Kolding Havn lever til fulde op til den danske lovgivning – også når det gælder sikring mod terror.
Kolding Havn er måske ikke et oplagt terrormål, men ligesom en kæde ikke er stærkere end det svageste led, så er sikkerheden på havnene i hele Europa afhængig af, at Kolding og alle andre havne yder deres indsats.
Der er ingen tvivl om, at havnen i Kolding ville være mere åben og interessant for turister og borgere i Kolding, hvis der ikke fandtes nogen terrortrusler i verden, oplyser Kolding Havn.
Men det gør der, og konsekvensen af det er, at der på havnen i Kolding er opsat terrorhegn.
– Jeg kan sagtens følge vores førende politikere, når de ønsker sig tilbage til en tid, hvor havnene var åbne for lystfiskere, familier på spadsereture og skibsinteresserede. Men i dag har vi både en moralsk og en lovgivningsmæssig forpligtelse til at opretholde en høj grad af sikkerhed på havnen. Vi bærer ikke kun et ansvar for borgerne i Kolding, men også for de havne og byer, hvor skibene lægger til efter at have været i Kolding. Sikkerhedsprocedurerne i Billund Lufthavn er jo heller ikke til kun for at beskytte lufthavnen, men passagerer og fly over hele kloden, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen i en pressemeddelelse.
Kolding Havn vil gerne invitere bag om terrorsikringen
Kolding Havn råder over omkring to kilometer kajanlæg, og faktisk er 20 procent stadig frit tilgængelige for børnehaver på udflugt, lystfiskere og andre interesserede.
– Men vi vil gerne have endnu mere åbenhed. Vi har aldrig lagt skjul på, at vi gerne vil have et positivt samarbejde med vores naboer og byen – det har ikke ændret sig. Derfor lytter vi meget gerne til både byens borgere og byens borgmester, og vi er da også allerede ved at undersøge muligheden for at åbne nordhavnen helt op to – tre søndage til sommer, så interesserede kan opleve, hvad der sker bag kulissen.
Forsøget med at åbne nordhavnen vil kræve en godkendelse fra statens maritime sikring og hele området vil efterfølgende skulle igennem en omfattende screening for at få clearet sikkerheden på havnen igen.
– Lykkes det os at få de nødvendige godkendelser, vil vi annoncere datoerne i god til, lover Anders Vangsbjerg Sørensen, som også gerne vil benytte lejligheden til at berolige dem, som tænker på de mange udgifter, der går til terrorsikringen:
– Det ER dyrt at sikre havnen, men det er hverken skattekroner eller andre offentlige midler, som dækker udgifterne til terrorsikringen. Udgifterne bliver dækket af de skibe, som anløber Kolding Havn. Det er jo helt grundlæggende dem, vi sikrer.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget
Selvom Kolding Havn ikke ligefrem er glad for, at det er blevet nødvendigt at skærme af for offentligheden, så er der også fordele ved at bløde trafikanter ikke færdes side om side med havnens kæmpestore kraner, trucks, lastbiler og andet terminaludstyr.
– Kombinationen af folk på cykel, gåben eller børnehaveklasser på tur med brugen af det nødvendige terminaludstyr er på mange måder en rigtig dårlig idé. Der er ingen tvivl om, at det har forbedret både sikkerheden og arbejdsmiljøet for medarbejderne på Kolding Havn, at de ikke skal tage hensyn til ”civile”, der ikke kender til de faste sikkerhedsprocedurer på havnen, slutter Anders Vangsbjerg Sørensen.