Der var sommerfugle i maven, inden flere af Hansenbergs dyrepasserelever forleden var til den afsluttende prøve - for elever, censor og lærer sad vidt forskellige steder i landet.

Med Coronavirussets indtog er fjernundervisning og hjemmearbejde lige nu en nødvendighed for elever og medarbejdere på alle danske uddannelsesinstitutioner.

Naturligvis også på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding, hvor skoledagen går videre via skærmen. Og nu har i alt otte dyrepasserelever været til deres afsluttende prøve. En prøve, som alle bestod med flotte resultater. Deriblandt Sara Kande, som nu kan skrive dyrepasser med speciale i zoologiske anlæg på sit CV.

- Det var noget andet end at stå over for en lærer og censor, hvor man også kan bruge sit kropssprog. Til gengæld er det en kæmpe lettelse ikke at skulle gå og vente - og være uvidende om, hvornår man kan gå til eksamen og komme videre med sit liv. Nu fik vi den afsluttende prøve ud af verden, og nogle af os står med nye kontrakter her fra april, fortæller Sara Kande i en pressemeddelelse fra Hansenberg.

Hun er meget tilfreds med, hvordan den afsluttende prøve blev afviklet. Men selv om hun er glad for forløbet - og lykkelig for det 12-tal, hun fik ved prøven - savner den 26-årige dyrepasser at kunne fejre afslutningen med sine gode holdkammerater:

- Det føltes lidt mærkeligt, for man sad bag en computerskærm og håbede på, at lærer og censor stadig var der. Så var man færdig, fik sin karakter, lukkede computeren - og så sad man der helt alene som uddannet dyrepasser. Hvis der bliver lukket op for det, har vi i klassen snakket om at holde en sommerfest, hvor vi kan afslutte det hele sammen.

Fastansat dyrepasser

Sara Kande er en af de nye dyrepassere, der står med en ny kontrakt. Hun er nemlig blevet fastansat i AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg, hvor hun også har været i lære. Her skal dyrene stadig passes, selv om stedet på grund af den nuværende situation desværre er lukket for publikum:

- Jeg har fundet mit drømmejob, for jeg arbejder blandt andet med dansk natur, og det er vildt spændende at formidle. Vi har så meget flot natur, som vi skal passe på, fortæller Sara Kande.

Ved den afsluttende prøve skulle hun fremlægge sin store skriftlige opgave, der handlede om formidling af den europæiske odder.

- Vi har i AQUA Akvarium & Dyrepark haft en udstilling om netop det emne. Udstillingen skulle bygges om - blandt andet gøres mere interaktiv - og det arbejde har jeg været inde over, siger Sara Kande om sit valg af emne til sin afsluttende prøve.

Masser af ros

Samme dag, som Sara Kande og de syv andre elever var til den afsluttende prøve på dyrepasseruddannelsen, var otte dyrepasserelever og to landbrugselever også til den afsluttende prøve på Grundforløb 2. En prøve, der er afgørende for, om de kan gå ud og få en læreplads eller ej.

Til den prøve var Louise Møller Boye fra TECHCOLLEGE i Aalborg med som censor:

- Når jeg står i en eksamenssituation, vil jeg gerne være den smilende, hjælpsomme og nærværende censor, der får eleverne til at løsne op. Det er bare svært på en skærm. Men de fleste elever er vant til at bruge FaceTime, Skype og så videre, så reelt er det nok ikke så kritisk for dem. Samtidig kan det også være en hjælp for de elever, der har svært ved at gå til eksamen. De skal ikke op på skolen, ind til det grønne bord og stirre en lærer og en censor i øjnene. Det har helt sikkert været en kæmpe hjælp for dem at sidde hjemme foran skærmen, og de virkede alle sammen rolige, siger Louise Møller Boye, som giver hele oplevelsen en høj karakter:

- Det gik super godt. Asbjørn og Hansenberg har virkelig gjort det fornemt. Digitalt var vi godt kørende, hvilket var en kæmpe fordel. Asbjørn har gjort et kæmpe forarbejde med at få eleverne til at blive trygge ved skærmen. Alle elever fik ros til skyerne, og jeg håber og tror på, at det har været en god og lærerig eksamen for dem - selv om den var anderledes.

Flot forarbejde

Den Asbjørn, som Louise Møller Boye taler om, er Asbjørn Ejlersen fra Hansenberg. Han var med som faglærer ved både grundforløbselevernes prøve og til Sara Kandes afsluttende prøve. Faglæreren har brugt meget tid på at få alle systemer til at virke - samt på at sikre, at eleverne var fortrolige med det noget anderledes setup:

- Det kørte meget smertefrit ved prøverne. Der var sommerfugle i maven, inden vi gik i gang, men det hele kørte bare godt uden et eneste nedbrud. En eksamen må tage op til 30 minutter. Vi havde lagt fem minutter ind mellem hver elev til at ringe op - og vi holdt tiden fuldstændig perfekt, forklarer Asbjørn Ejlersen.

