Hvad sker der hvis man sidder alene med et kunstværk i flere minutter?
Vi er konstant bombarderede med billeder og informationer i vores liv, og stress er blevet den nye folkesygdom. Mange kunstmuseumsbesøg foregår i rask tempo, vi ser i gennemsnit 10 sekunder på hvert billede – inklusiv at læse teksten. Men er det i grunden at udnytte det potentiale der ligger for oplevelser i kunsten? – eller kan vi få en bedre oplevelse hvis vi stopper op?
Trapholt tilbyder over sommeren en pause i informationsstrømmen. Med afsæt i den amerikanske kunstkritiker Michael Findlays aktuelle bog ”Seeing Slowly”, har museet afsat hele den store særudstillingssal til et rum for fordybelse. Her udstilles nyere erhvervelser i museets malerisamling med værker af blandt andet Julie Nord, Annette Harboe Flesborg og Jesper Christiansen. Det skriver Trapholt i en pressemeddelelse.
Gæster opfordres til at prøve ”Seeing Slowly” metoden af, ved i første omgang at blive opmærksomme på hvilket maleri der fanger deres opmærksomhed og derefter sætte sig til rette ved det (evt. med høreværn på) i flere minutter. I et separat galleri har man mulighed for at lukke døren, og sidde helt alene med et stort maleri af Mie Mørkeberg.
Museumsdirektør Karen Grøn, der er udstillingens kurator, siger:
– Kunst indeholder et kæmpe potentiale for os. Når vi mærker efter hvad der tiltrækker os og tillader os selv at fordybe os i dette, er det en unik oplevelse, hvor værkets æstetik møder den besøgendes sind. Efter et par minutter slapper hjernen af, og man opdager detaljer både i værket og i sig selv på samme tid – helt uafhængig af den kunsthistoriske kontekst, som man jo så efterfølgende kan tilegne sig, hvis man har lyst.
Oplev følelser og sanser med nærvær
Michael Findlay vurderer at mange indsamler og fotodokumenterer oplevelser fremfor reelt at sanse og engagere sig i kunsten, hvilket kræver tid og nærvær. Kunst er for Findlay et unikt område, hvor vi med et åbent og undersøgende sind kan opleve vores følelser og sanser. Det kræver, at vi stopper op, og bliver nærværende og til stede sammen med kunsten i flere minutter. Det tager hjernen et par minutter at koble af. Først derefter kan vi reelt mærke, hvordan kunsten virker på os.
Karen Grøn kurator fortsætter:
– For mange er besøget på et kunstmuseum en social og hyggelig oplevelse, som vi deler med andre. Denne udstilling tilbyder en pause i det sociale, og fokuserer i stedet på hvilken personlig følelse og sanseoplevelse, vi kan få i mødet med kunst.
Findlay foreslår at vi bliver kritisk opmærksomme på, hvilke spørgsmål vi kan finde på at stille os selv når vi ser på kunst. Søger vi kunsthistorisk viden og kontekst? Tænker vi over værkets økonomiske værdi? Er vi optagede af, hvad andre tænker? Hvis vi kun ser på kunst på denne måde, går vi i Findlays øjne glip af en grundlæggende mulighed for at opleve kunstens nærmest transcendentale potentiale til at få os i kontakt med vores eget indre.
Dansk samtidskunst og 600 tusch-tegninger
Værkerne i udstillingen er alle skabt af danske samtidskunstnere. Derudover er der tuschtegninger som Richard Mortensen skabte som øvelser i øjeblikkets nærvær med ét penselstrøg.
Ved hvert værk er der mulighed for at sidde ned og tage sig den tid man ønsker. Der er værktekster til de som ønsker at opleve udstillingen på klassisk vis gennem indsigt i kunstnernes tanker og kontekst.
I et af udstillingsrummene er det muligt at opleve de 600 Richard Mortensens tusch-tegninger fra Trapholts samling projiceret op på vægge og loft. I et andet af udstillingens rum er det muligt at sidde alene én ad gangen sammen med et maleri af Mie Mørkeberg.