På Bregnbjerglunden Plejecenter i Vojens har et enestående samarbejde taget form mellem fire elever fra Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding, da de fik en fantastisk idé.
Stofaben “Goldie for Oldies” er blevet et stort hit blandt beboerne på Bregnbjerglunden Plejecenter i Vojens.
Beboerne har været med til at udvikle aben sammen med de fire elever, Smilla Evensen Egelund, Marcus Jensen, Annabell Værnholt Pedersen og Cecilia Lund Pedersen, fra Hansenberg Tekniske Gymnasium. Eleverne skulle udvikle et produkt med temaet “Design to improve life” som en del af deres eksamensprojekt i teknikfaget, og de valgte at designe et produkt til gavn for demente.
Marcus Jensen, som også arbejder på plejecentret, var med til at lede gruppen væk fra at designe balkjoler og hen imod at skabe et produkt, der kunne forbedre de ældres livskvalitet. Gruppen oprettede et samarbejde med plejecentret, hvor beboerne bidrog med masser af input.
Aben, der kaldes Goldie, har vist sig at være meget behagelig at røre ved og har flere funktioner, herunder at afgive varme og give kram med hjælp fra magnetiske arme.
Ifølge Nationalt Videnscenter for Demens er sansestimulering et vigtigt redskab for at sikre trivslen hos demente, da de ofte har udfordringer med at bearbejde sanseindtryk.
Multifunktionelt produkt
Projektgruppen har arbejdet hårdt på at inddrage så mange sanser som muligt i designet for at skabe et multifunktionelt produkt, der kunne gøre hverdagen lettere for både de ældre og personalet på plejecentret.
“Goldie for Oldies”
Produktet, “Goldie for Oldies”, er blevet specialdesignet til at imødekomme behovene hos Bregnbjerglunden Plejecenters beboere, men gruppen håber også at kunne nå ud til andre organisationer, der viser interesse for produktets potentiale.
Ved den sidste eksamen fik de fire designere, Smilla Evensen Egelund, Marcus Jensen, Annabell Værnholt Pedersen og Cecilia Lund Pedersen, en flot karakter på 12 for deres projekt. De ser frem til at fortsætte deres uddannelses- og karriereveje inden for sundhedsfaglige og teknologiske områder, med fokus på at gøre en positiv forskel for mennesker i deres fremtidige arbejde.