Miljø-, energi- og klimaselskabet BlueKolding kaster sig ind i valgkampen sammen med International Business College, IBC, i Kolding.
Hvad har et miljø-, energi- og klimaselskab til fælles med en hel generation af unge? Begge vil gerne vide, hvad politikerne helt konkret vil gøre for klimaet, når valget er overstået og arbejdet går i gang.
– Hos BlueKolding arbejder vi for at hæve ambitionsniveauet for miljø- og klimaindsatsen. Vi tror ikke på, at vi kan nøjes med initiativer og projekter, der skal gøre mindre skade på naturen og klimaet, end vi allerede har gjort. Vi er nødt til at hæve ambitionerne og gøre mere gavn, siger bestyrelsesformand i BlueKolding, Tanya Buchreitz Løwenstein, i en pressemeddelelse.
Fra mindre skade til mere gavn
Helt konkret betyder det blandt andet, at BlueKolding ikke længere nøjes med at rense spildevandet, så det ikke gør skade, når det bliver ledt tilbage i Lillebælt. Selskabet udnytter temperaturen, vandets bevægelse og selve renseprocesserne til at producere klimaneutral el og varme.
– Vi tror på, at kampen for at standse klimaforandringerne skal kæmpes med konkrete initiativer, som andre så kan kopiere og dermed øge effekten af. Jo flere, der gør det rigtige, jo større betydning, understreger Tanya Buchreitz Løwenstein.
Og netop derfor er de konkrete initiativer i fokus, når BlueKolding i samarbejde med International Business College, IBC, inviterer til klimavalg 2019 med undertitlen “Varm luft eller konkret politik?”. Debatmødet bliver afholdt i IBC’s auditorium onsdag den 22. maj klokken 19.30-21, og de fire politikere i panelet er:
Fra Socialdemokratiet: Christian Rabjerg Madsen
Fra SF: Karina Lorentzen Dehnhardt
Fra Venstre: Eva Kjer Hansen
Fra Dansk Folkeparti: Karina Adsbøl
Konkrete initiativer, tak
De studerende på Koldings fire gymnasier bliver inviteret direkte til debatmødet, og alle andre interesserede er også velkomne. Der er plads til 150-200 deltagere. De fire politikere er blevet opfordret til at være så konkrete som muligt i debatten, og det vil ordsstyreren, og forhåbentlig også de unge tilhørere, hjælpe med at holde dem op på.
– Det fyger rundt med store tal og løfter i sådan en valgkamp. Vi vil gerne, sammen med Koldings unge, forsøge at trække klimavalgkampen ned på jorden ved at spørge de enkelte partiers kandidater om deres konkrete idéer til at løse klimaudfordringerne, slutter Tanya Buchreitz Løwenstein.