Danmarksmesterskaberne i Entreprenørskabsprogrammet Next Level blev afholdt på Koldinghus.
Fredag blev Danmarksmesterskaberne i Entreprenørskabsprogrammet Next Level for grundskoler 2025 afholdt på Koldinghus. Over 3000 elever fra 7. – 10. klasse fra hele landet havde konkurreret om at blive blandt de 28 hold, der gik videre til finalen i Kolding.
Koldinghus summede af spændte skoleelever og deres lærere på finaledagen, hvor eleverne pitchede deres innovative idéer for dommere fra erhvervslivet. Aarav Jha og Isabella Eggers Hollensen fra Scienceefterskolen Nordborg Slot vandt førstepladsen med deres idé, MediMate – en intelligent medicindispenser til ældre og sundhedspersonale.
Udover konkurrencen fik eleverne mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter og workshops, herunder “Jagten på entreprenørielle kompetencer” og “Myselfie”-boksen.
Formålet med Next Level er at udvikle elevernes innovative tænkning og faglige viden gennem mødet med erhvervslivet samt at skabe værdi i samfundet. Alle grundskoleelever kan deltage, og årets tema var “det gode liv” med undertemaer som ensomhed, bæredygtighed og trivsel blandt ældre.
Selvom der er en stigende interesse for entreprenørskabsundervisning i grundskolen, viser en undersøgelse fra Fonden for Entreprenørskab, at ikke alle lærere er bekendt med innovation og entreprenørskab. Der er dog en vilje blandt lærerne til at arbejde mere med emnet.
Mere end 3000 elever deltog i Next Level. Finalisterne, der deltog på Koldinghus, kom fra skoler fra Helsingør Kommune, Hobro Kommune, Middelfart Kommune, Nyborg Kommune, Odense Kommune, Randers Kommune, Ringsted Kommune, Sønderborg kommune, Vejle Kommune, Færøerne og Nuuk. Mesterskabet blev afholdt i samarbejde med Dansk Industri.
De tre bedste idéer, som fik overrakt henholdsvis 10.000, 6.000 og 4.000 kroner er:
1.pladsen
Holdnavn: MediMate
Skole: Scienceefterskolen Nordborg Slot
Navne: Isabella Eggers Hollensen, Aarav Jha
Idé: MediMate er en intelligent medicindispenser, der skal forbedre medicinhåndtering for ældre og lette arbejdsbyrden for sundhedspersonale på plejehjem og i sundhedsinstitutioner.
-Det er tilfredsstillende at vinde, for vi har arbejdet rigtig hårdt. Det har været en fælles indsats, og vi har øvet det så meget for, at det kunne sidde lige i skabet.
Hvordan har det været at deltage i Next Level?
-Det har givet rigtig god erfaring. Det at arbejde med noget, at arbejde med problemstillinger og føre det videre, set hvad det kræver, og hvad der er realistisk. Det har været rigtig lærerigt.
2.pladsen
Holdnavn: Venvi
Skole: Thorsgaard Efterskole
Navne: Agnes Krogh, Carl Nissen Johannesen, Emil Kjær Walløe, Lea Märcher
Idé: Venvi er en online opslagstavle, der skal give overblik over, hvilke fællesskaber man kan finde rundt omkring i landet. Det kan være alt lige fra foreninger til små spontane aktiviteter.
-Det er rimelig vildt, det her. Vi har gået rundt hele dagen og set de andre holds ideer, og de er bare så dygtige, så vi tænkte bare, at vi ikke havde en chance.
Hvordan har det været at deltage i Next Level?
-Det har været megafedt at arbejde med entreprenørskab, og det er en god fortsættelse af det, vi normalt lærer i skolen. Der lærer vi ofte at starte projekter, og her har vi også skulle i mål med dem, og det er fedt at lave noget, hvor man reelt kan gøre en forskel for mange mennesker.
3.pladsen
Holdnavn: Bygd til by
Skole: Eysturskúlanum
Navne: Bjalla Beintudóttir Dalsgarð, Signa Slættalíð, Anna Helena Eysturoy Lassen, Fía Kartinsdóttir Mortensen
Idé: Bygd til by er et brætspil, der kombinerer kultur, historie og spilleglæde, hvor spilleren kommer på en rejse rundt på Færøerne.
-Vi er rigtig glade. Det har været en sjov dag. Det er også lidt en forløsning, for vi har arbejdet med det i fire måneder, så det har været en lang proces, vi har afsluttet i dag med en pris.
Hvordan har det været at deltage i Next Level?
-Vi har lært meget om at tale med folk og finde ud af, hvad de har brug for. Produktet skal nå børn, så dem har vi snakket med mange af. Vi har lært at arbejde sammen og dele opgaver ud efter vores styrker. Vi har lært om entreprenørskab og gennem vores eget spil har vi lært om vores egen kultur.