Der tænkes i utraditionelle løsninger, når frisørelever fra Hansenberg får undervisning i nedlukningsperioden, og frisør Jette Højsager fra Hårrødderne i Kolding har også ekstra fokus på sine elever i denne tid.

Der har her i starten af året været kamp om pladserne i Rachel Eulin Jensens lille lejlighed i Kolding.

Den 23-årige frisørelev fra erhvervsskolen Hansenberg har nemlig været i gang med sjette hovedforløb på sin uddannelse. Et forløb, hun normalt ville følge i skolens undervisningslokaler og store frisørsalon. Men COVID-19-situationen gør, at hele skoleperioden har bestået af virtuel undervisning.

- Vi har fået en masse værktøjer med hjem fra skolen. For eksempel forskellige børster og fire øvelseshoveder, der fylder en del i lejligheden. Min kæreste har ikke været så begejstret. Det har været fem lange uger for ham, for han synes, hovederne kigger på ham hele tiden, fortæller Rachel Eulin Jensen i en pressemeddelelse og griner lidt ved tanken.

For Rachel Eulin Jensen har det dog været en udfordring at minde sig selv om at holde fri, når øvelseshovederne står i stuen og bare venter på at få sat håret:

- Det har været svært at give slip, for jeg kan jo se mit arbejde hele tiden. Der er altid lidt, der kan rettes på. Det har været et svært forløb, men også et meget, meget lærerigt et af slagsen. Man presser sig selv lidt mere, fordi man ikke lige har en lærer, man kan hive fat i. Vi har ikke haft alle de værktøjer med hjem, som vi normalt har til rådighed på skolen, så stod man og manglede de helt rigtige curlere, var det nødvendigt at tænke alternativt og i nye løsninger.

Billeder inspirerer alle

Men også Hansenbergs faglærere har tænkt i alternative løsninger, påpeger Rachel Eulin Jensen:

- De har været på online, lavet film og indtalt beskeder på Messenger, og det har fungeret super fint. De har været rigtig gode til at sætte deadlines, og det motiverer mig - og jeg får tingene gjort. Vi skulle lægge billeder op af det, vi lavede, så hele holdet kunne se dem og få inspiration. Lærerne gav feedback, som alle også kunne se, og det kom alle til gode. Lærerne har også været dygtige til at veksle mellem praktisk og teoretisk arbejde.

Frisøreleven roser desuden beslutningen om at fremrykke teoriprøven til dette hovedforløb, selv om den normalt ligger i forbindelse med næste skoleperiode.

- Vi har haft nogle ting i denne skoleperiode, som vi først skulle have haft i den næste - simpelthen, fordi de passede bedre til virtuel undervisning, og det har været en fin løsning, siger Rachel Eulin Jensen.

Elever finder energi

Kirsten Grosen, som er skolechef ved brancheskolen Vitia på Hansenberg, har masser af ros til elever, faglærere og mestre, som alle har stået i en helt ekstraordinær situation.

- Det handler om at se mulighederne og kaste fagligheden ind i det. Eleverne har fundet energi til faglig fordybelse, og det kommer ikke af sig selv. Undervisere og mestre motiverer, og der er virkelig nogen, som får noget godt ud af det, selvom det er en træls situation, siger Kirsten Grosen.

Mester har programmet klar

En af de mestre er Jette Højsager, som er indehaver af Hårrødderne i Kolding. For hende er det helt naturligt at have elever.

Og i en tid, hvor bundesligahår og centimeterlange udgroninger vinder frem over hele landet, fordi frisørsalonerne skal holde lukket, har Jette Højsager fuldt fokus på sine i alt tre elever fra Hansenberg, der mandag igen var samlet i salonen:

- Nu er de alle tre tilbage fra skolen, og jeg har sådan forberedt mig på, hvad vi kan lave, for jeg synes, det hele er så synd for de unge mennesker. Vi skal gå ture sammen, og hver uge er der sat tid af til coronatests. Jeg har meldt os til flere onlinekurser, så vi skal lave en masse forskelligt, som vi ikke kunne, hvis vi holdt åbent, fortæller Jette Højsager.

