Udenlandske vognmænd blev taget i manipulation. Det udløste store bøder.

Det kostede to udenlandske vognmænd dyrt, da Tungvognscenter Syd, Sydøstjyllands Politi standsede to lastbiler ved Kolding tirsdag.

Da personale fra Tungvognscenter Syd kontrollerede de to lastbiler, viste de tekniske undersøgelser, at der var blevet manipuleret med de to lastbilers forureningsbegrænsede udstyr. Det udløste bøder til de to vognmænd på tilsammen cirka 60.000 kroner for manipulation. Derudover skal de to lastbiler forbi et værksted for at blive lovliggjort, inden de må køre videre. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Begge vognmænd har erkendt sigtelserne og betalt bøderne. Tilbage står nu den bekostelige lovliggørelse af begge lastbiler.

Vognmanden nægtede først, at ville betale for reparation af lastbilen og bøde.

En rutinemæssig kontrol af en litauisk lastbil foretaget af Sydøstjyllands Politi, Tungvognscenter Syd tirsdag den 20. august ved Kolding afslørede, at der var blevet manipuleret med lastbilens forureningsbegrænsende udstyr. Desuden var der ikke betalt afgift til statskassen for retten til at benytte vejnettet.

Lastbilen blev eskorteret til et autoriseret værksted for reparation. Vognmanden ville dog i første omgang hverken lade sin lastbil reparere eller betale den bøde, han havde fået, på 57.500 kroner. Dette medførte til sidst, at chaufføren måtte forlade sin lastbil, som herefter blev tilbageholdt af politiet. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Efterforskning i sagen viste, at den litauiske vognmand havde 17 lastbiler kørende i Danmark. Fælles for alle lastbilerne var, at der ikke var betalt afgift til statskassen for retten til at benytte vejnettet.

Dette bevirkede, at der i fredags blev foretaget endnu en kontrol af en af vognmandens lastbiler ved Skanderborg. Selv om vognmanden få dage forinden havde fået en bøde for netop ikke at have betalt afgiften til staten, så afslørede kontrollen fredag, at det ikke havde fået vognmanden til at ændre praksis. Denne gang blev bøden fastsat til 70.000,00 kroner. Da vognmanden ikke kunne betale på stedet, blev lastbilen tilbageholdt indtil mandag morgen, hvor bøden blev betalt. Lastbilen blev herefter frigivet.

Efterfølgende kunne det konstateres, at der nu var blevet betalt afgift til statskassen for alle vognmandens lastbiler.

Fakta

Alle udenlandske køretøjer over 12 tons skal betale en afgift til statskassen for retten til at benytte motorvejsnettet.

En dagsbillet koster ca. 60 kroner, mens en manglende betaling udløser en bøde pr. dag, der starter ved 2.500 kroner pr. dag. Ved gentagelsestilfælde er taksten 5.000 kroner pr. dag.

Nu har politiet fokus på bilister, der kører i spiritus- eller narkopåvirket tilstand.

Færdselspolitiet sætter i denne uge fokus på bilister, der sætter sig bag rattet med narkotika eller alkohol i blodet, skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

På trods af, at det er blevet mindre accepteret at køre i påvirket tilstand, er der stadig spirituspåvirkede trafikanter i hver femte dødsulykke.

Der er cirka ti gange højere risiko for at komme alvorligt til skade som bilist, hvis man er spirituspåvirket i let grad, og risikoen stiger eksplosivt med stigende promille.

- Spritkørsel er uacceptabelt, og noget som et markant flertal af danskerne tager afstand fra. Men trods det er der fortsat nogle trafikanter, der ikke har forstået budskabet. Målet med vores kontroller er at få dem stoppet, før de skader sig selv eller andre, siger Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Politiet gennemfører kampagnen fra mandag den 3. juni til og med mandag den 10. juni.

Politiet landet over gennemfører traditionen tro i påskedagene en målrettet indsats mod hastighed, spiritus- og narkotikakørsel.

Påsken forbindes for mange med ferie, hvor bilen ofte anvendes som transportmiddel. Her kan hastigheden spille en rolle, og der ses en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Derfor vil hastighedskontrollerne primært foregå på uhelds- og hastighedsbelastede vejstrækninger.

Derudover opretholder politiet et præventivt kontroltryk ved at gennemføre kontroller på andre vejstrækninger.

Hastighed var en betydende faktor i mere end halvdelen af de dødsulykker, som skete i perioden 2012-2017.

Samtidig er påsken en højtid, hvor man mødes i festligt lag, og hvor der ofte indtages spiritus. Politiet opfordrer til, at man på forhånd aftaler, hvem der skal køre bilen hjem efter festlighederne, eller at man tager en taxa eller bus hjem.

Spiritus i hver femte dødsulykke

Selvom den generelle holdning er, at det er uacceptabelt at køre i påvirket tilstand, er spirituspåvirkede bilister fortsat involveret i hver femte dødsulykke.

Politiets patruljer vil også være på vejene i påsken, og udover spirituspåvirkning vil politiet kontrollere, om bilisterne er påvirkede af narkotika eller medicin.

Politiets påskekontrol varer frem til og med 2. påskedag.

Som led i et fælleseuropæisk trafiksamarbejde har politiet i denne uge et ekstra vågent øje på bilisternes brug af sikkerhedssele- og mobiltelefoni under kørsel samt uopmærksomhed i trafikken.

Politiet landet over deltager i denne uge i en fælles europæisk politiindsats mod manglende brug af sikkerhedsseler og andet sikkerhedsudstyr samt brug af håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Bag indsatsen står TISPOL, der står for samarbejdet mellem færdselspolitiet i hele Europa. Indsatsen er delvist finansieret af EU-kommissionen. Det oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Brug af sikkerhedssele er et meget effektivt værn mod at komme til skade eller dø ved en trafikulykke. Brugen af sikkerhedssele reducerer således sandsynligheden for som bilist at blive dræbt i et uheld med 50 %, mens uheldsrisikoen ved at tale i håndholdt mobiltelefon under kørslen er op til fire gange højere end ved ikke at bruge telefonen.

Mobiltelefoner, GPS, computere og papirer er nogle af de fysiske ting, trafikkanter lader sig distrahere af, når de færdes i trafikken, men dagdrømmeri, træthed og stress fjerner også fokus, og alle faktorer er hyppige årsager til manglende opmærksomhed i trafikken. Der er uopmærksomhed involveret i cirka hvert tredje trafikdrab på vejene i Danmark. Derfor er det vigtigt, at trafikkanterne har fokus på trafikken, når de færdes på vejene, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

I 2018 blev i alt 22.434 trafikanter sigtet for at anvende mobiltelefon under kørslen, og 13.522 bilister blev sigtet for manglende anvendelse af sikkerhedssele.

Side 1 ud af 2