-Den skriver ikke opgaven for mig. Men den inspirerer mig til at komme videre. Så for mig har Al været en rigtig god studiemakker.
Sådan siger Line Lund, som studerer akademifaget Projektledelse på IBA Erhvervsakademi Kolding. Hendes hold er blandt de første, som har brugt et undervisningsmateriale, der er integreret med kunstig intelligens på en ny måde.
Holdet har bogen ‘Projektledelse – Teori og praksis’ som pensum. Og Akademisk Forlag har udviklet en chatbot, der fungerer sammen med den digitale udgave af bogen. Der er tale om en kunstig intelligens – en chatGPT – som er trænet udelukkende på bogens materiale.
Derfor kan de studerende spørge chatbotten om alt, som har med bogen at gøre. I løbet af nul komma fem giver den en kort forklaring til spørgsmålet og finder den relevante tekst i bogen. Den studerende kan så skrive uddybende spørgsmål eller bede om input til helt andre vinkler.
-Chatbotten foreslår også selv nye spørgsmål inden for emnet, som kunne være relevante for mig at undersøge. Det er virkelig god inspiration. Og derfor betragter jeg den også min studiemakker eller personlige assistent, fortæller Line i en pressemeddelelse.
Begejstret for løsningen
Søren Løvlund Mandsberg, der underviser på Projektledelse, er også begejstret for løsningen, som smidigt inddrager kunstig intelligens i undervisningen.
-Chatbotten hjælper de studerende uden risiko for, at de farer vild i misinformation ude på internettet. Teknologien udvikler sig hele tiden, og fra hold til hold kommer vi til at teste nye muligheder for at inddrage kunstig intelligens i vores undervisning. Det betyder, at de studerende kan drage fordel af kunstig intelligens, mens de er på uddannelse på IBA. Og samtidig kan de bagefter anvende kunstig intelligens mere naturligt i deres arbejde ude i virksomhederne, siger han.