Et flertal uden om Dansk Folkeparti har stemt for 12 punkter, der måske gør livet som ældre mindre attraktivt i Kolding Kommune.
På et møde – onsdag – i Seniorudvalget i Kolding Kommune var et af punkterne på dagsordenen besparelser på ældreområdet. Og besparelserne blev stemt igennem af et flertal bestående af Venstre, SF og Socialdemokratiet. Kun Dansk Folkeparti (DF) stemte imod. Og nu vil formand for Seniorudvalget, Søren Rasmussen (DF), have sagen forelagt i byrådet.
Rengøring rykkes fra hver anden til hver tredje uge
Et af punkterne om besparelser omhandler den rengøring, som ældre får foretaget af hjemmehjælpere. Cirka 2.700 hjemmehjælpsmodtagere vil, hvis det bliver endeligt vedtaget i byrådet, kun få gjort rent hver tredje uge i modsætning til nu – hver anden uge. Dog vil det altid ske ud fra en konkret individuel vurdering, står der i dagsordenen.
Ældre skal selv købe en mikroovn
Hvis ældre er visiteret til madservice, så skal brugerne fra 1. januar 2024 selv købe en mikroovn. Kolding Kommune mener, at det er sædvanligt indbo og derfor kan kommunen forvente, at den forefindes i hjemmet og at borgerne selv skal afholde udgiften til anskaffelsen.
Ældre skal betale mere for buskortordning
Ældre, der har et +66 buskort, skal til at betale mere. Forslaget betyder, at de cirka 950 borgere, der har købt et 66+ buskort for 500 kr. om året, fra 1. januar 2024 skal betale 700 kr. om året.
Formand: -Uværdigt og ulækkert
Formand for Seniorudvalget, Søren Rasmussen (DF), der som den eneste stemte imod besparelserne, er nærmest dybt rystet over, at besparelserne blev stemt igennem:
-Rædselsfuld dag – også i Seniorudvalget. Et flertal – uden om Dansk Folkeparti – har vedtaget store besparelser på ældreområdet. De mennesker, der får gjort rent af en hjemmehjælper, skal kun have gjort rent hver 3. uge. De skal heller ikke længere kunne få hjemmehjælperen til at handle ind for dem, buskortet stiger i pris, aktivitetscenter nedlægges, pårørendeguiden afskediges o.s.v. Jeg forstår simpelthen ikke, at man kan mene, det er i orden kun at få gjort rent hver 3. uge. Det er uværdigt og ulækkert. Også denne sag har jeg forlangt behandlet i byrådet, så alle kan tage stilling til om de virkelig vil være det bekendt, fortæller Søren Rasmussen.
Sagen skal nu behandles i byrådet.
Her er de 12 besparelser
Note 1: Flere borgere på dosispakket medicin
Forslaget betyder, at flere borgere får dosispakket medicin direkte fra apoteket og at sygeplejen ikke skal bruge tid på at dosere medicinen. Sygeplejen vurderer, at der i 2024 kan overgå 38 dispenseringer pr uge til dosispakning og at antallet gradvist stiger til 115 når fuld indfaset i 2026.
Plejehjemmene er ikke med fordi dispensering foregår i nattimerne og middagstimerne hvor der typisk ikke kan ske personalereduktion. (Ift. hjemmehjælpen bemærkes ligeledes, at medicindispenseringer er en fleksibel opgave, der kan udføres på tidspunkter, hvor hjemmehjælpen ikke har travlt.
Et fald i antallet af medicindispenseringer, vil medføre et behov for at ansætte flere medarbejdere på deltid for at opnå en effektiv drift. Dette vil have en negativ indvirkning på tiltaget ‘Fra deltid til fuldtid’. (Forslaget er behæftet med usikkerhed, blandt andet grundet beslutningskompetencen hos de praktiserende læger.
Hvorvidt antallet af borgere der kommer på dosispakket medicin kan øges, udover ovenfor anførte antal, er derfor vanskeligt at vurdere fagligt).
Note 2: Afvikle udviklingspartnerskab mellem Kolding Kommune og Vonsild Have Kvarteret plejehjem
Forslaget betyder, at økonomien til at iværksætte konkrete udviklingstiltag, i et samarbejde mellem Kolding Kommune og Attendo, ophører. Udviklingspartnerskabet opstod i 2013 i forbindelse med ibrugtagningen af Vonsild Have Kvarteret plejehjem.
Udviklingstiltagene er tænkt som tiltag, der kan komme såvel Vonsildhave Kvarteret Plejehjem og de øvrige plejehjem i Kolding Kommune til gode. Ophør af udviklingspartnerskabet vil medføre en årlig besparelse for Kolding Kommune på 472.000 kr.
Note 3: Opsparede midler i udviklingspartnerskabet mellem Kolding Kommune og Vonsildhave Kvarteret plejehjem. Engangsbeløb der kan realiseres
Forslaget betyder, at de opsparede midler i udviklingspartnerskabet tilbageføres til Kolding Kommune og Attendo. Kolding Kommunes andel af de opsparede midler i udviklingspartnerskabet udgør per 31/12 2023 1,835 mio. kr. Beløbet kan realiseres som et engangsbeløb.
