Den 1. juli er det 75 år siden, at den allerførste Volkswagen-bil kørte ud på de danske veje. I dag er VW stadig danskernes mest elskede bilmærke – og står overfor en elektrisk genfødsel.
Siden 1948, hvor den ikoniske Type 1, bedre kendt som “Boblen”, trillede ind over den danske grænse, har Volkswagen levet op til sit navn som Folkets Vogn. For siden da har Volkswagen været en fast del af det danske vejbillede med omkring 1,2 millioner solgte danske biler. Boblen er dog stadig den meste solgte af Volkswagens med næsten 204.000 solgte eksemplarer fra 1948 til 1975.
Jubilæumsfejringen er dog også en mulighed for at reflektere over de mange år, der er gået, og hvordan samfundet har ændret sig. Derfor vælger Volkswagen også at se fremad mod en elektrisk fremtid.
-Min egen første bil var faktisk en bobbel. Jeg har arbejdet med mange bilmærker sidenhen, men jeg tror, at de fleste danskere kan mindes eller genkende noget omkring V’et og W’et. Det er en dyb kultur og forbindelse, der er skabt mellem Folkevogn og danskerne gennem 75 år. Omvendt ved jeg også, at man ikke kan hvile i fortiden. Slet ikke midt i den grønne omstilling, hvorfor vores fokus, udover kort at fejre de 75 år, er at være transparente og fortsætte elektrificeringen med stor kraft. Vi er historisk kendt for forskellige bilmodeller, der passer til forbrugernes behov, det skal også passe på fremtidens behov, fortæller direktør i Volkswagen Danmark, Michael Ebeling, i en pressemeddelelse.
Vil hylde både fortiden og fremtiden
Volkswagens 75-årsjubilæum i Danmark er ikke blot et tilbageblik på historien, men også et klart signal om vores engagement i en spændende fremtid. Michael Ebeling er fast besluttet på at forblive en førende kulturbærer inden for bilindustrien. Volkswagen ønsker at være en drivkraft for positive forandringer.
-Jubilæet symboliserer også Volkswagens kontinuerlige transformation og vores vision om at være en førende kraft i overgangen til elektrisk mobilitet. Det er en påmindelse om, at selv etablerede institutioner kan gennemgå betydningsfulde transformationer. I centrum for dette kombinerer vi vores arv med nye idéer, teknologier og en mere ansvarlig tilgang til samfundet, siger Michael Ebeling.
Med det fortsatte engagement i udvikling arbejder Volkswagen på at introducere flere elektrificerede modeller og fornyede teknologier på det danske marked. De ønsker at imødekomme danskernes stigende efterspørgsel efter grønnere transportmuligheder og være en drivkraft i den grønne omstilling af bilindustrien i Danmark.