Kolding Netavis

Brian fra Kolding cykler penge ind i Tour De France-bjerge

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Kolding
Juni 2023 går det løs, når Brian Matzen sammen med knap 500 andre ryttere skal cykle afgørende Tour de France-bjerge for at samle ind til forskningen i sclerose. Pressefoto.

Til juni cykler Brian fra Kolding afgørende Tour de France-bjerge for at samle ind til forskningen i den sygdom, han selv har levet med hver eneste dag/ han selv har levet med siden 2021.

For 10. gang løber Danmarks hårdeste velgørenhedsløb af stablet for at samle penge ind til forskningen i sclerose. Cykelnerven, Scleroseforeningens flagskibscykelløb, har nemlig 10-årsjubilæum, hvilket de fejrer ved at sende sportskendisser og tv-værter, som Eskild Ebbesen, Dennis Ritter, Thomas Helveg, Claus Elming og Sophie Fjellvang-Sølling, samt cykelentusiaster fra hele Danmark til tops i årets afgørende Tour de France-bjerge.

Det hele sker blot få uger før, de professionelle ryttere cykler i selv samme asfalt. En af de ambitiøse ryttere, der skal cykle med i 2023, er Brian Matzen fra Kolding.

Starten går i juni

Juni 2023 går det løs, når Brian Matzen sammen med knap 500 andre ryttere skal cykle afgørende Tour de France-bjerge for at samle ind til forskningen i sclerose. Det er 10. gang, at det Tour de France-inspirerede løb løber af stablen, og det fejrer foreningen ved at sende dobbelt så mange ryttere, som de plejer, op over Tour-bjerge fra den 6. til den 18. juni.

Normalt drager 250 ryttere hvert år til Frankrig for at cykle nogle af de Tour de France-bjerge, men grundet kontinuerlig efterspørgsel og lange ventelister bliver jubilæumsåret det år, hvor Cykelnerven prøver kræfter med at fordoble rytterkapacitet. Dermed sender de i år 500 ryttere til tops i Tour de France-bjergene – alt sammen for at samle midler ind til forskningen i sclerose.

En af de 500 ryttere er den lokale ildsjæl Brian Matzen fra Kolding, der glæder sig til at cykle for at få en unik cykeloplevelse, men også for at være med til at gøre en forskel for alle, der er berørte af sclerose. Deriblandt sig selv:

-Jeg kan godt mærke, at jeg er lidt nervøs, fordi jeg ved, at det bliver hårdt for min krop, men jeg ser frem til den store oplevelse, det bliver. Fokusset er bare, at vi i fællesskab får alle med ind over målstregen. Jeg glæder mig til at være en del af det kæmpestore setup der er omkring turen. Derudover ser jeg frem til at mærke det sammenhold, som jeg forestiller mig, at der er, når alle kæmper for en verden uden sclerose, siger han i en pressemeddelelse.

Det tætteste, Brian hidtil har været på at cykle Tour de France-bjerge, er hjemme på sin hometrainer, hvor han har kørt nogle af stigningerne før. Nu står han så overfor at skulle begive sig ud på dem i virkeligheden.

-Det er rigtig stort for mig at skulle prøve kræfter med Tour de France-bjergene. Det bliver helt sikkert en stor oplevelse at køre på de selvsamme bjerge, som vi kommer til at se de professionelle ryttere køre på nogle uger efter i fjernsynet, fortæller Brian Matzen.

Alle gør en mærkbar forskel i kampen mod sclerose

De mange Cykelnerven-deltagere er fordelt på flere forskellige lokale hold rundt omkring i landet, og hvert hold har sin egen kaptajn, der frivilligt arrangerer og koordinerer træning i de måneder, der går forud for turen til Tour-land i juni.

Og alle løfter i flok for at samle midler ind til forskningen. Takket være lokale sponsorer og støtter har Cykelnervens ryttere samlet over 40 mio. kr. ind til forskningen i sclerose siden første tur tilbage i 2014.

-At gå ind i Cykelnervens 10. år er udelukkende muligt takket være vores helt enestående ryttere, utrættelige og hårdtarbejdende kaptajner, samarbejdspartnere, ambassadører og sponsorer. Sammen har vi skabt Cykelnerven, og det er deres fortjeneste, at vi er dér, hvor vi er i dag, siger Mette Hjulmand Leonhard-Hjorth, leder af Cykelnerven.

Hun forklarer også, at hver eneste rytter på holdet gør en meget stor indsats for at skaffe sponsorater, sælge logopladser på holdets cykeltøj og ikke mindst arrangere lokale events, der kan sikre de nødvendige midler til forskningen i sclerose:

-Vi er så utrolig taknemmelige og glade for den fantastiske opbakning, vi får fra det lokale erhvervsliv, der til enhver tid står klar til at støtte deres lokale hold. Det er uden tvivl guld værd – også i et år, hvor endnu flere ryttere tager kampen op. Det er dybt inspirerende og meget rørende, hvilket vi er dybt taknemmelige for.

