang i udvidelsen. Trængsel på motorvejen rundt om Kolding er allerede kritisk. Vi oplever dagligt lange køer og forsinkelser i myldretiden til stor gene for både vores borgere og virksomheder. VVM undersøgelsen er lavet, og med den tårnhøje samfundsøkonomiske rente på 13,8 procent er der ingen grund til at udsætte det længere, siger Jørn Pedersen i pressemeddelelsen.

Side 1 ud af 5