Kolding Netavis

Klumme: Emotionel intelligens i ledelse

Vibeke Henriksen
Vibeke Henriksen. Privatfoto.

Klumme af forfatter og klummeskribent Vibeke Henriksen, Kolding.

Som uddannet socialrรฅdgiver med erfaring fra jobcentret er jeg bekymret over den stigende tendens til sygemeldinger fra et presset arbejdsmarked pรฅ grund af stress, depression og udbrรฆndthed. Det vรฆkker spรธrgsmรฅlet: Hvordan kan vi รฆndre denne udvikling og forbedre livskvaliteten for de berรธrte?

Stress og udbrรฆndthed fylder mere end nogensinde pรฅ arbejdsmarkedet. Hvis vi skal vende udviklingen, mรฅ vi gentรฆnke ledelsesstilen og erkende, at mennesker ikke blot er ressourcer, men individer med behov og ambitioner.

En moderne leder skal ikke kun mestre strategi og รธkonomi โ€“ evnen til at forstรฅ og motivere sine medarbejdere er mindst lige sรฅ afgรธrende. Emotionel intelligens og soft skills er ikke blot buzzwords; de er fundamentale vรฆrktรธjer i et sundt arbejdsmiljรธ.

Soft Skills er de personlige og sociale kompetencer, der gรธr os i stand til at kommunikere, samarbejde og navigere i relationer โ€“ bรฅde professionelt og privat. De adskiller sig fra hard skills, som er de tekniske fรฆrdigheder og faglige kvalifikationer, man opnรฅr gennem uddannelse og erfaring.

Emotionel intelligens (EQ) handler om at forstรฅ det, der ikke stรฅr i rapporter eller regneark โ€“ at opfange stemninger, fรธlelser og det usagte. Nรฅr relationer pรฅ en arbejdsplads begynder at vakle, er det sjรฆldent de store strategiplaner, der lรธser problemet. Det er de smรฅ handlinger, der gรธr forskellen.

Forestil dig en leder, der bemรฆrker, at en medarbejder virker presset. I stedet for at ignorere det, tager lederen en kort pause sammen med medarbejderen, spรธrger oprigtigt ind til, hvordan det gรฅr, og lytter uden at afbryde. Bare den enkle handling โ€“ at vise interesse og vรฆre til stede โ€“ kan skabe tryghed og tillid.

God ledelse handler ikke om store gestus, men om nรฆrvรฆr og engagement i hverdagen. En stรฆrk arbejdsplads bygges pรฅ relationer, og de starter med, at vi ser og lytter til hinanden.
Jeg mener, at nรฅr man tager en lederrolle, bรธr man tage ansvar for at indarbejde disse fรฆrdigheder i sin daglige praksis. Medarbejdere er ikke blot ressourcer eller brikker i et spil, men mennesker med fรธlelser, behov og ambitioner. Nรฅr ledere anerkender dette og handler derefter, skaber de en arbejdsplads, hvor medarbejderne fรธler sig trygge, motiverede og engagerede.

Hvis vi vil skabe et sundere arbejdsmarked, mรฅ vi redefinere, hvad god ledelse betyder. Det handler ikke kun om mรฅl og resultater, men ogsรฅ om at skabe en kultur, hvor medarbejderne trives, fรธler sig set og hรธrt.

Ledere, der tรธr investere i relationer og emotionel intelligens, vil ikke kun styrke deres medarbejdere โ€“ de vil ogsรฅ styrke deres organisation. Nรฅr mennesker trives, arbejder de bedre, bliver mere engagerede og skaber stรธrre vรฆrdi.

Det er ikke en luksus at prioritere trivsel pรฅ arbejdspladsen โ€“ det er en nรธdvendighed. Vi har brug for ledere, der forstรฅr, at det stรฆrkeste fundament for succes bygges med tillid, empati og nรฆrvรฆr.

Fremtidens ledelse handler om at sรฆtte mennesket i centrum. Skal vi ikke starte i dag?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel