Kolding Netavis

Politiet tester elektriske patruljevogne

Elo Christoffersen
De nye Volkswagen ID4 GTX patruljevogne. Foto: Rigspolitiet

De elektriske patruljevogne testes dog ikke her i politikredsen.

Den offentlige sektor skal vรฆre i front i den grรธnne omstilling. Med grรธnnere indkรธb til blandt andet politiets bilpark, kan politiet vรฆre med til at sรฆtte retning for en grรธnnere fremtid, hvor de offentlige indkรธb dermed bidrager til de danske klimamรฅl.

Rigspolitiet vil med pilotforsรธget med de 10 uniformerede elektriske patruljevogne gรธre sig erfaringer med brugen af elbiler i det daglige beredskab. Pilotforsรธget skal kรธre i 2023 og erfaringerne vil danne grundlag for en kommende grรธn strategi for politiet.

-Vi vil gerne vรฆre med til at sรฆtte standarden for omstilling til grรธnne kรธretรธjer i vores beredskabsarbejde, samt vรฆre pรฅ forkant med at hรธste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at fรฅ den type kรธretรธjer vi normalt kรธrer i, fortรฆller Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet, i en pressemeddelelse.

10 biler til fire test-politikredse

Rigspolitiet har indkรธbt 10 Volkswagen ID4 GTX, som skal fordeles i fire forskellige politikredse – her er Sydรธstjyllands Politikreds ikke med.

ร˜stjyllands Politi modtager to, Midt og Vestjyllands Politi fรฅr to, Kรธbenhavns Vestegns Politi modtager to og Kรธbenhavns Politi fรฅr leveret fire.

I testforlรธbet indsรฆttes de elektriske patruljebiler sรฅ vidt muligt pรฅ lige fod med de รธvrige patruljevogne i de respektive politikredse. Derved vil de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde, hvor nogle opgaver er mere krรฆvende end andre. Blandt andet skal de nye el-patruljevogne kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.

-Der er stor forskel pรฅ kรธrselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelรฆgger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kรธrer noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere pรฅ de forskellige behov, fortรฆller Jens Yndgaard.

Erfaringerne fra testen vil afdรฆkke de realistiske ambitioner for omstilling af patruljevogne til el og dermed ogsรฅ hvilken proces, der kan sรฆttes i gang med henblik pรฅ at indkรธbe elbiler til formรฅlet.

De 10 elektriske patruljevogne forventes fortsat at vรฆre i drift efter forsรธgsperioden, sรฅfremt erfaringerne viser, at dele af flรฅden af patruljevogne fremover permanent kan kรธre pรฅ el.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel