Det er ulovligt og livsfarligt at krydse jernbanen andre steder end i de autoriserede overgange. Kolding er en af de stationer, hvor problemet er størst, og hvor passagererne går over sporet for at komme fra perronen ved Spor 1 og over til naboperronen.
Hvert år dør mellem fem og otte personer, fordi de bliver påkørt af et tog. Samtidig blev der i 2023 rapporteret 1420 tilfælde, hvor personer opholdt sig ulovligt i sporet. Det svarer til mere end fire situationer dagligt, hvor et tog har været tæt på at ramme en person.
I Trekantområdet er problemet størst i Kolding. Her sker det ofte, at passagerer krydser sporet fra spor 1 og over til perron og 2 og 3. De seneste to år har der været 49 indberetninger om uautoriseret færdsel i sporet i Kolding. I Kolding foregår en del af den ulovlige færdsel desuden et stykke fra perronerne – men stadig på stationsområdet.
-Uanset hvad årsagen er, så er det dumt, livsfarligt og ulovligt at krydse sporet på andre steder, end man må. Toget kører hurtigere, end du tror, og el-togene, som der kommer flere og flere af, er nærmest lydløse. Stationen i Kolding har gangtunnel med elevatorer, så der er ingen grund til at sætte livet på spil for at spare et par minutter, fortæller Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
Asfaltfolie og plakater
Kolding er en af de 10 stationer, hvor problemet er størst, og hvor Banedanmark sætter fokus på sikkerheden. Det sker blandt andet med asfaltfolier på perronen i et forsøg på at forstyrre og tale til passagererne i situationen, hvor de kunne finde på at krydse sporet samt en digital indsats.
-Vi vil meget gerne ændre både folks adfærd og opfattelse af, hvad der er farligt og lovligt. Skilte, hegn, asfaltfolie og pyramidemåtter er nogle af de elementer, vi kan benytte – afhængig af forholdene på den enkelte station. Det bedste våben er, når alle forstår alvoren og kun krydser jernbanen ved de autoriserede overgange og kun krydser jernbanen, når man må, siger Martin Harrow.
Traumatiserende for lokomotivførerne
Hos Dansk Jernbaneforbund er man også stærkt bekymret over udviklingen og understreger, at samtidig med at man udsætter sig selv for fare, så er det også en rystende oplevelse for lokomotivføreren.
-Sporløbere spiller hasard med deres eget liv, men de gambler også med mine kollegaers psykiske helbred. Det tager tid at bringe et tog til standsning, og lokomotivføreren kan ikke bare svinge udenom. Det er ødelæggende for psyken, og hvert år har vi kollegaer, der må stoppe som lokomotivfører efter ulykker eller nærved-ulykker, siger forbundsnæstformand for Dansk Jernbaneforbund, Ebbe Drögemüller.