Hun har også fundet frisurer på nettet, som eleverne skal arbejde med på øvelseshoveder i salonen.

- Hos mig arbejder de både med hverdagshår og festhår. Jeg har fundet en masse inspiration på Pinterest, og så leger vi, at der kommer en kunde ind, som gerne vil have en helt bestemt frisure. Ofte kan man få en frisure til at passe til en kunde, hvis man laver en lille ændring. Det er sådan noget, eleverne skal lære at kunne selv. Jeg kan godt lide at arbejde med elever, for de inspirerer også mig.

- Selvfølgelig ville vi meget hellere have kunder, men i mangel af dem får eleverne mig 100 procent. Samtidig har jeg under skoleperioden haft tid til at følge med i, hvad de laver. De har sendt mig deres opgaver og billeder, så jeg har fulgt meget mere med, end jeg plejer. Det har jeg nydt, og fremadrettet vil jeg også rigtig gerne have, at mine elever sender billeder fra undervisningen, når de er tilbage på skolen, siger Jette Højsager.

Hun har i sin tid som indehaver af Hårrødderne uddannet 17 frisører. Når de tre nuværende elever - deriblandt Rachel Eulin Jensen - er udlært, når hun op på 20 frisører.

Underviserne på HANSENBERG tænker i utraditionelle baner, når eleverne skal undervises virtuelt.

Det kan være en udfordring at flytte fine værkstedsfaciliteter hjem til HANSENBERGs mange elever via virtuel undervisning.

For håndværksfag er pr. definition mere end blot teori, så skolens dygtige undervisere skal tænke i utraditionelle og kreative løsninger. Noget, som tømrerfaglærer Valde Feddersen i den grad gør, skriver HANSENBERG i en pressemeddelelse.

Han har nemlig pakket en goodiebag til hver elev, der er i gang med 3. hovedforløb på EUX-tømreruddannelsen. Pakken indeholder materialer, som eleverne skal arbejde med derhjemme under nedlukningsperioden.

- Eleverne har været positive. De havde nok en forestilling om, at de udelukkende skulle sidde foran computeren de næste mange uger. Så det kom bag på dem, at de nærmest fra dag ét fik materialer i hånden. Jeg frygtede lidt, at de ikke kunne arbejde med det derhjemme, men der har overhovedet ikke været problemer. De gør det med de midler de har, fortæller Valde Feddersen og tilføjer:

- Mange tømrerelever har det bedst med at arbejde med deres hænder. Så når vi har kørt teori i et stykke tid og herefter efterprøver tingene, falder det hele på plads, fordi de kan se det i en anden dimension. De skal have det igennem hænderne, hvad det er, jeg snakker om.

Nyt perspektiv

Han guider desuden eleverne igennem arbejdsprocessen ved at udføre opgaverne hjemme i kælderen, mens han filmer. Filmene redigerer han selv, inden eleverne får dem tilsendt.

Og de nye måder at arbejde på har også givet Valde Feddersen flere værktøjer i værktøjskassen, som han vil gøre brug af fremover - også, når eleverne er tilbage på skolen:

- Jeg har været underviser på HANSENBERG i mange år, og så får man nogle rutiner. Man ser, at tingene fungerer - og så er der måske ikke så stor grund til at lave om på det. Men med nedlukningen ser man pludselig tingene i et nyt perspektiv. Online kan jeg ikke undervise, som jeg har gjort før. Metoden skal være anderledes, og jeg har aldrig tidligere tænkt på at lave en video på den her måde.

- Det, som jeg forklarer i filmene, tager væsentligt længere tid at forklare i klasselokalet. Det er noget af en erkendelse at nå til, at man godt kan gøre tingene på en sjovere og mere effektiv måde. Det giver noget luft - og jeg får pludselig mere tid og overskud til at tage fat i den enkelte elev og høre, hvordan han eller hun har det, fortæller Valde Feddersen.