Note 4: Onlineindkøb af dagligvarer og egenbetaling for borgere visiteret til indkøb
Forslaget betyder, at kvalitetsstandarden for indkøb ændres så indkøb kun leveres af onlinebutikker og at borgerne samtidig pålægges en egenbetaling på cirka 15-20 kr. per levering (omkostninger til benzin etc. men ikke lønudgifter). Flere kommuner opkræver egenbetaling pt. (I dag kan borgerne få hjælp til indkøb via Intervare (204 borgere) eller ved at privat hjemmehjælpsfirma køber ind i dagligvarebutik for borgeren (255 borgere).
Ændringen i kvalitetsstandarden er mulig fra 2025, da kontrakten med de private hjemmeplejeleverandører løber indtil da og i den nuværende aftale indgår indkøb i dagligvarebutikker. Besparelsen er vurderet til at udgøre 910.000 kr., som består af kommunens besparelse på 20 kroner per onlinelevering frem for fysisk indkøb og ved egenbetaling på 15-20 kr. for de cirka 500 borgere der er visiteret til indkøb.
Der vil være administrative udgifter i forbindelse med opkrævning af egenbetalingen som er fraregnet besparelsen.
Note 5: Nedlæg aktivitetscenteret for visiterede brugere på Kongebrocenteret
Forslaget betyder, at de 12 borgere der i dag benytter det visiterede aktivitetstilbud på Kongebrocenteret vil modtage tilbuddet på Olivenhaven aktivitetscenter. Nuværende personaledækning og fysiske rammer på Olivenhaven kan rumme borgerne fra Kongebrocenteret. Besparelsen består i 3 deltidsstillinger på Kongebrocenteret der nedlægges. (Medarbejderne forventes omplaceret til vakante stillinger). Hvorvidt forslaget vil påvirke den samlede kørselsudgift for Kolding Kommune er vanskeligt at vurdere.
Note 6: Øget egenbetaling på 66+ buskortordningen
Forslaget betyder, at de cirka 950 borgere der har købt et 66+ buskort for 500 kr. om året fra 1/1 2024 skal betale 700 kr. om året.
Note 7: Nedlæg spiseven-ordningen
Forslaget betyder, at spiseven-ordningen nedlægges. Spiseven-ordningen blev etableret i 2013 og betyder at madservicekunder kan få en frivillig spiseven fra Ældre Sagen. Kolding Kommune betaler måltidet for spisevennen. Status i maj 2023 er at kun 1 borger bruger ordningen.
Note 8: Flere borgere på sygeplejeklinik (fra 27 % til 28 %)
Forslaget betyder, at 28 % af borgerne skal modtage deres sygepleje på en sygeplejeklinik frem for i eget hjem. (Grundet de nuværende erfaringer vurderes det fagligt muligt at øge andelen fra 27 til 28 %.
Det vil være behæftet med betydelig usikkerhed at øge andelen yderligere, da borgere der modtager personlig pleje, har demensudfordringer eller borgere der har mobilitetsproblemer som udgangspunkt ikke vurderes at kunne modtage sygeplejen i klinik.
Når disse grupper fraregnes er ‘restgruppen’ tæt på 28 %.
Note 9: Pårørendeguiden nedlægges
Forslaget betyder at pårørendeguiden nedlægges og at lederne og medarbejderne i ældreplejen skal have styrket fokus på inddragelse og samarbejde med de pårørende.
Dette samarbejde er allerede i dag, i kraft af Selvværd og Sammenhæng’, indarbejdet som en naturlig del af dagligdagen i driften på ældreområdet.
Note 10: Rengøring fra hver 2. til hver 3. uge
Forslaget betyder, at rengøring hos cirka 2.700 hjemmehjælpsmodtagere, som udgangspunkt, ændres fra hver 2. uge til hver 3. uge (altid ud fra en konkret individuel vurdering). (Rengøringsfrekvensen i 2023 er hver 2. uge i cirka 75 % af landets kommuner og hver 3. uge i cirka 25 % af landets kommuner. I omkringliggende kommuner er rengøringsfrekvensen hver 2. uge i Vejle og Fredericia og hver 3. uge i Middelfart og Vejen).
Note 11: Læringspartnere reduceres
Antallet af læringspartnere i ældreplejen reduceres med 2 deltidsstillinger. Der er pt. 7 læringspartnere. Der vil pågå en analyse af hvordan læringspartnerne bedst organiseres. Konsekvensen vil være at læringspartnerne i mindre grad kan understøtte driften i kompetenceudvikling, undervisning, rådgivning og sparring i forhold til ny viden generelt og i forhold til konkrete borgersager (f.eks. meget komplekse borgerforløb).
Note 12: Mikrobølgeovne (Madservicekunder selv køber)
Forslaget betyder, at de borgere der visiteres til madservice og som ikke har en mikrobølgeovn selv skal købe en fra 1/1 2024. Det vurderes at omfatte cirka 120 borgere om året. En mikrobølgeovn er sædvanligt indbo og derfor kan kommunen forvente at den forefindes i hjemmet og at borgerne selv skal afholde udgiften til anskaffelsen.