57 medarbejdere er sendt hjem med lønkompensation.
Fødevarevirksomheden Easyfood i Kolding rammes nu også af coronakrisen. 57 medarbejdere er sendt hjem. De får alle fuld løn via regeringens hjælpepakke, oplyser Easyfood i en pressemeddelelse.
De seneste år har Easyfood specialiseret sig i innovative koncepter til kaffebarer og cafeer over hele verden. Det betyder, at virksomheden nu bliver særligt hårdt ramt af den globale corona-epidemi, fordi markeder over hele verden lukker ned, og kunderne stopper deres ordrer i takt med, at cafeer og lignende lukker. I løbet af de seneste uger har denne negative udvikling taget fart og betydet markant fald i produktionsaktiviteterne hos Easyfood.
– Vi er ekstremt hårdt ramt på de store markeder som Tyskland, Frankrig og Spanien, fordi alt lukker ned, og markedet for convenience-produkter derfor er helt dødt, også i Danmark. Vi håber selvfølgelig, at det snart vender, så vi kan byde vores medarbejdere velkommen tilbage på arbejde, fortæller administrerende direktør hos Easyfood, Flemming Paasch.
Skal sikre arbejdspladser på den anden side af corona-epidemi
Helt praktisk betyder de midlertidige nedskæringer, at Easyfood lukker fire ud af seks normale produktionshold ned, så der er et daghold og et nathold tilbage til at opretholde en effektiv og fleksibel produktion af de ordrer, der stadig er aktuelle. Derfor er de fleste af de hjemsendte medarbejdere produktionsfolk, men der er også funktionærer på listen.
– Vi gør det her for også at have et stærkt Easyfood, når corona-epidemien er overstået, og vi kan fortsætte vores succeshistorie sammen med vores medarbejdere. Vi er glade for medarbejdernes opbakning i denne svære situation, både hos dem, der er udvalgt til at tage hjem, og dem, der skal blive tilbage for at holde virksomheden i gang. Det er dejligt at mærke den ansvarlighed, de lægger for dagen for at bidrage til at få vores arbejdsplads igennem epidemien, siger Flemming Paasch.
Regnskab bekræfter rigtig international satsning
Beslutningen om at reducere produktionen kommer samtidig med, at Easyfood aflægger 2019 regnskab. Her er det tydeligt, at Easyfood har set rigtigt med strategien om international vækst med fokus på cafeer og kaffebarer. Sidste år voksede omsætningen med fem procent fra 312 millioner kroner til 326 millioner, og det skyldes ikke mindst succes i lande som Frankrig, Tyskland, Holland, Belgien og Japan – markeder, som alle nu er lukket ned.
Overskuddet blev på 15,2 millioner kroner efter skat.
– I disse svære tider er det et lyspunkt at blive bekræftet i, at vi hidtil har satset rigtigt. De steder, hvor vi skubber på, da har vi også flyttet os. Eksportandelen er steget stødt, og vi har fået kunder ind, som vi har arbejdet på i flere år. Det peger på, at vi nok skal vende styrket tilbage, når verden åbner igen oven på epidemien. Samtidig er vi blevet godt integreret hos vores nye ejere, Orkla, og det kan være med til at løfte os yderligere i lande som Norge, Sverige og Finland, mener Flemming Paasch.
Så længe Corona-epidemien står på vil virksomheden fokusere ekstra meget på detailmarkedet, hvor Easyfood leverer convenience-serier med bl.a. pølsehorn gennem Beauvais-brandet og andre convenience-produkter.