Fra tirsdag den 28. januar og indtil søndag den 2. februar har du mulighed for at prøve lykken blandt 10 tons pakker med ukendt indhold. Det franske firma King Colis åbner en pop-up butik i Kolding Storcenter, hvor de sælger pakker, der er forsvundet i posten og aldrig er nået frem til den rette modtager.
Du har sikkert allerede hørt om konceptet, hvor man køber en forsvunden pakke uden at vide, hvad der gemmer sig i den. Nu kommer konceptet til Kolding, når King Colis i seks dage åbner en pop-up butik i Kolding Storcenter. Her kan du gå på opdagelse blandt 10 tons pakker, der kan indeholde alt fra tøj, sko og skønhedsartikler til gadgets og gamingudstyr.
Du får 10 minutter til at vælge en pakke i butikken, og pakken må ikke åbnes inden køb. Prisen på pakken afhænger af vægten:
- Standardpakke: 16 kr. pr. 100 gram
- Amazonpakke: 23 kr. pr. 100 gram
Glemte pakker får nye ejere Hvert år går tusindvis af pakker fra onlinehandlen tabt af forskellige årsager, ofte på grund af forkert adresse. Indtil nu fik modtageren en erstatning, og de bortkomne pakker blev destrueret af de forskellige transport- og leveringsfirmaer.
King Colis er en fransk startup-virksomhed, der har besluttet sig for at købe de forsvundne pakker og give dem nyt liv ved at sælge dem på deres egen hjemmeside og i pop-up butikker i storcentre rundt omkring i Europa.
Kunder føler sig snydt
King Colis har dog ikke noget godt ry blandt kunderne. Det kan konstateres ved et kig på Trustpilot. Her skriver kunderne blandt andet:
-Købte ca 15 pakker. Ingen af dem indeholdt nogetsomhelst brugbart. Kasse m mikser hvor motor manglede, overheadprojektor hvor kun strømforsyning var der, mobilcovere til ukorrante mobiler osv. Rent svindel.
En anden kunde skriver:
-Det er svindel og virkelig meget bras der ikke har nogen værdi, alle pakkerne har været åbnet på forhånd og emballagen var brudt på alle tingene.
Forbrugerrådet Tænk: -På kant med loven
Forbrugerrådet Tænk har også taget et kig på butikkens varer og metoder.
-Jeg vil faktisk fraråde alle at købe de pakker, når prisen er så høj. Ifølge lovgivningen på området er firmaet – efter min opfattelse – faktisk forpligtet til at have pakker med højere værdi end den fastslåede pris, for ellers er der tale om vildledende markedsføring, siger Ida Nynne Daarbak Reislev, jurist ved Forbrugerrådet Tænk, til TV2 Østjylland.