Når eleverne har set filmene og arbejdet med opgaverne, kan de stille spørgsmål og få feedback på deres arbejde i den efterfølgende virtuelle undervisning.

- Fordelen ved at lave videoer er også, at eleverne kan spole tilbage, hvis der er noget, de ikke helt forstår. Ved normal tavleundervisning vil der typisk være nogle, der forstår det hele med det samme, mens andre lige skal have det hele gennemgået en gang til, siger Valde Feddersen.

Plads til fordybelse

EUX-tømrerelev Michel Guldberg Frydendall - der er i lære hos Gejst Byg i Kolding - er en af de i alt 11 elever, som har fået en goodiebag, og han er rigtig glad for at få et projekt mellem hænderne:

- Det er helt oplagt at arbejde med de små modeller. De giver et godt overblik de første par gange, fordi man kan se det hele på én gang. På den måde er det meget godt i forhold til læringsprocessen. For mig fungerer det også godt, at der er plads til fordybelse derhjemme. Jeg kan godt lide, at man har tid til at være, hvor man selv er. Man bliver ikke stresset af, hvor langt andre er nået. Og så har jeg også snakket med de andre om, at vi bare har så stor respekt for det, Valde gør. Der er ikke den store forskel rent læringsmæssigt på det, vi gør nu, og det, vi gør, når vi er på skolen - ud over, at man kan følge undervisningen i natbukser i stedet for arbejdstøj, fortæller Michel Guldberg Frydendall.

Kæmpe omlægning af undervisningen

Der er også stor ros til underviserne fra direktør på HANSENBERG Morten Kaj Hansen. Han understreger, at det er en stor udfordring at omlægge den praktiske undervisning til virtuel undervisning:

- Undervisernes indsats kan ikke fremhæves nok. Det er en kæmpe omlægning af undervisningen, som foregår hver eneste dag - i hvert eneste virtuelle klasselokale og i hver eneste lektion - og det er en fuldstændig enestående præstation. Det er ikke nogen optimal situation, men det er vildt at opleve, hvor meget der gøres for, at vi lykkes med opgaverne, siger Morten Kaj Hansen.

Valde Feddersen er da også allerede i gang med at forberede den næste goodiebag til EUX-eleverne.

Det er noget af et nåleøje, som 3.g-eleven Mikkel Hauvgaard fra Hansenberg Tekniske Gymnasium er kommet igennem.

Kemi er en stor del af Mikkel Hauvgaards hverdag for tiden. Han er nemlig en af blot 36 unge fra hele landet, der er gået videre til anden runde af den danske del af KemiOlympiaden 2021, som finder sted den 29.-31. januar. Det oplyser Hansenberg i en pressemeddelelse.

Dermed er den 19-årige elev fra Hansenberg Tekniske Gymnasium stadig med i opløbet om de fire eftertragtede landsholdspladser, der giver adgang til både Nordic Chemistry Olympiad i Island og International Chemistry Olympiad i Japan til sommer.

- Det er super fedt at være gået videre, og jeg glæder mig meget til anden runde. Normalt foregår runden på Københavns Universitet, men på grund af COVID-19-situationen kommer den til at foregå virtuelt. Vi får adgang til et opgavesæt, som vi har to timer til at løse, fortæller Mikkel Hauvgaard og tilføjer:

- Jeg håber selvfølgelig, at jeg når så langt, at jeg bliver sendt til den nordiske og den internationale olympiade, men i første omgang håber jeg mest bare på at komme igennem anden runde.

Faglig udfordring

Mikkel Hauvgaard forklarer, at det giver ham meget at være med i konkurrencen:

- Fagligt får jeg udfordret mine evner, og jeg får en bedre forståelse for, hvor jeg kan forbedre mig. Efter gymnasiet tænker jeg på at tage et sabbatår, men derefter er det min umiddelbare plan at studere kemi eller medicinalkemi.

