Koldinghus præsenterer en udstilling med næsten 100 værker i sølv af to af Danmarks mest anerkendte, produktive og individualistiske sølvsmede, Yuki Ferdinandsen og Carsten From Andersen.
Yuki Ferdinandsen og Carsten From Andersen har forfinet hver deres signaturteknik, hvor de med hammeren præger overfladen på deres objekter, der befinder sig i grænsefeltet mellem korpussølv med funktion og skulpturelt kunstværk. Det skriver Koldinghus i en pressemeddelelse.
Yuki Ferdinandsen bryder de matte sølvoverflader med den japanske Arare-tekniks blanke haglslag indefra og ud, mens Carsten From Andersen arbejder udefra og ind og ornamenterer sine sølvvaser og -skåle med fordybninger, der passer ind i hinanden som sten i et dige. De to sølvsmede komplementerer og perspektiverer hinanden; de er forskellige og alligevel beslægtede, different but same.
Fyldig præsentation
Omfanget til trods er udstillingen ikke et retrospektivt tilbageblik på to hele karrierer, men en fyldig præsentation af de seneste ti års kunstneriske udvikling. For udstillingen tager fat, hvor museet slap de to sølvsmede sidst – da de i henholdsvis 2005 og 2012 modtog Karl Gustav Hansen Prisen.
Prisen blev uddelt årligt på Museet på Koldinghus fra 2001 til 2013 for at anerkende og opmuntre danske sølvsmede til fortsat at arbejde med korpussølv.
Yuki Ferdinandsen og Carsten From Andersen har siden deres prismodtagelse videreudviklet deres unikke formsprog i sølv og forfinet hver deres signatur-teknik, hvor de med hammeren præger overfladen på deres objekter, der befinder sig i grænsefeltet mellem korpussølv med funktion og skulpturelt kunstværk.
Efter at have modtaget Karl Gustav Hansen Prisens anerkendelse for sit mangeårige arbejde i klassisk glat sølv tog Carsten From Andersen så at sige hammeren i den anden hånd. Han udfordrede sig selv og sølvet både kunstnerisk og teknisk med de hammerslåede fordybninger, der siden har ornamenteret alle hans arbejder.
Yuki Ferdinandsens arbejder har ikke undergået samme dramatiske stilbrud, men er vokset organisk til en usvigeligt sikker og internationalt anerkendt fusion af naturinspirerede former og stramt komponerede mønstre i den japanske Arare-teknik.
Næsten 100 værker
Udstillingen består af næsten 100 værker, hvoraf nogle stammer fra Museet på Koldinghus’ egen samling, mens størstedelen er stillet til rådighed af sølvsmedene selv via Galleri Montan og udlånt af private ejere, Designmuseum Danmark, Statens Kunstfond og Københavns Universitet.
– Værkerne i denne udstilling er skabt ved at dygtige hænder gennem timer og atter timers disciplineret og inspireret arbejde har sat deres aftryk i sølv. Det er en kraftpræstation af to af Danmarks mest anerkendte, produktive og individualistiske sølvsmede, som vi er stolte over at huse og dele med vores danske og udenlandske gæster. Tilsammen udgør værkerne en imponerende volumen i udstillingsrummet i Koldinghus’ ruinsal og en manifestation af noget af det ypperste dansk sølvsmedekunst kan mønstre, siger Museet på Koldinghus’ udstillingskurator, Anni Nørskov Mørch.
Udstillingen kan ses fra søndag den 2. december og frem til den 17. marts næste år.