Vejledere, undervisere samt nuværende og tidligere elever stod klar til at fortælle om dagligdagen på Hansenberg Tekniske Gymnasium, da der onsdag var Uddannelsesaften.

August, sol og skolestart kan måske synes langt væk en halvkold januardag, men onsdag aften kom det hele lidt tættere på.

Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding holdt nemlig Uddannelsesaften, hvor alle interesserede kunne få et indblik i, hvad tre års uddannelse på gymnasiet indebærer. Og den mulighed benyttede mange grundskoleelever sig af sammen med deres forældre, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Rektor på Hansenberg Tekniske Gymnasium Marianne B. Johansen holdt en kort velkomsttale, hvori hun fortalte om studieretninger, studiemiljø og videreuddannelse. Men rektoren lagde især vægt på, at potentielle nye elever skulle bruge uddannelsesaftenen til at få en fornemmelse af, om stedet er noget for dem:

- Man får en fantastisk flot studenterhue, men I skal også mærke efter, om I kan se jer selv her i tre år. For det allervigtigste er, at I har tre gode år.

Marianne B. Johansen opfordrede også de besøgende til at få en snak med vejledere, undervisere samt nuværende og tidligere elever på den spændende uddannelsesmesse, der var stillet an til efter velkomsten:

- I kan møde nogle gamle elever, som gerne vil fortælle om, hvad de har brugt deres uddannelse til.

Fandt den røde tråd

En af de elever var Kathrine Duholm Nielsen. Hun blev sidste år student fra Hansenberg Tekniske Gymnasium, og hun er nu godt i gang med at uddanne sig til grafisk designer i Aalborg.

- Da jeg startede på gymnasiet, havde jeg tanker om at uddanne mig inden for grafisk design eller film. Men undervejs stod det klart, hvad jeg gerne ville være. For i løbet af de tre år fik jeg fik en smagsprøve på alle de ting, der interesserer mig, og det hjalp mig med at finde ud af, hvad jeg ville bruge min tid på, fortalte Kathrine Duholm Nielsen, som også fremhævede fællesskabet på Hansenberg Tekniske Gymnasium:

- Jeg savner HTX helt vildt meget, for man får bare noget socialt fællesskab her. Alle kender hinanden på tværs af årgange.

Missede du muligheden for at kigge indenfor på Hansenberg Tekniske Gymnasium, har du chancen igen, når der lørdag den 25. januar klokken 10 til 14 er Åbent Hus på hele skolen.

Ved DM i Skills 2020 håber VVS-elev Martin A. Troelsen fra Hansenberg, at han kan inspirere andre unge mennesker til at uddanne sig inden for faget.

Han er fokuseret, spændt og topmotiveret - og så er han i øvrigt kåret til Region Syddanmarks bedste VVS-elev, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Det var netop førstepladsen ved de regionale mesterskaber i VVS, som sikrede Martin A. Troelsen fra erhvervsskolen Hansenberg i Kolding en plads ved DM i Skills 2020, der i dagene 16.-18. januar finder sted i Københavns Bella Center.

- Det er fedt at få mulighed for at være med, og man får noget anerkendelse for det, man laver. Jeg vil gerne vise mit fag frem - og jeg håber, at andre unge mennesker bliver inspireret, siger Martin A. Troelsen, der er godt i gang med uddannelsen til VVS-energispecialist.

Og det er en uddannelse, som Martin A. Troelsen i den grad brænder for:

- Man får virkelig lov til at bruge sit hoved og sine hænder. Der er altid nye problemstillinger, og det kan selv erfarne VVS'ere komme ud for. Så jeg lærer noget nyt hver dag - og det fanger mig, at det bare overhovedet ikke er den samme kedelige rutine hver dag. Og så er det dejligt at se, at kunden bliver glad, fordi noget ser lækkert ud. Kundekontakten er vigtig for mig. Jeg ville aldrig kunne arbejde på en byggeplads i længere tid ad gangen. Jeg vil hellere ud til hr. og fru Danmark.

Stor opbakning fra lærepladsen

Hr. og fru Danmark kommer han også ud til via sin læreplads, Jens Kristiansen VVS i Kolding, hvor opgaverne er meget spændende og varierede.

Opbakningen til DM-aspiranten er også stor fra lærepladsen, fortæller Martin A. Troelsen:

- De støtter op og giver gode råd og fif. Det er super godt.

Intensiv træning

I dagene op til DM i Skills træner den 20-årige VVS-elev fra Vamdrup intensivt i Hansenbergs værksteder. Deltagerne har nemlig efter jul fået adgang til en træningsopgave, der til en vis grad minder om den, de over tre dage skal løse i København.

- Opgaven kan blive ændret med op til 30 procent, så under DM i Skills skal man også vise, at man kan tænke selv og lave nogle gode løsninger på stående fod. Så man kan ikke bare på forhånd øve alt det, man skal løse i København, siger Martin A. Troelsen, som under træningen på Hansenberg får hjælp af blandt andre faglærer Lars Jørgensen.

