Kolding Netavis

Stigning i opkald til 112

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Christiansfeld
Privatfoto (Arkivfoto)

Flere og flere af os ringer til alarmcentralen på nummeret 112. Også selv om der ikke er sket en ulykke eller der er tale om akut, alvorlig sygdom.

For fire år siden var der 90.000 opkald til alarmcentralen i Region Syddanmark. I år forventes tallet at stige til 107.000 opkald.

Det betyder en øget belastning af den sundhedsfaglige visitation på regionens vagtcentral. Samtidig fører det også til flere ambulancekørsler og pres på skadestuerne.

-Det bliver vi nødt til at kigge på politisk. Selvfølgelig skal borgere i nød have hjælp. Men det er ikke hensigtsmæssigt, at der også er banale opkald. Fordi det kan gå ud over akutte, alvorlige opkald, hvor der er behov for øjeblikkelig hjælp, siger regionsrådsmedlem Poul Erik Jensen (S) fra Vamdrup.

Han er medlem af regionens præhospitalsudvalg, der mandag besluttede, at ansätte ekstra to sundhedsfaglige medarbejdere, der skal foretage kvalitetssikring og udvikling af vagtcentralens borgerkontakt. Herunder kontakt med udsatte borgere, som ofte ringer 112 for at få hjælp til noget, som ikke er akut sygdom.

Der er som regel tale om opkald, som er tidskrævende. Ofte er der ikke brug for en ambulance.

Løsningen kunne være, at disse borgere blev ringet op efterfølgende af en sygeplejerske, der har mulighed for at bruge den fornødne tid til at hjælpe borgeren til en anden form for hjælp.

-Vi håber, at det bliver en god lösning. Både for dem, der har akut brug for hjälp og dem som har andre problemer, slutter Poul Erik Jensen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Del denne artikel