Han fortæller, at selve prøverne er foregået, som de normalt ville gøre:

- Eneste forskel var, at det var via Skype. Men det er der også mange ting, der bliver anderledes af. Den personlige kontakt er der ikke på samme måde. Man kan ikke se, om panikken breder sig hos eleven - og derfor kan man ikke på samme måde føle, hvornår man som lærer skal gribe ind for at hjælpe eleven.

Men det var en super god oplevelse, og alle elever bestod med bravur.

Hver af de over 100 erhvervsuddannelser, der findes i Danmark, er styret af et fagligt udvalg. I de tilfælde, hvor afsluttende prøver og svendeprøver ikke kan afvikles virtuelt, er det udvalgene, der har besluttet, hvordan afsluttende prøver og svendeprøver skal afvikles under Coronakrisen - og om de på nogle uddannelser skal udskydes.

Elever sørgede for at guide gæsterne rundt, da der lørdag var Åbent Hus på Hansenberg og Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding.

Der var lørdag masser af aktivitet på erhvervsskolen Hansenberg og Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding. Dagen bød nemlig på Åbent Hus, og det tilbud tog rigtig mange skoleelever, forældre og andre interesserede imod.

Hansenbergs egne elever, praktikpladskonsulenter, vejledere og lærere stod klar til at svare på spørgsmål - og til at vise rundt på både skolehjem, i værksteder, undervisningslokaler, køkken, restaurant, stalde og zoo.

Og ifølge skolechef ved brancheskolen Vitia på Hansenberg Kirsten Grosen Poulsen har skoleelever brugt dagen på at danne sig et indtryk af Hansenberg.

- De har haft et behov for at se huset og mærke stemningen. Mange har været meget afklaret, og de har spurgt ind til både Grundforløb 1 og EUX, mens forældrene har været interesserede i at høre om lærepladser.

Flere fremtidsdrømme

Blandt gæsterne var 15-årige Steffani Boie Jørgensen, som sammen med sin familie så nærmere på skolens faciliteter.

- Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil være endnu. Måske lærer, fotograf, spil- eller webudvikler. Så jeg er her for at tjekke mulighederne. Jeg kan rigtig godt lide Hansenberg. Det er en stor skole, og det hele ser nyt og pænt ud. Ikke mindst computerne, sagde Steffani Boie Jørgensen, som går i 9. klasse.

Der var Åbent Hus på Hansenbergs tre adresser: Skovvangen 28, C.F. Tietgens Vej 11 og Vranderupvej 90.

Se billederne nedenunder...

Lørdag afholder skolen Åbent Hus.

Hansenberg i Kolding holder lørdag Åbent Hus på skolens tre adresser.

Få japansk hovedbundsmassage, prøv en tur i rallysimulatoren, tag på guidet tour i zooen - eller noget helt fjerde.

Det er nemlig blot et lille udpluk af de aktiviteter, du kan deltage i, når Hansenberg i Kolding lørdag frem til klokken 14 holder Åbent Hus.

På Hansenberg kan du blandt meget andet se nærmere på skolens værksteder, hestestalde, frisørsalon, restaurant og tandklinik.

Her er der mulighed for at komme helt tæt på en bred vifte af uddannelser med fremtid - og både elever, lærere, vejledere og praktikpladskonsulenter står klar til at svare på spørgsmål.

Du kan også opleve de forskellige studieretninger og profilfag på Hansenberg Tekniske Gymnasium.

Der er Åbent Hus på Hansenbergs tre adresser: Skovvangen 28, C.F. Tietgens Vej 11 samt Vranderupvej 90. Arrangementet slutter klokken 14.

Kolding Netavis var lørdag et smut forbi Hansenberg. Se billederne nedenunder...

Vejledere, undervisere samt nuværende og tidligere elever stod klar til at fortælle om dagligdagen på Hansenberg Tekniske Gymnasium, da der onsdag var Uddannelsesaften.

August, sol og skolestart kan måske synes langt væk en halvkold januardag, men onsdag aften kom det hele lidt tættere på.

Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding holdt nemlig Uddannelsesaften, hvor alle interesserede kunne få et indblik i, hvad tre års uddannelse på gymnasiet indebærer. Og den mulighed benyttede mange grundskoleelever sig af sammen med deres forældre, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Rektor på Hansenberg Tekniske Gymnasium Marianne B. Johansen holdt en kort velkomsttale, hvori hun fortalte om studieretninger, studiemiljø og videreuddannelse. Men rektoren lagde især vægt på, at potentielle nye elever skulle bruge uddannelsesaftenen til at få en fornemmelse af, om stedet er noget for dem:

- Man får en fantastisk flot studenterhue, men I skal også mærke efter, om I kan se jer selv her i tre år. For det allervigtigste er, at I har tre gode år.

