I disse uger kører tusindvis af danske bilister motorvejene tynde både herhjemme og i udlandet, men andre bilisters kørsel kan hurtigt føre til stor irritation bag rattet, viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
Det er ikke kun larmende børn på bagsædet, der kan give danske bilister hovedpine, når de i disse uger kører til og fra ferie i Danmark og i udlandet. Også andre bilisters opførsel, kan føre til stor irritation bag rattet, når der køres på motorvej.
Og det er især tre ting, der skiller sig ud, viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring.
Hver tredje af de adspurgte peger på bilister, der ikke holder til højre på motorvejen, som den mest udbredte kilde til irritation på motorvejen, mens overhalende lastbiler og bilister der presser bagfra kommer ind på de næste pladser med henholdsvis 22 og 21 procent.
Og netop manglende vilje til at holde til højre og manglende afstand er blandt de hyppigste årsager til ulykker på danske veje, og derfor bør man som bilist omsætte sin irritation over andre bilister til sund fornuft og selv sørge for at undgå den form for kørsel, lyder opfordringen fra skadedirektør i Gjensidige Forsikring, Henrik Sagild.
– Alle statistikker viser, at netop de to former for kørsler står bag rigtig mange ulykker, og det at så mange bliver irriterede over bilister, der gør det, viser heldigvis også, at der er en stor bevidsthed om de farer, der er forbundet med det, siger Henrik Sagild i en pressemeddelelse.
I undersøgelsen svarede seks procent desuden, at langsomt kørende bilister var den største kilde til irritation på motorvejen – en holdning der især er udbredt blandt de yngre bilister. Men selvom man gerne vil frem så hurtigt som muligt, er der kun én ting at gøre.
– Du er som bilist simpelthen nødt til at køre efter forholdene, når du er på motorvejen. Og det indebærer også at holde afstand til de forankørende, selvom du synes, de burde køre hurtigere, ellers er der en alt for stor risiko for at ende i en farlig situation for dig selv og dine medtrafikanter, siger Henrik Sagild.