Eleverne på Hansenberg blev for nylig introduceret for nye fælles spilleregler vedrørende brugen af skærme i undervisningen, og til trods for en tilvænningsperiode har ændringerne vist sig at have adskillige fordele.
Mobiltelefonens vibrationer i lommen eller det uimodståelige trang til at tjekke sociale medier midt i undervisningen har en negativ indvirkning på elevens læringsudbytte.
Derfor har erhvervsskolen Hansenberg og Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding siden 1. november sidste år fulgt nye spilleregler vedrørende skærme i undervisningen.
-Vi ønsker at styrke fællesskabet, nærheden og læringen ved at skabe ro til det, der virkelig betyder noget: den faglige undervisning og samværet på skolen. De nye regler for skærmbrug er nødvendige for at understøtte arbejdet med at skabe et roligt og trygt læringsmiljø og et højt læringsudbytte for den enkelte elev, fortæller Joakim Fruerlund, uddannelsesleder og leder af Undervisning & Kvalitet på Hansenberg, i en pressemeddelelse.
De nye regler er baseret på 12 anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) samt rådgivning fra eksperten Dorte Ågård.
Mobiler afleveres før undervisningen
En af konsekvenserne af de nye regler er, at mobiltelefoner skal afleveres før undervisningen, og adgangen til sociale medier og streamingtjenester er blevet begrænset. Målet er at fremme fokus og nærvær i klassen.
Tiltaget er blevet vel modtaget af både elever og medarbejdere, og selvom der har været små udfordringer undervejs, har skolen aktivt arbejdet på at skabe et miljø, hvor læring og samarbejde kan trives.