Forår er lig med fræsetid på togskinnenettet. Det sker blandt andet her i området.
Nu skal små revner i skinnerne på tognettet fræses væk. Det er en årlig tilbagevendende begivenhed, som Banedanmark står bag.
Fræsetoget kører mellem Vamdrup og Vojens den 4.-5. maj og mellem Tinglev og Kolding 5.-6. maj. Den 6.-7. maj er turen kommet til Lunderskov-Tinglev. Den 7.-9. maj er det mellem Lunderskov og Vamdrup. Den 9.-11. maj gælder det strækningen mellem Lunderskov og Kolding og 11.-12. maj Lunderskov Vamdrup.
Fjerner revner
Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der med årene opstår på kørekanten af skinnerne.
-Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage. Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid, fortæller Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
Det kræver en til tre passager for, at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
I dagtimerne holder fræsetoget i Kolding.
Fakta om fræsetoget
• Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt – helt ned til 600 meter i timen.
• Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner. Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med ombord.
Kilde: Banedanmark