Bilsalget i Kolding daler stรธdt og er siden sidste รฅr faldet med 32 procent. I krisetiden er der lรฆrdom at hente fra Japans naturkatastrofer i 2011, erfarer netvรฆrket af bilforhandlere Det Digitale Bilhus.
Nybilsalget i Kolding stรฅr i skyggen af krig, komponentmangel og kaos i forsyningskรฆderne. I perioden fra januar til oktober er bilsalget til husstande i Kolding faldet med 32 procent siden sidste รฅr og 51 procent siden 2019. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Tidens udfordringer vรฆkker genklang til Japans naturkatastrofer i 2011 hos Det Digitale Bilhus, et netvรฆrk af Toyota-forhandlere med bilhus i Kolding. En tsunami, et jordskรฆlv og en atomkatastrofe rystede ikke bare forhandlerne, men hele Toyotas produktion, og bragte bilproducentens indenlandske forsyningskรฆder i uorden.
-Mange af de udfordringer, som bilbranchen stรฅr over for i dag, har Toyota tilbage i 2011 set i รธjnene og forsรธgt at forebygge. Ikke mindst drager vores kunder fordel af, at Toyota har delt produktionen op, sรฅ vi har mere end en forsyningskรฆde at trรฆkke pรฅ. For at รธge produktionseffektiviteten er produktionslinjen konstant forsynet med de rigtige dele i den rigtige rรฆkkefรธlge, siger Roberto de Cruz, forhandler hos Det Digitale Bilhus, i en pressemeddelelse.
Ifรธlge Roberto de Cruz er Toyotas produktionssystem โ i trรฅd med den japanske mentalitet โ strikt og strukturorienteret med detektorer, der automatisk registrerer afvigelser fra standarden, sรฅ de hurtigt kan korrigeres. Ved ogsรฅ at efterse leverandรธrer i tredje og fjerde led kunne Toyota blandt de fรธrste forudse den globale chipmangel.
Tรฆttere pรฅ de syddanske kunder
I 2021 var Toyota i top tre over de mest udbredte personbiler i Syddanmark med et antal pรฅ 51.281 ifรธlge tal fra Motorstyrelsen. Roberto de Cruz forudser, at den nuvรฆrende krisetid vil betyde en udvidelse af Toyota-fabrikker, der leverer til regionen.
-Det handler om at risikosprede aktiviteterne og komme tรฆt pรฅ kunderne. Toyota vil producere biler der, hvor de skal bruges. Det er bรฅde af praktiske hensyn og for at styrke forbrugertilliden. Sikkerhedspolitik er ogsรฅ forsyningspolitik, og vi vil ikke risikere at skulle lukke, hvis der udbryder krig i et land, som stรฅr for hele vores produktion, siger Roberto de Cruz og tilfรธjer:
-Krisen er ikke slut endnu, og som forhandlere sover vi med stรธvler pรฅ, sรฅ vi er bedst muligt klรฆdt pรฅ til fremtidige udfordringer, slutter Roberto de Cruz.