Kriminelle, der bruger corona som undskyld for at snyde folk, har sendt falske sms i omløb, der udgiver sig for at være fra sundhedsmyndighederne.

Beskederne omhandler angiveligt testsvar på covid-19 prøver eller indkaldelse til vaccination. Men pas på, der er tale om et bedrag, hvor svindlerne forsøger at franarre intetanende borgere personlige oplysninger til brug for økonomisk kriminalitet. Det oplyser Sydbank i en pressemeddelelse.

 

- Det er helt afgørende, at man aldrig afgiver personlige oplysninger til nogen, og det gælder i særdeleshed NemID-oplysninger, der kan give adgang til at tømme bankkonti, siger afdelingschef i Fraud , Sydbank, Malene Morsing.

Sådan forsøger de at narre dig

Modtagerne af de falske SMS’er bliver med et klik ledt til en side, hvor de opfordres til at logge ind med NemID og password. Derefter aktiveres telefonens kamera og man bliver nu bedt om at tage et billede af sit nøglekort. Nu har sms-svindlerne de oplysninger, som er nødvendige for at gennemføre forskellige former for misbrug og økonomisk kriminalitet, fx overføre store beløb fra din bankkonto.

- De netkriminelle er særdeles dygtige. Vi formoder, at der står en større udenlandsk organisation bag, som på kynisk vis benytter sig af angsten for pandemien til at lokke oplysninger ud af folk, som de under normale omstændigheder ikke vil afgive, fortæller Malene Morsing.

Hun beder derfor kunderne om at være ekstra opmærksomme på sms.

Lad være med at klikke

- Det er vigtigt at tænke sig om, inden man klikker på links i sms. Har man den mindste mistanke, er det bedst at slette beskeden. Hverken Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut eller Sundhed.dk vil sende en sms med et link direkte til en login-side, siger hun.

Svar på corona-test sker altid via e-Boks, sundhed.dk, coronaprøver.dk, via egen læge eller brev. Er prøven positiv – altså, har man COVID-19-virus i kroppen – vil man desuden blive ringet op af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Indkaldelse til corona-vaccination sker altid via e-Boks, et fysisk brev i postkassen eller via egen læge.

Personlige oplysninger er strengt personlige

Det er vigtigt, at understrege, at man aldrig må afgive NemID eller personlige oplysninger til nogen, forklarer Malene Morsing.

- Ingen myndigheder, bank eller andre seriøse aktører vil afkræve disse oplysninger på opfordring i en sms, e-mail eller på anden vis, fx i telefonen. Hvis man kommer ud for det, er det et sikkert tegn på svindel, og man bør med det samme slette mail/sms eller afbryde samtalen, siger afdelingschefen i Fraud, Sydbank.

Hvordan skal du forholde dig hvis du modtager sms'en?

• Tryk ikke på linket
• Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
• Slet sms’en

Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte banken og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.

Opfordring: Installer app’en Digitalt Selvforsvar på din telefon. Den giver dig daglige opdateringer på nye svindelnumre, som du kan blive udsat for.

Bankkunder franarres i stigende omgang store beløb af svindlere, som fupper sig til at bryde ind i folks netbank. Netsvindlerne har især ældre medborgere i søgekornet.

Sommerferie betyder afslapning i hængekøjen og oplevelser ude i naturen. Rigtig mange danskere holder denne sommerferie hjemme.

Det har medført, hvad Danmarks Statistik kalder et dramatisk fald i antallet af indbrud i danskernes boliger. Men de digitale indbrudstyve holder desværre ikke ferie. Hen over sommerferien har antallet af indbrud og forsøg på svindel i netbanken været større end før.

- Vi kan se et mønster i den digitale svindel. Det er særligt netbank kunder over 70 år, svindlerne går efter. Allerede inden sommerferien skrev vi derfor til kunderne med et tilbud om, at de selv kunne bestemme en lavere grænse for, hvor meget man kan overføre digitalt via netbanken, for at sikre mod større tab, siger bankdirektør Bjarne Larsen fra Sydbank i en pressemeddelelse.

Rigtig mange kunder har taget imod tilbuddet om en lavere grænse for digitale overførsler. Det glæder vi os over, men det er ikke nok, forklarer bankdirektøren. Man må ikke glemme det allervigtigste råd.

- Når det kommer til at beskytte sig mod svindel i netbanken, er det vigtigt at huske på, at man aldrig nogensinde må udlevere sine NemID oplysninger til nogen som helst. Ikke til Skat, ikke til Nets, ikke til banken. Vi vil aldrig bede om de oplysninger. Følger man det råd, så kan man ikke blive svindlet, så enkelt er det, understreger Bjarne Larsen.

Han opfordrer samtidig til, at har man forældre på over 70, så er det en god ide at tale med dem om, at de - uanset hvem der måtte kontakte dem - aldrig må udlevere personlige informationer, passwords eller oplysninger fra NemID. Det er kun svindlere, som kan finde på at bede om sådanne informationer.

Politiet advarer mod fup-sms' fra "DigitalPost", som indeholder en besked om, at Rigspolitiet har sendt dig post.

Flere borgere modtager i øjeblikket fup-sms'er fra "DigitalPost", som indeholder en besked om, at Rigspolitiet har sendt dig post, og at du skal logge på hjemmesiden rigspolitiet.com med NemID og uploade et billede af dit NemID-nøglekort.

Lad være med det. Der er tale om en falsk hjemmeside og et forsøg på phishing, hvor bagmænd forsøger at franarre dig personoplysninger, oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

- Vi efterforsker sagen og understreger, at politiets rigtige hjemmeside er politi.dk, og hverken vi eller andre myndigheder vil nogensinde bede dig om et billede af dit NemID-nøglekort. Borgere, der modtager beskeden rådes til at ignorere den. Borgere, der har indsendt et billede af deres NemID, bør få deres NemID spærret med det samme, skriver Ridspolitiet videre i pressemeddelelsen.

Advarslen gælder også sms'er, hvor der henvises til nemid.org, og der kan være flere udenlandske hjemmesider i spil.

 

Se hvordan fup-sms'en sder ud på billedet nedenunder...