Dennis Ritter og Eskild Ebbesen er enige: ”Så professionelt, så sportsminded, så gennemtænkt!

En af de eksperter, der er med til at planlægge Cykelnervens årlige rute, er Tour de France-ekspert og TV 2 News-vært, Dennis Ritter. Siden 2017 har han været med til at stå i spidsen for planlægningen af Cykelnervens rute, og han cykler selv trofast med som velgørenhedsløbets stærke ambassadør.

-Den nære sammenhæng med Tour de France giver Cykelnerven noget unikt og enestående, og det er også derfor, det er en stor ære for mig, der har beskæftiget mig med Touren på nærmeste hold i 22 år, at være ambassadør på Cykelnerven, siger han og fortæller, hvor godt det føles at være en vigtig brik i Cykelnervens puslespil:

-Det føles rigtig godt – og ikke kun i maven. Faktisk føles det godt fra hovedet og helt ned i storetåen. Jeg er stolt over at være en (lille) del af et solidt og stærkt team, og det er vidunderligt, at vi i år kan fejre det første runde jubilæum. Det vidner også om, hvor stærkt og sammentømret et koncept, Cykelnerven har udviklet sig til at være.

Cykelnerven er et af flere velgørenhedsløb i Danmark. Men på mange parametre er det også et løb, der adskiller sig fra mængden. Det er også en af grundene til, at Ritter år efter år sætter sig i sadlen og deltager i Danmarks hårdeste velgørenhedsløb for sclerosesagen. Og det samme er det for en af Danmarks mest historiske sportsmænd, nemlig tredobbelt OL-guldvinder, dobbelt OL-bronzevinder samt hele seks gange VM-guldvinder. Nemlig Guldfirerens Eskild Ebbesen:

-Man kan udfordre sig selv lige dér, hvor man er. Det betyder, at jeg også virkelig kan udfordre mig selv, og det elsker jeg. Det er så stor en del af, hvem jeg er som person og sportsmenneske, at jeg stadig kan få lov til at udfordre mig selv på nogle helt vanvittige parametre på cyklen i bjergene. Hvor hurtigt kan jeg køre op, hvor hårdt kan det blive for mig og så videre, siger Eskild og tilføjer:

-At deltage på Cykelnerven er bare en helt særlig disciplin og cykeloplevelse, der gør, at folk er villige til at flytte og prioritere sin tid rundt om det. Hele set-uppet er gjort på en sådan måde, at et velgørenhedsløb kan gøres så professionelt, så sportsminded og så ekstremt gennemtænkt, at alle får en helt unik cykeloplevelse.

450 store som små virksomheder bakker op

Siden 2014 har rytterne samlet mere end 40 millioner kroner ind til forskningen i sclerose.

De samler ind gennem hele året ved at sælge sponsorpladser på deres cykeltøj, skabe lokale initiativer, hvor salg og støtte går til deres indsamlinger, dele indsamlingerne med deres netværk – både personlige og via deres erhverv – og så bliver de sidste midler samlet ind, mens rytterne er i Frankrig. Her er det nemlig muligt at støtte med et højdemetersponsorat til hver rytter. I 2022 cyklede rytterne på Cykelnerven 11.285 højdemeter fordelt på bjerge som blandt andre Alpe d’Huez, Montvernier, Croiz de Fer, Galibier samt Telegraphe.

I 2023 er det så især Tour de France-mastodonten, La Loze, rytterne kan glæde sig til, men også flere ganske exceptionelle bjerge fra årets Tour de France’s 14., 15., 16. og 17. etape.

-Måske er Cykelnerven klassens frække dreng på den flinke måde. Den er måske fræk, fordi den ikke er nem at gennemføre. Det er fysiske udfordringer fra øverste hylde, og så er den fræk, fordi ambitionerne altid er så store, siger Dennis Ritter og slår fast:

-Uanset hvilken rute og hvilke bjerge, Tour de France-ledelsen vælger, så tager vi altid udfordringen op.

Cykelnervens to hovedsponsorer er henholdsvis Hempel A/S og Vestas A/S, og velgørenhedsløbet har yderligere cirka 450 sponsorer fordelt over hele landet – enten som trøjesponsorer på rytternes cykeltøj, som samarbejdspartnere til salg af produkter med tilknyttet fundraising eller som sponsorer af produkter til turen og træninger i løbet af året.

Brian Matzen. Pressefoto.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel