Mens mange af os ofte betragter os selv som gode bilister, sรฅ er det ikke altid den samme opfattelse, vi har af andre i trafikken.
Elefant-overhalinger, uopmรฆrksomme bilister, langsom kรธrsel og aggressiv adfรฆrd.
Nรฅr danske bilister kรธrer rundt pรฅ vejene herhjemme, er det ikke kun kรธreglรฆde, der fรฅr pulsen op hos den enkelte.
For rigtig mange af os er en kรธretur nemlig ogsรฅ ensbetydende med irritation over andre bilisters adfรฆrd i trafikken, og her er det sรฆrlig รฉn ting, der for alvor kan fรฅ mange op i det rรธde felt.
Det viser en ny rundspรธrge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her er danske bilister blevet bedt om at pege pรฅ de dรฅrlige vaner hos andre bilister, der gรธr dem mest irriteret, og pรฅ en klar fรธrsteplads findes uopmรฆrksomhed under kรธrslen, som hele 38 procent af de adspurgte udpeger, som den absolut stรธrste kilde til irritation.
Det dรฆkker blandt andet over bilister, der taler i hรฅndholdt telefon, roder med deres GPS eller sender beskeder under kรธrslen, og ifรธlge skadedirektรธr i Gjensidige, Henrik Sagild, er der en รฅbenlys รฅrsag til, at lige netop den adfรฆrd vรฆkker negative fรธlelser hos mange bilister.
-Uopmรฆrksomhed er รฅrsag til op imod hver anden drรฆbte i trafikken herhjemme, og derfor har der ogsรฅ vรฆret massive kampagner for at fรฅ folk til at lรฆgge telefonen, nรฅr de kรธrer, og indstille deres GPS, nรฅr de holder stille. Sรฅ nรฅr man stadig oplever, at bilister fokuserer pรฅ andet end kรธrslen, sรฅ er det ikke kun irriterende, det er ogsรฅ decideret farligt, fortรฆller Henrik Sagild.
Pรฅ de efterfรธlgende pladser finder vi manglende afstand til andre trafikanter, og bilister der bliver liggende i ydersporet, som henholdsvis 27 og 14 procent af de adspurgte peger pรฅ, som de mest irriterende adfรฆrd, mens knap hver tiende af adspurgte peger pรฅ bilister, der kรธrer under den tilladte hastighedsgrรฆnse. Billedet er det samme over alt i Danmark og er ikke prรฆget af regionale forskelle.
-Manglende afstand er ligesom uopmรฆrksomhed en af de helt store รฅrsager til ulykker, og derfor er det pรฅ sin vis positivt, at danske bilister reagerer pรฅ det hos andre trafikanter, forklarer Henrik Sagild og peger pรฅ de andre irritationsmomenter som noget, der er en helt grundlรฆggende udfordring, nรฅr vi skal fรฆrdes sรฅ trygt og sikkert i trafikken som muligt:
-Hvis vi allesammen bliver bedre til at vรฆre opmรฆrksomme pรฅ bรฅde os selv og andre i trafikken, vil det ikke kun fรธre til mindre vrede og irritation, det vil ogsรฅ gรธre trafikken mere sikker, slutter Henrik Sagild.