Læserbrev af Karsten Fogde (SF), medlem af Regionrådet, Villestofte Skovgyde 146, 5210 Odense NV.
I JydskeVestkysten kunne man den 3.11.20 læse, at en ældre mand i kørestol var blevet hårdt kvæstet, da han under kørsel med FlexBus var blevet kastet ud af sin kørestol og ud gennem bussens dør, hvor han så ramte vejbanen.
Få dage før kunne man på SN.dk læse, at en ældre dame i kørestol faldt ned ad trappen, da en FlexTrafik-chauffør skulle hente hende efter et tandlægebesøg, hvor flexchaufføren skulle bruge en såkaldt trappelift.
Begge transporteres under regionsansvar med den siddende patientbefordring. Alene i Region Syddanmark bruger vi i omegnen af 270 mio. kr. om året på at bringe patienter til og fra behandling.
I JydskeVestkysten kan vi så læse, at der i 2017 og 2018 er sket 259 personskader med FlexTrafik på landsplan; – og i 2019 dør en ældre borger ved styrt med en trappelift i forbindelse med flextransport.
Sig mig, hvordan kan sådan noget overhovedet ske?
Uddannelsen til Flex-chauffør tager mellem 15-35 dage, er dette nok? Eller giver trafikselskaberne med den førte udbudspolitik ikke den enkelte Flex-chauffør ordentlige vilkår?