- Min strategi er at undgå at kigge på, hvad mine konkurrenter laver. Min gameplan er at holde mig til det, vi har trænet - og at huske nogle af de mange fif, som Lars har givet mig, mens vi har trænet, for han ved, hvad han snakker om.

Og hvad er så målet under DM i Skills for den talentfulde elev?

- Jeg glæder mig til at komme i gang med konkurrencen og få nogle rigtig gode dage med de andre deltagere. Selvfølgelig går man efter guldet. Men så længe jeg laver noget, som jeg synes, er i orden, er der ikke noget, der kan kaldes nederlag, slutter Martin A. Troelsen.

I alt deltager seks talentfulde elever fra Hansenberg i konkurrencefagene ved DM i Skills 2020.

Hansenberg indvier et nyt fiskeanlæg.

Dansk Akvakulturs uddannelsesudvalg og erhvervsskolen Hansenberg i Kolding har gennem længere tid arbejdet på at etablere et såkaldt minirecirkuleringsanlæg på Hansenberg, og nu er anlægget klar til indvielse.

Som det eneste sted i Danmark udbyder Hansenberg uddannelsen til landmand med retningen akvakultur - opdræt af fisk og skaldyr. Med anlægget får eleverne på uddannelsen praktisk erfaring med fiskeyngel under skoleforløbene.

- Branchen mangler faglært arbejdskraft, og der er udfordringer med at få rekrutteret nok elever til uddannelsen. En af grundene er, at det er en relativ ukendt branche. Med det her nye anlæg kan elever allerede på grundforløbet prøve faget af i praksis, hvilket kan være med til at øge både viden og interesse for fiskeopdræt, siger skolechef ved Organia på Hansenberg, Niels Peter Hansen, i en pressemeddelelse.

Fredag er der indvielse af anlægget, og det er borgmester i Kolding Kommune Jørn Pedersen (V), som klipper snoren over.

Lyshøjskolen og Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding har indgået en partnerskabsaftale, som blandt andet indebærer, at folkeskoleeleverne har mulighed for at arbejde med robotter og andre teknologier i gymnasiets eksperimentarium, XHOUSE.

Dyb koncentration, samarbejde - og jubelråb, når robotterne bare er programmeret på den helt rigtige måde.

Stemningen var forleden i top, da to 5. klasser fra Lyshøjskolen hen over et par dage var på besøg i Hansenbergs eget eksperimentarium, XHOUSE.

Og Iben Rasmussen, der er lektor ved Hansenberg Tekniske Gymnasium og koordinator for grundskolesamarbejdet fortæller, at eleverne har gået op i projekterne med liv og sjæl:

- De har fundet ud af, hvordan man samarbejder - og at man skal lytte til hinanden. Når man laver projekter, er der forskellige processer, man skal igennem, og det er vigtigt at kende hinandens styrker. Og det er okay at lave fejl - man skal nok opnå et resultat alligevel, siger hun i en pressemeddelelse.

Teorier afprøves

Netop det at samarbejde er også noget, Lyshøjskolen og Hansenberg Tekniske Gymnasium gør.

Tidligere på året blev der indgået en partnerskabsaftale, hvor gymnasiet er med til at understøtte Lyshøjskolens deltagelse i forsøgsfaget teknologiforståelse i grundskolen samt skolens arbejde med 21st Century Skills, som omhandler evner inden for blandt andet kommunikation, innovation og kollaboration.

På Hansenberg Tekniske Gymnasium arbejder eleverne netop meget sammen i grupper om projekter inden for eksempelvis naturvidenskab, kommunikation og teknologi. Gymnasieeleverne lærer og afprøver teorier - både i laboratorier og i XHOUSE.

- Det, som vi er gode til her på Hansenberg Tekniske Gymnasium, går godt i tråd med det, som grundskoleeleverne lærer i teknologiforståelse. Så når eleverne fra Lyshøjskolen besøger os, er det med til at give en ekstra dimension på det, de lærer i faget - og vi håber, at de samtidig vil kunne se mulighederne i en HTX-uddannelse, forklarer Iben Rasmussen.

Indsigt i tekniske virkemidler

Og besøget var en succes:

- Vi har fået lov til at prøve en masse ting, og det har været sjovt. Jeg har altid været vild med teknologi, for man kan gøre så mange ting med det, siger Frederik Krohne Egeskov fra 5.B på Lyshøjskolen.

Den 11-årige skoleelev har allerede gjort sig tanker om, hvad han vil arbejde med i fremtiden:

- Det bliver i hvert fald noget inden for teknologi.

Elevernes fremtidsudsigter - hvor de skal have værktøjerne til at begå sig i den digitale verden - er også en af grundene til, at samarbejdet mellem Lyshøjskolen og Hansenberg Tekniske Gymnasium er kommet op at stå.

