På Brændkjærskolen i Kolding vil elever fra 4. klasse og opefter undersøge vandets vej gennem Koldings landskab. Målet er at give eleverne viden om viden om vand og smag for naturvidenskab.
Eleverne på Brændkjærskolen tager i uge 39 de naturvidenskabelige dykkerbriller på for at blive klogere på vandets vej gennem Kolding Ådal. Idéen er ved hjælp af modellering og undersøgelse at give eleverne en viden om vandets vej fra landskabsdannelse til rensningsanlæg.
Eleverne skal på enten en vandring eller en cykeltur gennem Kolding Ådal. Undervejs vil en naturvejleder fortælle om landskabets tilblivelse og lave en vandkvalitetsundersøgelse sammen med eleverne. Eleverne besøger også vandkraftværket Harteværket og det lokale rensningsanlæg.
I forløbet har eleverne fokus på vandets vigtighed og sårbarhed. Uden vand, intet liv. Vandet har været med til at skabe landskabet i og omkring Kolding. Og grundvandet er vigtigt for drikkevandet.
Skolen vil blandt andet gerne give eleverne viden og kompetencer, som de kan tage med sig ud i livet og bruge til gavn for vand, klima og miljø. Eleverne skal opleve, at der er en sammenhæng mellem det, som foregår i undervisningen og det omgivende samfund.
Vandets mysterier
Over hele Danmark dykker mere end 150.000 børn og unge fra grundskoler og ungdomsuddannelser ned i det våde elements mysterier, når de i slutningen af september bruger alt fra to timer til en hel uge på ny, anderledes og eksperimenterende naturvidenskab. Temaet for Naturvidenskabsfestival 2019 er ”Vandets hemmeligheder”.
Brændkjærskolen har til projektet søgt om og fået bevilget 14.650 kr. til indkøb af udstyr til undersøgelser. Beløbet kommer fra Naturvidenskabsfestivals Uddelingspulje. Puljen er støttet af Carlsbergs Mindelegat, der i 2019 støtter arrangementer i festivalen med godt 1 mio.kr.
Udforske, forstå, forandre
Naturvidenskabsfestival foregår fra den 23. – 27. september og arrangeres af Astra – det nationale naturfagscenter.
– Tanken med festivalen er at motivere børn og unge til at udforske, forstå og forandre verden med science, siger programleder for den nationale Naturvidenskabsfestival, Pernille Vils Rasmussen, i en pressemeddelelse og fortsætter:
– Festivalen giver eleverne tid til og mulighed for at fordybe sig. De kommer ud af lokalerne for at udforske verden omkring dem, gå nye veje og bruge naturvidenskab til at udvikle løsninger på ægte problemer, der findes i virkeligheden – vi ved, at det motiverer dem. Set i det store perspektiv vil vi gerne bidrage til at gøre børn og unge til kreative og kritiske samfundsborgere.
Alle skoler bestemmer selv, hvordan festivalen skal forme sig, mens Astra bidrager med undervisningsforløb, materialer og inspiration.