Blandt de danskere, der har været tvunget hjem under corona-nedlukningerne, ønsker tre ud af fire at arbejde mere hjemme for fremtiden, selvom kontorerne nu er åbne for medarbejderne igen.
Onsdag den 1. september var endnu en dag, hvor en række coronarestriktioner blev løftet.
Samtidig nærmer hverdagen sig noget, der ligner normalitet med dagligt, fysisk, fremmøde på arbejdspladsen. Men for mange har det været svært at komme tilbage til hverdagen, og for fremtiden ønsker tre ud af fire af de danskere, der var hjemsendt under coronanedlukningerne, at de kan arbejde mere hjemmefra end før marts 2020.
Det viser erfaringerne fra Gjensidiges psykologiske hotline Samtaletid samt en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.
Bekymrede over at komme tilbage til hverdagen
Undersøgelsen viser også, at 12% er decideret bekymret over at komme tilbage til hverdagen, eksempelvis at det skal give mere stress, mere støj i arbejdstiden samt øge transporttiden. Og det stiller nye krav til medarbejdere og virksomheder, fortæller Louise Brix, fagchef for Sundhed i Gjensidige:
-Efter halvandet års omskiftelig hverdag, er det endelig begyndt at ligne tiden før corona. Men for mange kan de pludselige ændringer, vi har været udsat for, samt udsigten til at skulle vende tilbage til arbejdet på en mere normal måde faktisk bringe problemer og bekymringer med sig. Derfor er det vigtigt, at ledere og medarbejdere får snakket godt og konstruktivt sammen om, hvordan hverdagen bedst kan sammensættes fremadrettet, så både virksomhedens og medarbejdernes ønsker kan blive hørt, siger Louise Brix.
-Vi skal anerkende, at vi er forskellige og tage de gode erfaringer fra nedlukninger med tilbage på arbejdspladsen, tilføjer hun og fortsætter:
-Det er vigtigt at huske, at alle er forskellige og har behov og ønsker, der kan adskille sig. Mange efterspørger eksempelvis en tilbagevenden til det faglige og sociale fællesskab på arbejdspladsen, mens andre bekymrer sig om, at de skal opleve mere stress i hverdagen, og det er noget arbejdsgiverne skal være forberedte på at håndtere, så de kan sammensætte en holdbar dagligdag, der tager hensyn til både virksomhedens og medarbejdernes behov og ønsker, fortæller Louise Brix.
Hos Gjensidige viser erfaringerne fra den psykologiske hotline Samtaletid, at en del kæmper med at finde sig til rette i den nye hverdag, hvor der stadig sker mange forandringer.
-Mange af de kunder, der har brugt Samtaletid, har ringet fordi de har haft svært ved at få hverdagene til at hænge sammen, nu hvor der fx bliver stillet øgede krav fra arbejdspladsen, det sociale liv så småt er kommet i gang igen og børn igen kan gå til fritidsaktiviteter. Det tester kapaciteten hos mange, og det skal vi være opmærksomme på, slutter Louise Brix.