Teknologilærer på Lyshøjskolen Jakob Jakobsen - som var med sine elever under besøget på Hansenberg Tekniske Gymnasium - ser mange fordele ved samarbejdsaftalen:

- På den her måde får vores elever innovativ indsigt i tekniske virkemidler. De lærer logisk tænkning og årsagssammenhæng. Det handler om, at de forstår, hvordan de kan koble det, de lærer i skolen, med det, de senere kommer til at møde.

Både Lyshøjskolen og Hansenberg Tekniske Gymnasium vil fortsætte arbejdet med at skabe et professionelt læringsfællesskab for derigennem at sikre en større forståelse for muligheder og udfordringer i faget teknologiforståelse.

Både Vamdrup Skole og HANSENBERG kan se tilbage på et forrygende forløb, som fredag kulminerede med præsentationen af lækker - og bæredygtig - street food.

Tre 6. klasser på Vamdrup Skole har netop haft emneuge om FN's 17 verdensmål, og i den forbindelse har skolen ugen igennem haft besøg af gæstelærere fra HANSENBERG. Og et par af dagene har elever fra Grundforløb 1 - Mad, oplevelser og mennesker også deltaget som "bæredygtighedseksperter", skriver HANSENBERG i en pressemeddelelse.

For på HANSENBERG er bæredygtighed et strategisk fokuspunkt, som både elever og medarbejdere arbejder meget med i hverdagen.

Folkeskoleeleverne har blandt andet sammensat bæredygtige menuer sammen med faglærer Linda Toft fra HANSENBERG samt bygget madbod, møbler og andre ting af genbrugstræ sammen med faglærer Lars Jørgensen.

Og i fredags var det så tid til at servere bæredygtig street food til både elevernes forældre og til flere klasser på Vamdrup Skole. Råvarerne til hele ugens arbejde i køkkenet er overskudsmad fra en række butikker i området.

- Jeg er meget imponeret af, hvor engagerede eleverne fra Vamdrup Skole er. Ud fra det overskudsmad, vi fik, skulle de selv finde ud af, hvad de kunne lave. Vi har for eksempel arbejdet med kikærter i stedet for kød, og de har bare været så gode til at samarbejde og tage initiativ. De har været kreative, og det har været en fornøjelse at være her, siger Linda Toft ved slutningen af emneugen.

Brug sund fornuft

Hun fortæller, at omdrejningspunktet har været ansvarligt forbrug:

- Man kan godt lave lækker mad, selv om bedst før-datoen er overskredet. Brug din sunde fornuft, duft til det og smag på det.

Eleverne fra Grundforløb 1 - Mad, oplevelser og mennesker har under emneugen også haft tværfaglige opgaver. De har eksempelvis skrevet læserbreve om bæredygtig mad - vel at mærke målrettet elever i 6. klasse - og de har givet feedback på den bæredygtige street food.

- Vores elever på Grundforløb 1 har selv lige haft en bæredygtighedsdag på skolen, så de er godt rustet til at tage ud og fortælle om bæredygtighed - og til selv at anvende principperne i deres hverdag. Her får de så en ekspertrolle, og det er der masser af læring i, for de skal selv formulere noget om alt det nye, de har lært, forklarer Linda Toft.

Byggeri og bæredygtige snakke

For Sara Jensen (6.c) og Julie Balling (6.a) fra Vamdrup Skole har ugen været en øjenåbner:

- Det har været en anderledes og sjov uge. Det er vildt at se al den mad, som butikkerne må smide ud. Den mad har vi arbejdet med, og vi har talt meget om, hvad vi spiser til aften derhjemme. Det har også været spændende at møde lærere og elever fra HANSENBERG, og jeg har for eksempel fundet ud af, at man kan uddanne sig til kok på skolen, fortæller Julie Balling, som i ugens løb har arbejdet i køkkenet.

Imens har Sara Jensen været med til at bygge en madbod:

- Jeg har lært mere om at bygge, og vi har brugt genbrugstræ. Vi havde travlt lige fra start, og vi har fået meget at vide om genbrug.

Stor succes

Faglærer på HANSENBERG Lars Jørgensen har hjulpet til med byggeriet - og er sammen med overlærer ved Vamdrup Skole Birgitte Hansen idémager til projektet:

- Vi har vist nogle håndværksfag frem på elevernes niveau - og det er vigtigt, hvis interessen for fagene også fremadrettet skal bibeholdes blandt eleverne. De har fået lov til at bidrage med det, de kan og vil. Og de har fået oplevelsen af, at 'wow - det kunne vi godt klare'. Det er første gang, at vi er ude på en skole på den her måde, og det har været en stor succes, siger Lars Jørgensen.

Birgitte Hansen kalder emneugen og samarbejdet "helt forrygende":

- Det er nogle meget kompetente faglærere, der har været med fra HANSENBERG. Blandt vores elever er der mange, som kan blive nogle rigtig dygtige håndværkere. De tænker nyt og innovativt, og de får lov til at folde sig ud i det her projekt.

Noget af bæredygtighedsundervisningen i Vamdrup er foregået i HANSENBERGs mobile klasseværelse, som har været parkeret i skolegården.

Side 1 ud af 7