Der blev brugt indvolde fra fasaner og fisk til kunstværker, som skoleelever fra Bakkeskolen i Seest skulle lave.
Kolding Naturskole og Kulturskolen Kolding, der er inviteret ind i et samarbejde med kunstmuseet Trapholt i Kolding, var fredag på Trapholt sammen med 8. klasses-elever fra Bakkeskolen i Seest.
Der er taget inspiration fra Traholt seneste udstilling, Connect me, der handler om, hvordan vi mennesker er forbundet til blandt andet natur og teknologi.
Eleverne har været gennem Traholts udstilling, Conect me, og skulle derudfra lave et kunstværk.
-Det består af tre dele. Det, der er grænseoverskridende fra vores projekt er, at vi arbejder med døde dyr. Vi arbejder med indvoldene fra fasaner og fisk. Vores børn tegner et billede af disse indvolde, fortæller naturvejleder fra Kolding Naturskole Rune Kjærgaard Lange, til Kolding Netavis.
-Det er ret ekstremt for 8. klasses-elever, at skulle have med indvolde at gøre. Det er noget vi aldrig møder i vores dagligdag. Det snakker Rune blandt andet meget om. Og så er det en måde, at mærke – hvornår føles naturen naturlig på os og hvornår er det fremmed for os, fortæller Liv Grud Vestbjerg, underviser og leder af billedskoleafdelingen på Kulturskolen Kolding, til Kolding Netavis.
Opkastlyde fra elever
Og det er ikke altid nemt for skoleeleverne:
-Det starter med, at mange af dem laver opkastlyde og næsten ikke kan holde det ud. Der er også enkelte, som slet ikke kan røre disse indvolde. Men det er overraskende, hvor hurtigt de tager det til sig og kan holde indvoldene i hånden og begynder at arbejde med dem. Der er masser af grin samt skrig og skrål. Der er jo også nogle gange noget inde i tarmene/galden. Så de får også nogle små chok undervejs, men de tager det med oprejst pande, forklarer Liv Grud Vestbjerg.
I projektet er der taget udgangspunkt i Trapholts udstilling Connect me, hvordan vi som mennesker er forbundet til netop mennesker, natur og teknologi. På Traholt har de fået en omvisning og derefter har de arbejdet på værkstederne med Connect me. Det ene sted i samarbejde med Kulturskolen med musik, hvor de prøvede at få andre redskaber til, at arbejde med det som en projektopgave. I et kvarters tid skulle de skrive spørgsmål og svar ned og det endte efterfølgende ud i, hvad forskellen var på noget der er menneskeskabt og noget, der er kommet ud af kunstig intelligens. Ud af det skulle de lave et produkt.
Det er der ofte kommet noget godt ud af. Nogle drenge lavede eksempelvis en rap, hvor de stod foran nogle af værkerne og fik en rap-video ud af det.
Se billederne øverst i artiklen…