Personale på plejecenter er positive i forhold til anvendelse af ny robot, der skaber et bedre arbejdsmiljø og sikrer bedre genoptræning af borgerne. Robotten er med i en stor undersøgelse af Teknologisk Institut om ny velfærdsteknologi.
Ansatte i plejesektoren er som udgangspunkt positive, når de kan få hjælp fra robotter og anden ny teknologi til tungt og opslidende arbejde med løft og andre krævende opgaver. Sådan lyder en meget foreløbig delkonklusion i en stor undersøgelse, som Teknologisk Institut er ved at gennemføre i samarbejde med blandt andre firmaet PTR Robots og plejekoncernen Attendo. Projektet støttes med 900.000 af foreningen Velliv.
I spidsen for undersøgelsen står Annemarie Holsbo, der er souschef i afdelingen for Analyse og Erhvervsfremme på Teknologisk Institut i Høje Taastrup. Her har hun speciale i at se på konsekvenserne, når der indføres nye teknologier på arbejdspladserne.
-I denne undersøgelse fokuserer vi på det psykiske arbejdsmiljø, dvs. den mentale trivsel hos ansatte, når der indføres ny teknik som f.eks. robotter i plejesektoren, beretter hun i en pressemeddelelse.
I øjeblikket kniber det allerede meget med at skaffe tilstrækkeligt med ansatte til ældreområdet, så robotterne er kærkomne, særligt da KL allerede fra 2025 forventer 75.000 flere ældre over 80 år, mens vi i 2030 vil have godt 161.000 ældre over 80 år. Robotterne kan derfor blive en kærkommen ny kollega, der afhjælper nedslidningen af de ansatte, som hidtil har skullet gennemføre mange tunge løft med beboere, der ikke selv kan bevæge sig. Hvis forsøget i Danmark bliver vellykket kan en større udbredelse af robot-teknologien derfor ventes indenfor plejesektoren i hele landet.
På 10 plejecentre
Undersøgelsen med Teknologisk Institut, PTR Robots, Attendo og Velliv Fonden skal gennemføres på i alt 10 plejecentre rundt om i landet. Projektet er i øjeblikket i fuld gang, så det er for tidligt endnu at drage nogle overordnede konklusioner, forklarer Annemarie Holsbo.
I øjeblikket er en test af PTR-robotter i gang på Attendos plejecenter Vonsildhave i Vonsild, hvor man får nogle af de første erfaringer med at anvende robotter indenfor dette område. Holsbo forklarer, at undersøgelsen ’står på tre ben’, fordi man her har robotter, ansatte samt plejebeboere inde i billedet. Det adskiller sig fra indførelse af robotter i industrivirksomheder, hvor man kun skal tænke på teknologien og medarbejderne.
Bedre hverdag og arbejdsmiljø
Chefen for plejecentret Ditte Korsager understreger, at de nye robotter aldrig kan erstatte den menneskelige arbejdskraft. Men de kan være med til at gøre arbejdet lettere for de ansatte, som kan undgå mange tunge løft og få en nemmere arbejdsgang, ligesom de kan give en bedre hverdag for mere eller mindre handicappede beboere. Hun ser derfor store muligheder i robotten.
-Medarbejderne foretager mange tunge løft. Derfor er der en kæmpestor risiko for rygproblemer eller skader ved forflytning af beboerne på plejecentre. Her kan robotten hjælpe med at skabe et bedre arbejdsklima i hverdagen og sikre langt færre skader for de ansatte, siger hun.
Hidtil har det været nødvendigt med to ansatte til at løfte, når f.eks. en beboer skal flyttes fra sengen til toilettet, eller fra en kørestol til et gangstativ. Mange af plejecentrets beboere skal også løftes i løbet af en nat for ikke hele tiden at ligge på den samme side i sengen. Med en robot som hjælper kan én ansat nu klare disse opgaver alene, så man ikke er nødt til at vente på, at en kollega bliver klar.
-Mange af vores beboere på plejecentret kan med hjælp fra robotterne komme til at bevæge sig mere og få bedre træning i hverdagen. Det vil give dem en forbedret tilværelse med større livskvalitet, mener Korsager.
En nemmere hverdag
Ved introduktionen på Vonsildhave var langt de fleste af medarbejderne positive. Kira og Moraysa er to af de SOSU-assistenter fra Attendo, som har været med til at afprøve robotten.
-Den nye teknologi er vildt spændende, og robotten vil gøre arbejdet lettere og indre farligt både for os og beboerne. Vi får et nyt og bedre job i hverdagen, siger de to.
Ifølge Annemarie Holsbo kan medarbejderne godt se, at robotten er et vigtigt hjælpemiddel, fordi det kan lette deres arbejde i fremtiden og undgå mange tunge løft, som giver energi til at lave andre ting med beboerne.
-Nogle er dog også lidt betænkelige ved, om det betyder dårligere kontakt til beboerne, når robotter overtager noget af arbejdet. Men nu bliver vi jo klogere på, hvordan det kan fungere i virkeligheden, når vi får gennemført hele testperioden. Først da kan vi for alvor konkludere noget, understreger Holsbo.