Marianne B. Johansen opfordrede også de besøgende til at få en snak med vejledere, undervisere samt nuværende og tidligere elever på den spændende uddannelsesmesse, der var stillet an til efter velkomsten:

- I kan møde nogle gamle elever, som gerne vil fortælle om, hvad de har brugt deres uddannelse til.

Fandt den røde tråd

En af de elever var Kathrine Duholm Nielsen. Hun blev sidste år student fra Hansenberg Tekniske Gymnasium, og hun er nu godt i gang med at uddanne sig til grafisk designer i Aalborg.

- Da jeg startede på gymnasiet, havde jeg tanker om at uddanne mig inden for grafisk design eller film. Men undervejs stod det klart, hvad jeg gerne ville være. For i løbet af de tre år fik jeg fik en smagsprøve på alle de ting, der interesserer mig, og det hjalp mig med at finde ud af, hvad jeg ville bruge min tid på, fortalte Kathrine Duholm Nielsen, som også fremhævede fællesskabet på Hansenberg Tekniske Gymnasium:

- Jeg savner HTX helt vildt meget, for man får bare noget socialt fællesskab her. Alle kender hinanden på tværs af årgange.

Missede du muligheden for at kigge indenfor på Hansenberg Tekniske Gymnasium, har du chancen igen, når der lørdag den 25. januar klokken 10 til 14 er Åbent Hus på hele skolen.

Ved DM i Skills 2020 håber VVS-elev Martin A. Troelsen fra Hansenberg, at han kan inspirere andre unge mennesker til at uddanne sig inden for faget.

Han er fokuseret, spændt og topmotiveret - og så er han i øvrigt kåret til Region Syddanmarks bedste VVS-elev, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Det var netop førstepladsen ved de regionale mesterskaber i VVS, som sikrede Martin A. Troelsen fra erhvervsskolen Hansenberg i Kolding en plads ved DM i Skills 2020, der i dagene 16.-18. januar finder sted i Københavns Bella Center.

- Det er fedt at få mulighed for at være med, og man får noget anerkendelse for det, man laver. Jeg vil gerne vise mit fag frem - og jeg håber, at andre unge mennesker bliver inspireret, siger Martin A. Troelsen, der er godt i gang med uddannelsen til VVS-energispecialist.

Og det er en uddannelse, som Martin A. Troelsen i den grad brænder for:

- Man får virkelig lov til at bruge sit hoved og sine hænder. Der er altid nye problemstillinger, og det kan selv erfarne VVS'ere komme ud for. Så jeg lærer noget nyt hver dag - og det fanger mig, at det bare overhovedet ikke er den samme kedelige rutine hver dag. Og så er det dejligt at se, at kunden bliver glad, fordi noget ser lækkert ud. Kundekontakten er vigtig for mig. Jeg ville aldrig kunne arbejde på en byggeplads i længere tid ad gangen. Jeg vil hellere ud til hr. og fru Danmark.

Stor opbakning fra lærepladsen

Hr. og fru Danmark kommer han også ud til via sin læreplads, Jens Kristiansen VVS i Kolding, hvor opgaverne er meget spændende og varierede.

Opbakningen til DM-aspiranten er også stor fra lærepladsen, fortæller Martin A. Troelsen:

- De støtter op og giver gode råd og fif. Det er super godt.

Intensiv træning

I dagene op til DM i Skills træner den 20-årige VVS-elev fra Vamdrup intensivt i Hansenbergs værksteder. Deltagerne har nemlig efter jul fået adgang til en træningsopgave, der til en vis grad minder om den, de over tre dage skal løse i København.

- Opgaven kan blive ændret med op til 30 procent, så under DM i Skills skal man også vise, at man kan tænke selv og lave nogle gode løsninger på stående fod. Så man kan ikke bare på forhånd øve alt det, man skal løse i København, siger Martin A. Troelsen, som under træningen på Hansenberg får hjælp af blandt andre faglærer Lars Jørgensen.

- Min strategi er at undgå at kigge på, hvad mine konkurrenter laver. Min gameplan er at holde mig til det, vi har trænet - og at huske nogle af de mange fif, som Lars har givet mig, mens vi har trænet, for han ved, hvad han snakker om.

Og hvad er så målet under DM i Skills for den talentfulde elev?

- Jeg glæder mig til at komme i gang med konkurrencen og få nogle rigtig gode dage med de andre deltagere. Selvfølgelig går man efter guldet. Men så længe jeg laver noget, som jeg synes, er i orden, er der ikke noget, der kan kaldes nederlag, slutter Martin A. Troelsen.

I alt deltager seks talentfulde elever fra Hansenberg i konkurrencefagene ved DM i Skills 2020.

Side 1 ud af 7