Læserbrev af Arne Eriksen, Kløvervej 17, 6000 Kolding.
I 2018 kunne man læse om, hvordan Kurt Beier behandlede sine chauffører fra Asien. De boede i slum i Padborg og fik en ”fyrstelig” løn. Alle i Folketinget var mere eller mindre helt oppe i det røde felt. Der blev lavet nye love, fordi dette ville man ikke acceptere i dagens Danmark.
Her i 2022 gentager vi succesen, når man i Fagbladet 3F kan læse, hvordan Contrans ser stort på køre-hviletidsbestemmelserne ved at lade chauffører afholde deres ugentlige 45 timers hvil i førerhuset, hvilket er en overtrædelse af køre-hviletidsbestemmelserne.
Tungvognskontrollen har alle remedierne til at kontrollere ulovlighederne. Denne kontrolenhed arbejder kun tirsdag, onsdag og torsdag. Jeg har ikke hørt noget om, at man har givet bøder for overtrædelse af 45 timers reglen.
Jeg har kørt på landevejene i 40 år, så lidt af hvert har man da set, men der kom nu ingen medalje fra Dronningen.
En strøtanke er, at man sidder tilbage med den tanke, at politidirektøren og vognmandsforeningens direktør ude på golfbanen har lavet en aftale om, at dette rører man ikke ved. Derfor har ulovligheden fået lov til at køre upåagtet hen.
Hvis vi skal dette uvæsen til livs, så skal vi have politiet til at lave kontrol 365 dage om året ude på landevejene. I dag har man et godt redskab til dette. Taktografkortet (også kaldet førerkortet) til at kontrollere, og man har en maskine, der befinder sig hos tungvognskontrollen, disse arbejder som sagt kun tirsdag, onsdag og torsdag, kan aflæse kortet, fordi på kortet bliver kørsel, hvil og andre ting registreret, som jeg ikke vil trætte læserne med.
Politikerne ude på venstrefløjen vil nok kalde trafikministeren i samråd, men hun kan jo ikke gøre ret meget, fordi efter min mening skal vi have mere politi på vejene.