Flot resultat i første forsøg

På Hansenberg Tekniske Gymnasium var alle 3.g-elever, der har kemi A som valgfag, før jul med i første runde. Det er første gang, at gymnasiet helt formelt har deltaget i konkurrencen. Derfor er oplevelsen med at få en elev videre til anden runde også helt ny for lektor, Stine Magnussen, som underviser kemiholdet:

- Sidste år prøvede vi for første gang formatet af, men dengang var vi ikke så formelle omkring vores setup, at det var fair at indsende de ellers fine besvarelser. I dette års konkurrence har vi derimod deltaget helt formelt, og jeg er rigtig glad for, at Mikkel har udmærket sig, siger hun.

- Mikkel har svaret bredt, og han har ikke ladet sig slå ud af, at der i sættet var mange opgaver at vælge imellem. Det giver et kæmpe selvtillidsboost at komme igennem første nåleøje - og jeg håber, at han får mulighed for at møde ligesindede elever i de kommende runder, forklarer Stine Magnussen.

Hun henviser til, at de deltagere, der går videre fra anden runde, i løbet af foråret skal mødes på de kemiske fakulteter på KU, AU og DTU - hvis COVID-19-situationen til den tid tillader det. Her får de mulighed for at deltage i både forelæsninger samt praktiske og teoretiske forsøg.

Elever og lærere viste Hansenberg Tekniske Gymnasium frem, og deltagerne ved årets første Uddannelsesaften fik et kig ind i gymnasiets helt nye idrætshal.

Onsdag var der premiere på virtuel Uddannelsesaften på Hansenberg Tekniske Gymnasium.

Her sad rektor Carsten Schmidt - sammen med et panel af engagerede elever, lærere og vejledere - klar til at fortælle og svare på spørgsmål om, hvordan en teknisk studentereksamen er skruet sammen.

- Vi er nødt til at tilpasse os de restriktioner, som hele Danmark er underlagt, så vi har lagt os i selen for at skabe det bedst mulige alternativ. Vi har lavet videoer med elever og lærere, som giver et indtryk af HTX - og hvad det vil sige at tage en studentereksamen på Hansenberg Tekniske Gymnasium, siger Carsten Schmidt i en pressemeddelelse.

Ny hal og fitnessfaciliteter

Normalt inviterer Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding nemlig alle interesserede indenfor til Uddannelsesaften i januar. I år betyder COVID-19-situationen imidlertid, at der må tænkes i utraditionelle løsninger.

Ved hjælp af flere film fik deltagerne hjemme i stuerne derfor en rundtur på hele gymnasiet - inklusiv i laboratoriet og i den helt nye bygning, der blandt andet indeholder en multihal og fitnesslokaler.

Og deltagerne ved den virtuelle Uddannelsesaften havde mange spørgsmål, som de naturligvis fik svar på undervejs - for eksempel: Hvad er forskellen på HTX og STX? Hvilke videregående uddannelser vælger studenter med studieretningen Fysik A og Matematik A typisk? Hvilken hjælp får man, hvis man er ordblind

Nåede du ikke at være med ved onsdagens onlinearrangement, har du chancen igen, når der tirsdag den 26. januar fra klokken 17 igen er virtuel Uddannelsesaften på Hansenberg Tekniske Gymnasium.

Corona-situationen får Hansenberg til, at tænke kreativt.

Januar måned plejer at være lig med, at Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding arrangerer en uddannelsesaften. En aften, hvor elever og undervisere er klar til, at svare på spørgsmål og hvor der vises rundt på skolen.

Men corona-situationen har fået Hansenberg til, at tænke i utraditionelle løsninger. Derfor arrangeres der ad to gange en virtuel uddannelsesaften. Elever og undervisere er klar til at svare på spørgsmål, og den online oplevelse byder også på en rundvisning på gymnasiet. Det foregår onsdag den 20. januar og tirsdag den 26. januar. Begge dage fra klokken 17.

Arrangementet vil foregå som live virtuel information med rundvisning, og de tilmeldte deltagere får mulighed for at stille spørgsmål undervejs.

Side 1 ud af 10